925Riviera Startet 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2019 Volvo penta 2003t 1990 modell Noen som har greie på denne motoren. Jeg har startet opp etter den har stått i 3 år ute av båt. Luftet og kjørte en del runder uten at jeg startet for og få oljetrykk, så startet den lett har kjørt god og varm, men det ser ut som det kommer olje eller diesel ut av eksos og det er en del trykk i peilepinnen til olje og påfylling lokket når jeg skrur av der Og det kommer en del grå røyk ved på drag Motoren er god og varm på filmene Ellers går den pent Kommentar fra moderator: Beklager, video er slettet. Må legges på Youtube, baatplassen har ikke kapasitet til å lagre det. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Jeg kjenner ikke motoren, men det «høres» ut som du har problemer med veivhusventilasjonen. Det går vel en slange fra toppdekselet til luftfilteret. Sjekk at forbindelsen er åpen. Ellers så kan det jo være en stempelring som har satt seg. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Jeg hadde trykk i veivhuset på min VP 2001, som er omtrent samme motor. Det skyltes i mitt tilfelle at pakningen til dekselet over ventilene satt skjevt og dekket et hull. Pakningen er nr 14 i figuren under: Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Jeg har en VP 2003 turbo fra 1991 i båten min og har det samme problemet med at det kommer ut noe med eksosen. Ellers starter motoren lett og går jevnt og fint. Etter å ha lest noen tråder om problemet her på BP lurer jeg på om det kan være sot. Legger seg små partikler på vannet som ser ut som olje, men danner ikke flak. Motoren er et hakk større enn normalt for båttypen så den går sjelden på mer enn drøyt 2000 omdreininger, da båten begynner å sette seg mye i vannet om den kjøres hardere. Kanskje for lite belastning over tid? Et av rådene gikk på å bytte luftfilter, men det hjelp ikke for meg. Andre snakker om å justere dyser. Om noen har gode råd til TS om problemet, stiller jeg meg gjerne i rekken av takknemlige mottakere. Bør vel få noen til å se på det, men motoren går så bra ellers at det nesten er synd å begynne å mekke for mye på den. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Vi snakker nå om motorer som er snart 30 år gamle. At det vil komme noe sot fra en slik kan vel ikke regnes som noen bombe. Om ikke dysene har vært ute til kontroll/justering på denne tiden så er det nå i alle fall på høy tid nå. Dårlige/feiljusterte dyser fører jo til dårlig forbrenning og soting. Mår en først tar ut dysene kan det jo være lurt å ta en kompresjonstest samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Om den har stått tre år kan det jo også være at stempelringene har satt seg. Ikke uvanlig på motorer som har stått en stund. Med litt flaks så løsner de ved bruk, hvis ikke bør motoren åpnes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
925Riviera Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Fant ut at det skal være 4.3 liter olje på motoren, jeg har kjøpt ny olje og byttet, der jeg har kjøpt olje får jeg i 4 litere denne jeg fikk nå var på 5 liter uten at jeg la merke til det. Så da har det vært 0.7 liter olje for mye, regner med det har noe med med dette og gjøre. Har tappet ut til riktig mengde nå men ikke startet opp Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 På en slik motor, som har stått i tre år kan man vel ikke forvente annet enn at en stempelring eller tre har satt seg. Men det er i såfall stor sjans for at de løsner, uten skader. I motsatt fall er det en viss fare for at den/de knekker ved belastning. Jeg ville ha kjørt den forsiktig til å begynne med, og deretter gradvis øke belastningen over flere timer (om trykket ikke gir seg før det). Ellers må du, som "Bårdp" sier, regne med litt urenheter i eksosen. Det er vel like mye et sunnhetstegn som et faresignal. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 (redigert) Ja sot er greit med det ligger igjen en oljefilm på bakken og den røyken som kom ut Redigert 28.Mars.2019 av kai myhre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Såpass mye ekstra olje gir I alle fall mindre ekspansjonsrom I veivhuset, og økt oljeforbruk. Så får vi se hva det utgjør I praksis når du får den I gang igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
925Riviera Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Skal starte opp i kveld... Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Da fikk jeg konstatert at turbo blåser olje rett ut i eksosen. Vet ikke om det har noe med trykket i peilepinnen og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Overtrykk i bunnpannen kan medføre olje i eksosen. Men om du er sikker på at oljen tilføres kjølevannet i turboen så er det vel oljesmurte lagre på den. Det ser det ut som det er det på de bildene jeg har sett på, motoren. Da er det nok på på tide å skifte tetningsringer på turboakselen. Om du ikke er vant til å skru på sånt selv, så anbefaler jeg at du demonterer turboen og leverer den til et verksted. Oljen som smører lagrene i turboen kommer fra oljepumpen i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 2.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Vil dårlige lager ha noe og gjøre med oljetrykket i motoren, kjører den trykket tilbake i motor Har ny turbo på vei nå som skal settes på Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Dårlige lagre vil redusere oljetrykket ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ozo Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 (redigert) kai myhre skrev On 28.3.2019 at 19.50: Da fikk jeg konstatert at turbo blåser olje rett ut i eksosen. Vet ikke om det har noe med trykket i peilepinnen og gjøre Dette har neppe noen sammenheng. 7 dl for mye olje kan nok medføre at veiva slår nedi, og pisker inn luft. Dette er ikke gunstig, men det lager heller ikke trykk, så jeg ville fortsatt ha vært forsiktig med å belaste den. Det er slett ikke usannsynlig at det er mer enn én ting som krangler etter så lang lagring. Morkne pakninger, zimmer-ringer og slanger, rustne og koksede stempelringer, fastgrodde sedimenter i kjølesystemet... Dette er naturlige konsekvenser, som man må være spesielt oppmerksom på til å begynne med. Redigert 2.April.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Da ble det satt på ny turbo. Samme olje ut av eksosen, tømte nesten motoren for olje etter og la den gå en time på tomgang. Kan det være oljekjøler som kjører oljen ut mellom kjølevann, eller blir den kjølt av det lukkede systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Oljekjøleren kjøles vanligvis med sjøvann. Jeg er ganske sikker på at det også gjelder 2003T. Det er jo noen lekkasjemuligheter i den. Volvo Penta 2003 oljekjøler Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Ja fikk lest meg fram til at den blir kjølt av sjøvann. Hvis den lekker regner jeg med at jeg hadde fått vann i oljen. Den spyttet ut ca 3 liter olje på 1 time Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 kai myhre skrev 51 minutter siden: Ja fikk lest meg fram til at den blir kjølt av sjøvann. Hvis den lekker regner jeg med at jeg hadde fått vann i oljen. Den spyttet ut ca 3 liter olje på 1 time Hvis den lekker, så får du olje i eksosen. Du får mest sannsynlig ikke vann i oljen på grunn av at oljetrykket er høyere enn sjøvannstrykket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.