Jump to content

Dieseldyr, hvordan få renset opp?

sailorboy1

Recommended Posts

Hei, har et problem jeg tror kan være dieseldyr (eller annet rusk i tanken) har en 55l tank uten mannhull. noen tips på hva jeg kan gjøre for å rense tanken/noe snabelstoff jeg evt kan bruke for å få en ren tank igjen. har funnet ut at det at det var vann og litt rusk i både forfilter og finfilter. må jeg da rense systemet til motoren også(VP md 2020) 

takk for svar 

Redigert av sailorboy1 (see edit history)
Guest Avmønstret#

Begynne med å regelmessig pumpe ut 1-4 liter fra bunnen av tanken når båten har lagt stille et par dager. La det stå og felle ut for å se om det er vann/drit i dieselen. Er du heldig når du bunnen av tanken rett fra påfyllingstussen, om ikke så må du improvisere litt til du finner en løsning med rett slange osv. 

Alltid gå med mest mulig full tank. Med 55L tank så kan det gjøres ved å ha en 20ltr reservekanne som du fyller etter med, så fyller du både tank og kanne når du bunkrer, så holder reservedieselen seg fersk i samme slengen. 

Følge med på vannutskiller og filtre, bytte ved behov. 

Om du har sånn ca kontroll på overstående så vil du neppe trenge noe "snabelstoff", og det vil uansett ikke løse problemet du har pr. nå. 

----

Men akkurat nå, har du mulighet til å demontere tanken? Evt ta den ut og skylle godt gjennom med diesel. Om ikke, tappe ned tanken, la dieselen felle ut på kanner. Suge ut fra toppen så sjiten ligger igjen, ha feks 10 liter på tanken igjen. Om du får løsnet noe på den, rikkle og skvulpe så godt du kan, tappe av. Gjenta, gjenta og gjenta til det ser tilfredstillende ut.

----

Og ja, ofte har en jo betalt for vann i stedet for diesel, men noe så "dumt" som lekk påfylling, særlig hvis den er på dollbord, kan ofte løses ved å smøre o-ring/pakning/gjenger godt inn med vaselin for å sikre at vann ikke renner inn. 

Men følger du "reglene" mine over, særlig det med å pumpe ut noen liter fra bunnen regelmessig og alltid prøve å gå med mest mulig full tank, da slipper du antagelig fremtidige problemer. 

Når du vet dieselen på tanken er ok så må du bytte begge dieselfiltrene , lufte og fyre opp. Ville ikke vært redd for "skitten diesel i motoren" så lenge filtre er byttet og du har luftet frem til dysene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...