tobixen
15 hours ago, Chiefengineer said:Om man ser på trackingen på driften til skipet, sammenlikner med kartet og forestiller seg at den hadde fortsatt å drifte hadde man blitt stående på grunn inne i fjæra i Hustadvika det det ikke er dypt men jevn dybde over et stort område.
Og man kunne evakurt i ro og mak da skipet ikke ville dra noen steder og heller ikke kunne synke. Man må ta de lokale forholdene med i betraktning før man overdramatiserer her.
Jeg synes det er et interessant aspekt, "hva om". Jeg ser to ekstreme synspunkter, det ene er at katastrofen ville vært fullkommen med bortimot 75% omkomne, det andre ekstreme synspunktet er det som presenteres over, "det ville gått så fint så". Jeg tror nok fasit ligger et sted midt imellom.
Vi snakker ikke om et skip som drifter rolig inn i en rolig vik og legger seg fint tilrette på en paddeflat sandbunn ... vi snakker om et skip som ruller ekstremt i ekstreme bølger, med masse løst inventar ombord og ekstrem sjøgang. Jeg er enig i at skipet før eller senere ville blitt stående rimelig fast, i en eller annen posisjon (antageligvis liggende på siden?), med store deler av skipet over vannlinja (men ikke nødvendigvis tørt, pga bølger og knuste vindu), og med muligheter for evakuering - men i perioden fra første berøring med grunnen til skipet ligger stabilt ser jeg potensiale for mange skader og dødsfall. Jeg regner med at det ville blitt vanninntrengning - og selv om store deler av skipet fortsatt ville vært over vannlinja er det heller ikke sikkert at alle som befinner seg under vannlinja ville greid å evakuere seg selv oppover i skipet - særlig dersom skipet hadde blitt liggende på siden.
Selvfølgelig bare spekulasjoner, jeg har fint lite kompetanse på dette.