Snusmumrikken Startet 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2019 Hei! Har fått tak i en Yamaha 75HK 2-takt fra tidlig 2000-tallet, og derfor burde akterspeilet utbedres. Har allerede montert akterspeilforsterkning levert av WM. Jeg tenker å montere en 12mm vannfast finerplate på innsiden. Pusse ned til glassfiberen, montere platen (som jeg tenker skal dekke hele innsiden bak). Plastre over og montere kneplater som siste finish. Burde vel egentlig kappet ned akterspeil, men siden tilstanden er helt OK, så blir det kun for å være helt sikker på at akterspeilet tåler litt røff kjøring. Båt er ellers i grei stand med div. Oppgradert. Er det noen tips eller andre fremgangsmåter folk tenker er verdt å nevne?:) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 akterspeilet på min er ikke slett innvendig - det er tykkere midt på om jeg ikke husker helt feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Hei! Det er vel bare en treplate? Tenkte å kappe bort denne og gjøre baksiden slett. Mulig det er en dum idé?⁹ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Balle13 Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Delte min i vinter og limte 3 12mm finerplaster sammen med 450g matte og polyester ,søpte om limte dette fast til akterspeilet. Laget i tilleg 2 kraftige kneplater. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Hvorfor vil du utbedre mer enn standard alu plate fra WM? Er det noe i veien med akterspeilet idag? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Snusmumrikken Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 Akterspeilet har en sprekk på høyre side av brønnen, så det er kun for å ha en forsikring på at båt ikke skulle gå ned ved kjøring i røffe forhold. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 30.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 Snusmumrikken skrev On 28.3.2019 at 15.12: Det er vel bare en treplate? Tenkte å kappe bort denne og gjøre baksiden slett. tror jeg ville tatt en "boreprøve" , er tilstanden bra så tror jeg jeg ville latt den være, og så heller støpt inn noe på hver side først, og deretter støpt inn kneplater i tilknytning til de 2 små forsterkningene som er der fra før. la du merke til om det var mye bevegelse i speilet med den forrige motoren? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 Ja, var litt bevegelse med gamle motor om jeg rykket kraftig på motor. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Napoli Svart 30.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 Det vil alltid være litt bevegelse i akterspeilet hvis du drar i motoren. Det betyr ikke at det er noe feil med det. Disse små sprekkene på hver side av motoren er vanlige på Wesling - og betyr ikke nødvendigvis at det er noe som er ødelagt (bortsett fra et tynt lag med gelcoat). Jeg ville ikke satt igang den typen jobb du snakker om nå før jeg var 100% sikker på at akterspeilet er gåent. Alu plata fra WM sikrer deg godt nok til at du uansett kommer deg hjem. Hvis du vil teste om akterspeilet holder ordentlig, så kan du vippe motoren opp, stille deg på undervannshuset og hoppe. Tåler det det, så er det helt fint. Hvis det ikke tåler det, så må du uansett dette igang med jobben :) Og - jeg har ødelagt et akterspeil på Wesling. Når du gjør det, så vet du det. Mitt røyk på en tur i kuling mellom Arendal og Risør, med 90hk Yamaha og gode, lange hopp helt fra Arendal til Lyngør. Der var det stopp... Klarte akkurat å karre oss inn til Gjeving - med motoren "hengende og dingle" bak oss. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Snusmumrikken Svart 9.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Hei igjen! Da skal jeg ta en liten borreprøve av akterspeil. Kjørte jo med Yamaha 70 og Yamaha 90 ifjor sommer uten at jeg merket non problemer annet at akterspeilet følte jeg ga etter et par mm. På siden der sprekken er. Kan ta noen bilder imorgen. Var/er null sprekker langs speilet. Arne Westermoen var faktisk innom og mente at akterspeilet så helt greit ut, uten at han gjorde noe annet enn å se kort over det. Jeg er bekymret for at det burde repareres, men mulig jeg holder meg til å skrape bunnstoffet og smøre på nytt istedenfor. Så kan jeg se det ann til neste år. Er ingen andre sprekker/skader enn det nevnte. Takk for svar! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 10.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 sprekkene der på sidene er jo sammenføyningen mellom ytterskrog og innerliner, er nok sånn på de fleste weslinger mistenker jeg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 10.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 ivar skrev for 1 time siden: sprekkene der på sidene er jo sammenføyningen mellom ytterskrog og innerliner, er nok sånn på de fleste weslinger mistenker jeg Du ser der det er hvit sika, så er det en sprekk, men som du ser på baksiden og forsiden, så per det ikke en gjennomgående sprekk. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.