
HansH
Når du først begynner å få saltutskilling gjennom og forbi O-ringene på ladeluftkjøleren, så er det lurt å få ut hele greia og rense ordentlig, jfr beskrivelse over.
Det er to O-ringer pr side. Den ene tetter sjøvannskretsen og den andre ladeluftskretsen. Som @Bitteliten er inne på, kan du få lekkasje mellom disse fordi saltet som bygger seg opp vil presse seg gjennom det som lettest gir etter, i dette tilfellet O-ringene som er mykere enn lokk og kjøleinnsats.
En annen grunn til å demontere hele ladeluftkjøleren er at det også gir deg mulighet til å rense luftsiden av denne. Ladeluftkjøleren skal jo nettopp bidra til å kjøle ned luften som går gjennom turboen. Kjøleribbene er laget av svært tynne aluminiumsplater som luften strømmer forbi og blir nedkjølt over. Disse ribbene vil over tid bli full av oljedamp og annen forurensning. Da gir de mindre kjøling og du får lavere effekt på motoren. Bildene fra @svendmb over viser på en glimrende måte disse detaljene., Forusensningen på kjøleribbene kan vaskes vekk ved å dyppe i en bøtte med tynner/løsemiddel.
I henhold til Volvos beskrivelse lar det seg teknisk gjøre å få ut innsatsen på ladeluftkjøleren uten å demontere hele greia fra motoren. I praksis er det derimot svært vanskelig fordi du må til med kraftig banking bakfra og fremover for å få den ut. Når den først har satt seg fast, så må du spenne den mot noe og banke med slegge mot en trekloss for å løsne, selvsagt etter masse WD-40, CRC osv.
Ellers ligger det mye beskrivelser omkring dette her på sidene. Husk at D4 og D6 på disse årgangene er helt identiske mht oppbygging.