sjøpølse Startet 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2019 Hei, fant noe som ser ut som saltrester på endelokket på ladeluftskjøler i dag. Er det kritisk å få byttet o-ring/pakning på lokket når det ser slik ut? Det ser rimelig kranglete ut å skulle få dette lokket ut? Med diverse store slanger tilkoblet... Tok noen bilder nedenfor også. Ser ingen andre rester etter salt der. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Dette er en kjent utfordring på D4 og D6 motorene. Det kan skyldes at salter har satt seg i kjølerene og hindrer optimal gjennomstrøming. Vesken/salt presses ut endelokkene. Lenge siden kjølerene var renset? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Inter 9000 Svart 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Hvilken modell er motoren? Ser for meg ut som ikke skruene er skrudd på tidligere, da er det vel tiden for en rens av kjøler. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
sjøpølse Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Vil tro den ikke har blitt renset før... Jeg har bare hatt båten et års tid, men ser ikke ut til at det har blitt skrudd opp før. Slangeklemmer og skruer er i alle fall grønne & fine :D Har lest at de bør renses hvert 5. år. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Du har helt rett Inter. Motoren er fra 2006, men montert først i 2009 tror jeg. Da burde jeg se på varmeveksler også da... Er det mye jobb? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 (redigert) Søk på forumet så finner du info. Ville åpnet lokket i akter av kjøler for å få en status. Så kjørt en systemrens. Redigert 24.Mars.2019 av -Luna- (see edit history) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
sjøpølse Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 (redigert) Ja, har søkt en del på temaet. Fant ikke så mye om selve demonteringen, men straks man kommer i gang så er det vel mye som forklarer seg selv.. Men ladeluftkjøleren får jeg vel tatt ut fra den enden jeg har lekkasje? I andre enden er det veldig trangt. Redigert 24.Mars.2019 av sjøpølse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Har akkurat gjort denne jobben. Alle kjølere må av motoren og demonteres. Innmaten sitter nok fast i huset pga salt og andre avleiringer. Ladeluftkjøleren er grei å få ut, sitter i fire bolter på luft inntaket og to bolter under. Oljekjøler og varmeveksler er en del jobb. Sjøvannspumpe og filter må ut, starteren må løsnes, oljefilterhuset må av, så sitter kjølerne i en haug med bolter. Mye skruing, men helt overkommelig. Bare det ikke er for trangt.... Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Oi, se der ja! Takk for fin beskrivelse. Da blir det kanskje ladeluft nå på våren og oljefilterhus til høsten :) Hva har du vasket delene i? Systemrens? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Til trådstarter. Ville tatt en systemrems først og sett om det hjelpte før en begynner å demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Pass på starteren din. Lekkasje fra endelokket drypper ned på starteren. På min D6 ville ikke VP verkstedet ta systemrens. De demonterte i stedet - og fant gryende lekkasje på intercooler innsatsen. Greit at de fant det før vi fikk saltvann inn i motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 @svendmb Hvordan så varmeveksler og oljekjøler ut, var de mye gjengrodd på sjøvannsiden? Ser ikke returdieselkjøleren på bildet, ble denne også renset samtidig? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HansH Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 (redigert) Når du først begynner å få saltutskilling gjennom og forbi O-ringene på ladeluftkjøleren, så er det lurt å få ut hele greia og rense ordentlig, jfr beskrivelse over. Det er to O-ringer pr side. Den ene tetter sjøvannskretsen og den andre ladeluftskretsen. Som @Bitteliten er inne på, kan du få lekkasje mellom disse fordi saltet som bygger seg opp vil presse seg gjennom det som lettest gir etter, i dette tilfellet O-ringene som er mykere enn lokk og kjøleinnsats. En annen grunn til å demontere hele ladeluftkjøleren er at det også gir deg mulighet til å rense luftsiden av denne. Ladeluftkjøleren skal jo nettopp bidra til å kjøle ned luften som går gjennom turboen. Kjøleribbene er laget av svært tynne aluminiumsplater som luften strømmer forbi og blir nedkjølt over. Disse ribbene vil over tid bli full av oljedamp og annen forurensning. Da gir de mindre kjøling og du får lavere effekt på motoren. Bildene fra @svendmb over viser på en glimrende måte disse detaljene., Forusensningen på kjøleribbene kan vaskes vekk ved å dyppe i en bøtte med tynner/løsemiddel. I henhold til Volvos beskrivelse lar det seg teknisk gjøre å få ut innsatsen på ladeluftkjøleren uten å demontere hele greia fra motoren. I praksis er det derimot svært vanskelig fordi du må til med kraftig banking bakfra og fremover for å få den ut. Når den først har satt seg fast, så må du spenne den mot noe og banke med slegge mot en trekloss for å løsne, selvsagt etter masse WD-40, CRC osv. Ellers ligger det mye beskrivelser omkring dette her på sidene. Husk at D4 og D6 på disse årgangene er helt identiske mht oppbygging. Redigert 25.Mars.2019 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Hva vasker dere delene med etter demontering? Fant salt på varmeveksleren også ser det ut til... denne er vel koblet til oljefilter osv. Jeg bytta olje i høst, så filtrene er fortsatt tomme. Må jeg tømme motoren for olje når veksleren går ut, eller går det helt fint uten? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å anbefale enhvermansen til å demontere alle vekslere for rens. Man kan lage skaden mye større ved å prøve seg på slikt uten tilstrekkelig kunnskap om hva man driver med. Selv skal jeg kjøre Systemrens førstkommende helg på min 6LPA, og kommer til å følge anvisningene på flaska. 1134,- for en six-pack. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Ser på bildet at endelokkene er av bakelitt/plast. Da jeg var hos Jarlsø marina, sa de at jeg burde sjekke endelokk på D6 som jeg har. Var de av bakelitt skulle de skiftes til ny type av messing. De av bakelitt kan sprekke. Fikk med en "prøve" av hvordan de ikke skulle være. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Worry II skrev for 12 timer siden: Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å anbefale enhvermansen til å demontere alle vekslere for rens. Man kan lage skaden mye større ved å prøve seg på slikt uten tilstrekkelig kunnskap om hva man driver med. Selv skal jeg kjøre Systemrens førstkommende helg på min 6LPA, og kommer til å følge anvisningene på flaska. 1134,- for en six-pack. Jeg har selv to stk Yanmar 6LPA og har vært igjennom rens av ALLE kjølerne, men jeg demonterte de. Det er en del av 500/1000 timers servicen og anbefales sterkt da spesielt intercoolerne har en tendens til å gro igjen på luftsiden i tillegg til sjøvannssiden. Du får samtidig en god kontroll på tilstand til kjølerne. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Worry II Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 BjornLie skrev 49 minutter siden: ..Det er en del av 500/1000 timers servicen .. Ja jeg er kjent med det Bjørn. Men det skal også nevnes at om man bestiller dette på en service hos autorisert verksted, så bruker de kun Systemrens, de demonterer ikke. Så at det er en del av servicen betyr ikke at de demonterer for rens på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 BjornLie skrev 1 time siden: Jeg har selv to stk Yanmar 6LPA og har vært igjennom rens av ALLE kjølerne, men jeg demonterte de. Det er en del av 500/1000 timers servicen og anbefales sterkt da spesielt intercoolerne har en tendens til å gro igjen på luftsiden i tillegg til sjøvannssiden. Du får samtidig en god kontroll på tilstand til kjølerne. Volvo Penta anbefaler kjemisk rens av kjølerne hvert 5. år. Jeg fikk problemer med varm motor, og noe saltutfelling. Da var motor 7 år. Nå inngår rens som en del av vedlikeholdsprogrammet. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Jeg demonterte alle kjølere på mine to KAD300 motorer og renset de. Syrebad i 40/60 saltsyresyre/vann i et par tre timer gjorde susen. Forhørte meg med et radiatorverksted hva de brukte når de syrebadet. De brukte 60/40 saltsyre/vann og badet i 20-30 min, men jeg ble anbefalt 40/60 og lengre tid og agitering av væsken slik at man unngår lokal utarming av syren innvendig i kjøleren. Øverste bilde er før, nederste etter av hovedkjøler (disse har ikke løs innsats). Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
sjøpølse Svart 26.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Vil systemrens uten demontering løse saltutskillingen? Trodde dette var utette oringer/pakninger? Jeg tar gjerne den enkleste utveien :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Dette står på flaska: "SystemRens er et biologisk produkt som løser opp salter, kalk, humus, magnetitt og rust. SystemRens angriper ikke pakningsdeler og metaller" Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Jeg må nok gjøre denne jobben pga saltutskilling (eller få noen til å gjøre den) - men er det dumt å ta det nå på vinteren med konservert motor? Da må jeg jo tappe ut en del frostvæske, og etterpå vil deler av kjølekretsen ha luft i seg med potensiell risiko for rust - eller? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Dersom det gjelder demontering og rengjøring av ladeluftkjøler på D4/D6 er det uproblematisk å gjøre selv om motoren er konservert. Det er bare å tappe ut frostveskeblandingen av ladeluftkjøleren og begynne å skru. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
arnearmoa Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 (redigert) Det er vel kjølekretsen i selve motoren han er bekymret for. Der er det litt mer «rustbare» overflater som normalt er beskyttet av kjølevæske hele året, men som ender med å bli stående mot luft hvis mye av frostvæsken der må tappes av ifm. demontering av ferskvannskjøleren. Jeg har ikke sjekket hvor mye det haster å fylle opp igjen, eller hvor vrient dette er uten å fyre opp motoren osv. osv. Jeg satte bort jobben selv, og den ble gjort rett før utsett, så jeg unngikk hele problemstillingen. Edit: Svaret fra Brigg inkluderte potensielt svarene på dette implisitt. I så fall beklager jeg Redigert 1.Mars.2022 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.