audunpaudun Startet 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2019 Hallo! Dieselmotoren i snekka mi bruker utrolig mye motorolje, og jeg mistenker at det er en lekkasje siden det er olje i vannet jeg lenser ut. Det er en Yanmar 2qm15. Hvor bør jeg begynne å lete etter en lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Gjør alt gullende rent Begynn på bånn og jobb deg opp. Sjekk tetningsring på veiv i begge ender. Toppdekselpakning. Oljefilter. Oljen renner korteste vei til dørken. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
sjarlatan Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Hvor høyt forbruk er det snakk om? Er det store mengder vil det legge seg som et lag oppå vannet i kjølen. Ser du noen plasser det renner olje? Det kan pgså være stor innvendig slitasje som igjen fører til at olje kommer inn i sylinderen og forbrennes. Da øker ofte forbruket med turtallet. Hvis du tar av lokket til oljepåfyllingen når motoren går og legger hånden over, så skal det ikke blåse ut der. Hvilken olje bruker du? Olje med høyere viskositet kan redusere forbruket, sjekk hva som er anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Hadde en mekaniker i familien som gnikka på motoren med twistdotten så snart han fikk anledning. Jeg trodde det var mest "stolthet" over å ha en ren motor. Men har som voksen "med egen motor" skjønt poenget. Hold motoren og motorrom så rent som overhodet mulig og en ser om og hvor det lekker olje, kjøleveske, støv fra reim osv. En legger merke til om "noe har skjedd", eller er i ferd med å skje. Så det S/Y Vega skriver her er helt riktig sted å begynne. Og med rutine for å gnikke og gnukke på motoren så vil en også bli kjent med motoren og også kunne legge merke til om noe er i ferd med å skje, helst før det skjer, mens man gnukker. ---------- Ville begynt med å kjenne under på motoren alle steder, henger det olje noe sted? Se om det er mulig å "følge" olja oppover eller dit den kommer fra. Basert på det har du noen "mistenkte". Da ville jeg gjort motoren ren og kjørt en tur og tatt samme prosedyre på nytt, har det kommet olje på nytt? Studere "de mistenkte" ordentlig. Du kan også tenke på det siste som ble gjort med motoren, vil det kunne gi lekkasje, feks bytte av oljefilter? Sjekk om det er lekkasje der. Har den lekt hele tiden eller "kom det etter at vi....". Osv. Lykke til! Kjekk motor forresten :-) Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Det er ikke noen stor lekkasje, men jeg har sikkert fylt på tre-fire liter olje siden jeg kjøpte båten i november. Lensevannet er brunt. Jeg skal prøve å skru av lokket og kjenne over med hånda? Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Helvete, det blåser luft ut av oljelokket :( Er det dårlig nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Da er veivhusventilasjonen tett. Det er ikke noe bra. Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Hva er veivhusventilasjonen og hvordan fikser jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 audunpaudun skrev for 2 timer siden: Helvete, det blåser luft ut av oljelokket :( Er det dårlig nytt? Spørs hvor mye det blåser, litt "blåst" på en eldre motor er ikke uvanlig og det varierer også fra motortype til motortype, men om det blåser mye så kan det være tegn på dårlig tetning mellom sylinder og stempel, dvs slitte ringer. Forsåvidt heller ikke noe stort problem med mindre du opplever andre symptomer som for høyt trykk i bunnpanna så det begynner å lekke olje i pakninger som skal holde tett, eller at den begynner å bli tungstartet pga lav kompresjon. Så spørsmålet er, opplever du noen andre symptomer. Er motoren tungstartet, har du oljelekkasje relatert til for høyt trykk i bunnpanna? --- Du nevner ikke hvor mye du bruker båten, men jeg syns 3-4 liter siden November høres mye ut på en 2qm15, med mindre du bruker båten mye. Kan tenkes at motoren er godt slitt og oljeforbruket, og lekkasjene, har samme forklaring, slitte stempelringer. Og bare for å spørre, hvilken olje bruker du på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Jeg kjenner ikke din motor så godt, men jeg har lagt til noen linker som kan hjelpe deg å finne den. Åpne lonken 2QM15 servicemanual nedenfor og blad deg frem til side 6. Der finner du 2 tegninger av motoren din. Se på den nederste tegningen. Til høyre på den så finner du teksten BREATHER PIPE. Jeg la inn link til driftsmanual også. Jeg håper du finner ut av det. Yanmar 2QM15 servicemanual Yanmar 2QM15 running manual Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 27.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Motoren er veldig tungstartet, ja. Er det fem grader i lufta kan det ta ett minutt å få start på den. Jeg har begynt å bruke en hårføner i luftinntaket, og da går det på fem sekunder. Jeg har brukt litt diverse olje, biltema sin 15W-40 blant annet. Redigert 27.Mars.2019 av audunpaudun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.