Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

bellen skrev 15 minutter siden:

 

Du kan ikke sammenligne lastebåter med lavt fribord i forhold til dybde med et cruiseskip som har et høyt tyngdepunkt. Når hurtigruten brann ved kai i Ålesund, og den begynte å krenge, så var det sagt at den kritiske krengingsvinkelen var 20 grader, før den ville kantret. Dei var vel bare litt over en grad ifra å nå denne vinkelen. 

Jeg tror også den kritiske krengingsvinkelen til VS også ligger på rundt 20 grader. 

Jeg ser det på som et under hvis ikke VS hadde kantret om den hadde gått på grunn i Hustadvika, med tanke på vinsstyrken og det enorme vindfanget dette cruiseskipet har. I området der den hadde gått på grunn, er det ikke bare sandbanke, men mye skarpe undervannsskjær og stein. 

 

Man kantrer ikke når man står godt fast på moder jord. Og slik er nemlig dybdeforholdene er inne i den grunne Hustadvika om du tar en titt på kartet. Det kreves vann under skutebunnen i tillegg til betydelige barriærebrudd i den vanntette integriteten i skroget for å kantre. Og er det noe man ville hatt lite av med dette skipet inne i denne bukta er det vann under kjølen.

 

Barriærebrudd på den vanntette integriteten i større grad ville helt sannsynlig funnet sted, iallfall etter noe tid men kantring i fjæra uten vann under kjølen er omtrent så usannsynlig som det kan bli.  Det skal enorme krefter til for å velte et slikt skip over kritisk krengingsvinkel når skutebunnen eller deler av den står på tørr grunn. Stålvekta setter en effektiv stopper for det.

Chiefengineer

Chiefengineer

bellen skrev 4 minutter siden:

 

Du kan ikke sammenligne lastebåter med lavt fribord i forhold til dybde med et cruiseskip som har et høyt tyngdepunkt. Når hurtigruten brann ved kai i Ålesund, og den begynte å krenge, så var det sagt at den kritiske krengingsvinkelen var 20 grader, før den ville kantret. Dei var vel bare litt over en grad ifra å nå denne vinkelen. 

Jeg tror også den kritiske krengingsvinkelen til VS også ligger på rundt 20 grader. 

Jeg ser det på som et under hvis ikke VS hadde kantret om den hadde gått på grunn i Hustadvika, med tanke på vinsstyrken og det enorme vindfanget dette cruiseskipet har. I området der den hadde gått på grunn, er det ikke bare sandbanke, men mye skarpe undervannsskjær og stein. 

 

Man kantrer ikke når man står godt fast på moder jord. Og slik er nemlig dybdeforholdene er inne i den grunne Hustadvika om du tar en titt på kartet. Det kreves vann under skutebunnen i tillegg til betydelige barriærebrudd i den vanntette integriteten i skroget for å kantre. Og er det noe man ville hatt lite av med dette skipet inne i denne bukta er det vann under kjølen.

 

Barriærebrudd på den vantette integriteten i større grad ville helt sannsynlig funnet sted, iallfall etter noe tid men kantring i fjæra uten vann under kjølen er omtrent så usannsynlig som det kan bli.  Det skal enorme krefter til for å velte et slikt skip over kritisk krengingsvinkel når skutebunnen eller deler av den står på tørr grunn. Stålvekta setter en effektiv stopper for det.



×
×
  • Create New...