Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Da jeg skiftet gjennomføringene på min båt for et par år siden ble ca. halvparten av dem av typen flush (fikk god pris p.gr.av konkurssalg). Maskerte rundt hullene og trykket gjennomføringene inn så langt de gikk før jeg tusjet rundt flensen for å markere største diameter der jeg skulle frese. Gjennomføringene er koniske bak flensen, så ser ikke helt grunn til å frese ut så mye som slik du viser på bildet. Jeg freste håndholdt med en Dremelfres med konisk fresestål montert. Freste en kon i glassfiberen (noenlunde samme vinkel på konen som gjennomføringen) inn til sirkelen jeg hadde merket av tidligere. Siden gjennomføringene ble limt fast med fortykket epoksy er det ikke nødvendig med absolutt 100% nøyaktig tilpasning, så er du noenlunde stødig på hånda går det bra likevel. Brukte ikke mange minuttene totalt per hull som ble frest opp, inkludert maskering, merking, fresing og prøving underveis. Etter montering med lim brukte jeg en plastlinjal til å skrape av overflødig lim, da ble gjennomføringene, inkludert limfugene, helt flush med resten av skroget.

Hakkannen

Hakkannen

Da jeg skiftet gjennomføringene på min båt for et par år siden ble ca. halvparten av dem av typen flush (fikk god pris p.gr.av konkurssalg). Maskerte rundt hullene og trykket gjennomføringene inn så langt de gikk før jeg tusjet rundt flensen for å markere største diameter der jeg skulle frese. Gjennomføringene er koniske bak flensen, så ser ikke helt grunn til å frese ut så mye som slik du viser på bildet. Jeg freste håndholdt med en Dremelfres med konisk fresestål montert. Freste en kon i glassfiberen (noenlunde samme vinkel på konen som gjennomføringen) inn til sirkelen jeg hadde merket av tidligere. Siden gjennomføringene ble limt fast med fortykket epoksy er det ikke nødvendig med absolutt 100% nøyaktig tilpasning, så er du noenlunde stødig på hånda går det bra likevel. Brukte ikke mange minuttene totalt per hull som ble frest opp, inkludert maskering, merking, fresing og prøving underveis.

• Create New...