Jump to content

Volvo penta 2003 t 1990, olje i eksos og trykk i oljepåfylling

925Riviera

Recommended Posts

Volvo penta 2003t 1990 modell

Noen som har greie på denne motoren.
Jeg har startet opp etter den har stått i 3 år ute av båt.

Luftet og kjørte en del runder uten at jeg startet for og få oljetrykk, så startet den lett har kjørt god og varm, men det ser ut som det kommer olje eller diesel ut av eksos og det er en del trykk i peilepinnen til olje og påfylling lokket når jeg skrur av der
Og det kommer en del grå røyk ved på drag

Motoren er god og varm på filmene
Ellers går den pent

Kommentar fra moderator: Beklager, video er slettet. Må legges på Youtube,  baatplassen har ikke kapasitet til å lagre det.

Jeg har en VP 2003 turbo fra 1991 i båten min og har det samme problemet med at det kommer ut noe med eksosen. Ellers starter motoren lett og går jevnt og fint. Etter å ha lest noen tråder om problemet her på BP lurer jeg på om det kan være sot. Legger seg små partikler på vannet som ser ut som olje, men danner ikke flak. Motoren er et hakk større enn normalt for båttypen så den går sjelden på mer enn drøyt 2000 omdreininger, da båten begynner å sette seg mye i vannet om den kjøres hardere. Kanskje for lite belastning over tid?

Et av rådene gikk på å bytte luftfilter, men det hjelp ikke for meg. Andre snakker om å justere dyser. Om noen har gode råd til TS om problemet, stiller jeg meg gjerne i rekken av takknemlige mottakere. Bør vel få noen til å se på det, men motoren går så bra ellers at det nesten er synd å begynne å mekke for mye på den.

Vi snakker nå om motorer som er snart 30 år gamle. At det vil komme noe sot fra en slik kan vel ikke regnes som noen bombe. Om ikke dysene har vært ute til kontroll/justering på denne tiden så er det nå i alle fall på høy tid nå. Dårlige/feiljusterte dyser fører jo til dårlig forbrenning og soting. Mår en først tar ut dysene kan det jo være lurt å ta en kompresjonstest samtidig.

Fant ut at det skal være 4.3 liter olje på motoren, jeg har kjøpt ny olje og byttet, der jeg har kjøpt olje får jeg i 4 litere

denne jeg fikk nå var på 5 liter uten at jeg la merke til det.

Så da har det vært 0.7 liter olje for mye, regner med det har noe med med dette og gjøre.

Har tappet ut til riktig mengde nå men ikke startet opp

På en slik motor, som har stått i tre år kan man vel ikke forvente annet enn at en stempelring eller tre har satt seg. Men det er i såfall stor sjans for at de løsner, uten skader. I motsatt fall er det en viss fare for at den/de knekker ved belastning.

Jeg ville ha kjørt den forsiktig til å begynne med, og deretter gradvis øke belastningen over flere timer (om trykket ikke gir seg før det).

Ellers må du, som "Bårdp" sier, regne med litt urenheter i eksosen. Det er vel like mye et sunnhetstegn som et faresignal.

Overtrykk i bunnpannen kan medføre olje i eksosen.  Men om du er sikker på at oljen tilføres kjølevannet i turboen så er det vel oljesmurte lagre på den. Det ser det ut som det er det på de bildene jeg har sett på, motoren. Da er det nok på på tide å skifte tetningsringer på turboakselen. Om du ikke er vant til å skru på sånt selv, så anbefaler jeg at du demonterer turboen og leverer den til et verksted. Oljen som smører lagrene i turboen kommer fra oljepumpen i motoren.

kai myhre skrev On 28.3.2019 at 19.50:

Da fikk jeg konstatert at turbo blåser olje rett ut i eksosen.

Vet ikke om det har noe med trykket i peilepinnen og gjøre 

Dette har neppe noen sammenheng.

7 dl for mye olje kan nok medføre at veiva slår nedi, og pisker inn luft. Dette er ikke gunstig, men det lager heller ikke trykk, så jeg ville fortsatt ha vært forsiktig med å belaste den.

Det er slett ikke usannsynlig at det er mer enn én ting som krangler etter så lang lagring. Morkne pakninger, zimmer-ringer og slanger, rustne og koksede stempelringer, fastgrodde sedimenter i kjølesystemet... Dette er naturlige konsekvenser, som man må være spesielt oppmerksom på til å begynne med.

Redigert av ozo (see edit history)
kai myhre skrev 51 minutter siden:

Ja fikk lest meg fram til at den blir kjølt av sjøvann. Hvis den lekker regner jeg med at jeg hadde fått vann i oljen.

Den spyttet ut ca 3 liter olje på 1 time 

Hvis den lekker, så får du olje i eksosen. Du får mest sannsynlig ikke vann i oljen på grunn av at oljetrykket er høyere enn sjøvannstrykket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...