Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

6 hours ago, Ugleseth said:

jeg antydet dette men ble kontant avvist.

 

jeg fikk en forklaring på at hvis oljenivå merkene var satt feil ville også jeg kommet opp i problemer når jeg var ute med fritidsbåten.

 

Altså ... ihht informasjonen vi satt på forut for denne midlertidige rapporten var at oljenivået var lavt, men ikke under anbefalt nivå.  I fritidsbåten har man et min-merke og et max-merke på peilepinnen, og oljestanden bør være et sted midt i mellom.  Det er helt OK å gå med oljenivået nede på "min"-nivå (men man sørge for å ha med seg reserveolje dersom oljestanden tangerer minimumsnivå, i allefall om man skal på langtur).  Det mente "vi" den gang da, og det mener vi fortsatt.  Jeg tolket deg dithen at enhver fornuftig, forsiktig kaptein sørger for at man ligger nært max-merket når man skal ut på tur.  Der er vi i såfall uenig.

 

Nå har vi fått ny informasjon, basert på den nye informasjonen var oljenivået langt under anbefalt nivå og det gikk alarmer på det.  Ja, da er det åpenbart at noen har feilet stort.  Årsaken til at varslene ble ignorert vet vi fortsatt ikke.  Min løse antagelse er at det er for mange alarmer sammenlignet med den tiden maskinistene har til å feilsøke og rette opp i alarmene, samt for mange "false positives" i alarmeringssystemet, slik at det blir lett å ignorere alarmer.

 

Quote


The lubricating oil sump tanks of all the diesel generators were maintained at 28%–40% capacity. MAN’s recommendation was to maintain them at 68%–75% capacity.
 

 

 

"Vår" oppfatning var, og er fortsatt, at 68% bør være mer enn nok, selv ved storm utfor Hustadvika.  28% fyllingsgrad på oljetanken er imidlertid ikke godt nok, særlig ikke når de andre motorene også ligger langt under 68%.

tobixen

tobixen

6 hours ago, Ugleseth said:

jeg antydet dette men ble kontant avvist.

 

jeg fikk en forklaring på at hvis oljenivå merkene var satt feil ville også jeg kommet opp i problemer når jeg var ute med fritidsbåten.

 

Altså ... ihht informasjonen vi satt på forut for denne midlertidige rapporten var at oljenivået var lavt, men ikke under anbefalt nivå.  I fritidsbåten har man et min-merke og et max-merke på peilepinnen, og oljestanden bør være et sted midt i mellom.  Det er helt OK å gå med oljenivået nede på "min"-nivå (men man sørge for å ha med seg reserveolje dersom oljestanden tangerer minimumsnivå, i allefall om man skal på langtur).  Det mente vi den gang da, og det mener vi fortsatt.  Jeg tolket deg dithen at enhver fornuftig, forsiktig kaptein sørger for at man ligger nært max-merket når man skal ut på tur.

 

Nå har vi fått ny informasjon, basert på den nye informasjonen var oljenivået langt under anbefalt nivå og det gikk alarmer på den.  Ja, da er det åpenbart at noen har feilet stort.  Årsaken til at varslene ble ignorert vet vi fortsatt ikke.  Min løse antagelse er at det er for mange alarmer sammenlignet med den tiden maskinistene har til å feilsøke og rette opp i alarmene, samt for mange "false positives" i alarmeringssystemet, slik at det blir lett å ignorere alarmer.

 



The lubricating oil sump tanks of all the diesel generators were maintained at 28%–40% capacity. MAN’s recommendation was to maintain them at 68%–75% capacity.

 

"Vår" oppfatning var, og er fortsatt, at 68% bør være mer enn nok, selv ved storm utfor Hustadvika.  28% fyllingsgrad på oljetanken er imidlertid ikke godt nok, særlig ikke når de andre motorene også ligger langt under 68%.



×
×
  • Create New...