Sjøbliss
Jeg ville også byttet filter før jeg dro, både for å være sikker på at filtrene er rene og fin, tapp av vannutskilleren og se etter vann (løsne tappeskruen i bunn av grovfilterholderen). Er det vann / og eller grums i dieselen kan du vurdere ekstra tiltak. Er det ikke noe så blir du roligere samt vet du nå hvordan du bytter om du akutt må gjøre det utenfor Jæren. Er ikke gøy å måtte finne frem verktøy og manualen for første gang i 3-4 meter sjø.
Ha med ekstra filter til alt, olje, diesel for og fin, ekstra reimer er også smart. Sjekk reimene at de er hele og uskadd. Ta med en dunk olje, lavt oljetrykk er ikke gøy har vi jo erfart ?.
Ta med drivanker og VHF. Jeg foreslår også at du melder fra til kystradioen at du går over Jæren for første gang i ny båt og hør om de har oppdaterte forhold fra f.eks. RS eller andre de har kontakt med i området. Si at du gi beskjed ved ankomst så følger de med på deg. Finner du noen å gå sammen med så er det enda mer trygghet.
Legg gjerne ut kursen på plotteren før avreise. Legg opp kursene på et papirkart eller en kartskisse i tillegg så har du backup. Merk deg ut hvilke landemerker du skal se etter når du skifter kurser og skriv det ned. Går du feil på nav utstyr klarer du deg da uansett. Legg merke til alt av merker slik som ledens retning, lateralmerker osv. Papirkart ville jeg hatt med.
Alt over høres kanskje voldsomt ut men man kan ikke planlegge for mye. Alt man har planlagt for som man ikke får bruk for er bonus. Jo bedre forberedt du er jo roligere er du i en krise, for da har du en plan.
Har du radar? Den er lite verdt om du ikke kan å bruke den. Ta en runde på hvordan den brukes så du kan om du må.
Til sist vær, vær, vær og vær.