Jump to content

Finne oljelekkasje på dieselmotor

audunpaudun

Recommended Posts

Hvor høyt forbruk er det snakk om? 

Er det store mengder vil det legge seg som et lag oppå vannet i kjølen. 

Ser du noen plasser det renner olje? 

Det kan pgså være stor innvendig slitasje som igjen fører til at olje kommer inn i sylinderen og forbrennes. Da øker ofte forbruket med turtallet. 

Hvis du tar av lokket til oljepåfyllingen når motoren går og legger hånden over, så skal det ikke blåse ut der.

Hvilken olje bruker du?

Olje med høyere viskositet kan redusere forbruket, sjekk hva som er anbefalt. 

Guest Avmønstret#

Hadde en mekaniker i familien som gnikka på motoren med twistdotten så snart han fikk anledning. Jeg trodde det var mest "stolthet" over å ha en ren motor. Men har som voksen "med egen motor" skjønt poenget. Hold motoren og motorrom så rent som overhodet mulig og en ser om og hvor det lekker olje, kjøleveske, støv fra reim osv. En legger merke til om "noe har skjedd", eller er i ferd med å skje. Så det S/Y Vega skriver her er helt riktig sted å begynne. 

Og med rutine for å gnikke og gnukke på motoren så vil en også bli kjent med motoren og også kunne legge merke til om noe er i ferd med å skje, helst før det skjer, mens man gnukker. 

----------

Ville begynt med å kjenne under på motoren alle steder, henger det olje noe sted? Se om det er mulig å "følge" olja oppover eller dit den kommer fra. Basert på det har du noen "mistenkte". Da ville jeg gjort motoren ren og kjørt en tur og tatt samme prosedyre på nytt, har det kommet olje på nytt? Studere "de mistenkte" ordentlig. 

Du kan også tenke på det siste som ble gjort med motoren, vil det kunne gi lekkasje, feks bytte av oljefilter? Sjekk om det er lekkasje der. Har den lekt hele tiden eller "kom det etter at vi....". Osv. 

Lykke til! Kjekk motor forresten :-) 

Guest Avmønstret#
audunpaudun skrev for 2 timer siden:

Helvete, det blåser luft ut av oljelokket :( Er det dårlig nytt?

Spørs hvor mye det blåser, litt "blåst" på en eldre motor er ikke uvanlig og det varierer også fra motortype til motortype, men om det blåser mye så kan det være tegn på dårlig tetning mellom sylinder og stempel, dvs slitte ringer. Forsåvidt heller ikke noe stort problem med mindre du opplever andre symptomer som for høyt trykk i bunnpanna så det begynner å lekke olje i pakninger som skal holde tett, eller at den begynner å bli tungstartet pga lav kompresjon. 

Så spørsmålet er, opplever du noen andre symptomer. Er motoren tungstartet, har du oljelekkasje relatert til for høyt trykk i bunnpanna? 

---

Du nevner ikke hvor mye du bruker båten, men jeg syns 3-4 liter siden November høres mye ut på en 2qm15, med mindre du bruker båten mye. 

Kan tenkes at motoren er godt slitt og oljeforbruket, og lekkasjene, har samme forklaring, slitte stempelringer. 

Og bare for å spørre, hvilken olje bruker du på motoren?

Jeg kjenner ikke din motor så godt, men jeg har lagt til noen linker som kan hjelpe deg å finne den.

Åpne lonken 2QM15 servicemanual nedenfor og blad deg frem til side 6. Der finner du 2 tegninger av motoren din. Se på den nederste tegningen. Til høyre på den så finner du teksten BREATHER PIPE. 

Jeg la inn link til driftsmanual også. Jeg håper du finner ut av det.

Yanmar 2QM15 servicemanual

Yanmar 2QM15 running manual

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...