Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

8 hours ago, -morten- said:

 

Selv om noe er konstruert etter et bestemt regelverk godkjendt og overlevert kunde, kan det likevel skje at ting ikke fungerer.  Gjeldende tankanlegg på Viking Sky er jo produsert etter ganske strenge krav om redundans og i teorien skal ikke dette kunne skje.. makinistene ombord gjorde nok alt rett!  Nivåene var foresten innenfor, men det var nok slingringa som var en medvirkende årsak til at systemet trippa og sensorene ble lurt. Det er såppas store komplekse anlegg i større skip og det er ikke uvanlig at det blir feil med system som er nyutvikklet eller annerledes enn det som har vært vanlig.  skipsbygging basserer seg på erfaringer og brukererfaringer gjennom mange år. De fleste regelverk og tekniske krav er kommet som en konsekvens av at noe har gått galt! Ofte så stemmer jo teori og praksis, men ikke alltid! 

 

Om ikke helt uenig i det du skriver er det også litt for enkelt å si at det er komplekst og ikke uvanlig at det blir feil.... især når hele systemet er bygget opp med formålet at det skal være "umulig" at alt feiler samtidig.

 

Har noen svart på hvor feilen de facto lå - var beregningene for lite konservative, var slingringen større enn forutsetning i beregning, var oljestanden på absolutte minimum ift. manual, er manualen ikke klar nok mtp. risiko ved større slingring (vær) eller helning (slagside), var det uheldig systemlogikk etc.

 

Det er mye som er basert på erfaring og tidligere tiders uhell, men utrolig mye er forhindret ved god design og driftsprosedyrer = sunn fornuft.
Så er det alltid noen randtilfeller som danner basen for neste sykel...

Ventus

Ventus

8 hours ago, -morten- said:

 

Selv om noe er konstruert etter et bestemt regelverk godkjendt og overlevert kunde, kan det likevel skje at ting ikke fungerer.  Gjeldende tankanlegg på Viking Sky er jo produsert etter ganske strenge krav om redundans og i teorien skal ikke dette kunne skje.. makinistene ombord gjorde nok alt rett!  Nivåene var foresten innenfor, men det var nok slingringa som var en medvirkende årsak til at systemet trippa og sensorene ble lurt. Det er såppas store komplekse anlegg i større skip og det er ikke uvanlig at det blir feil med system som er nyutvikklet eller annerledes enn det som har vært vanlig.  skipsbygging basserer seg på erfaringer og brukererfaringer gjennom mange år. De fleste regelverk og tekniske krav er kommet som en konsekvens av at noe har gått galt! Ofte så stemmer jo teori og praksis, men ikke alltid! 

 

Om ikke helt uenig i det du skriver er det også litt for enkelt å si at det er komplekst og ikke uvanlig at det blir feil.... især når hele systemet er bygget opp med formålet at det skal være "umulig" at alt feiler samtidig.

Insert other media

Har noen svart på hvor feilen de facto lå - var beregningene for lite konservative, var slingringen større enn forutsetning i beregning, var oljestanden på absolutte minimum ift. manual, er manualen ikke klar nok mtp. risiko ved større slingring (vær) eller helning (slagside), var det uheldig systemlogikk etc.

 

Det er mye som er basert på erfaring og tidligere tiders uhell, men utrolig mye er forhindret ved god design og driftsprosedyrer = sunn fornuft.
Så er det alltid noen randtilfeller som danner basen for neste sykel...



×
×
  • Create New...