Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Ventus skrev 1 time siden:

 

Men da kan man vel ikke i førstningen påberope at det var "helt trygt" og at skipet uansett setter seg pent og rolig ned på bunn - evt. får man sette ut hele vurderingen til kapteinen?

Mener da å huske / resonnere meg frem til at det er en signifikant og langt i fra ubetydlige risiko å heises opp fra dekk til heli i den typen forhold... så noe må kapteinen har fryktet - uten å måtte lese en NTB melding.

 

Svarene i en eller annen form eller grad kommer vel. Men at det var helt "dagligdags" må nesten bare falle på steingrunn... og ikke da stabil havbunn å så måte.

 

Kan ikke se at jeg har påberop at noe vært helt trygt, utrygt eller at den diskusjonen har vært oppe. Er vel definisjonen av ulykke som har vært diskutert.

 

At skipet ville havnet i fjæra om ankerfestene ikke hadde holdt og motorene ikke startet er det vel liten tvil om. At dette evt. skulle forårsaket store tap av menneskeliv er derimot usannsynlig.

 

Ytterlige speskulasjoner og teorier er lite relevant da skipet gikk fra åstedet for egen maskin og de små skadene som oppstod på interiøret raskt ble utbedret slik at det kunne seile videre med fartssertifikatet i behold. Og resterende passasjerer satt av i neste havn.

Chiefengineer

Chiefengineer

Ventus skrev 1 time siden:

 

Men da kan man vel ikke i førstningen påberope at det var "helt trygt" og at skipet uansett setter seg pent og rolig ned på bunn - evt. får man sette ut hele vurderingen til kapteinen?

Mener da å huske / resonnere meg frem til at det er en signifikant og langt i fra ubetydlige risiko å heises opp fra dekk til heli i den typen forhold... så noe må kapteinen har fryktet - uten å måtte lese en NTB melding.

 

Svarene i en eller annen form eller grad kommer vel. Men at det var helt "dagligdags" må nesten bare falle på steingrunn... og ikke da stabil havbunn å så måte.

 

Kan ikke se at jeg har påberop at noe vært helt trygt, utrygt eller at den diskusjonen har vært oppe. Er vel definisjonen av ulykke som har vært diskutert.

 

At skipet hville havnet i fjæra om ankerfestene ikke hadde holdt og motorene ikke startet er det vel liten tvil om. At dette evt. skulle forårsaket store tap av menneskeliv er derimot usannsynlig.

 

Ytterlige speskulasjoner og teorier er lite relevant da skipet gikk fra åstedet for egen maskin og de små skadene som oppstod på interiøret raskt ble utbedret slik at det kunne seile videre med fartssertifikatet i behold. Og resterende passasjerer satt av i neste havn.



×
×
  • Create New...