Jump to content

Edit History

Hansa666

Hansa666

Heisan og gratulerer med ny båt ! 

Det er ikke lenger noen båtutstyrs butikker på Søreide, desverre. Ligger selv der med min båt og bor i nærheten. Du må til Maritim  skal du finne en butikk, ligger en god en på Damsgård men du må nok ta en taxi.

Vi kjører hvert år rundt Jæren og til Sørlandet, og følger følgende varsel før vi sette kursen rundt. 

Max bølgehøyde 1 - 1,3 meter, det er alltid større bølger innimellom

Vind, max 8-9 m/sek

Bølgeretning fra nord og nordvest.

Sjekk yr.no sine farleder, der får du ok varsler.  Beste er når vind/bølger endrer retning, da legger det seg ofte flatt, men du er muligens litt tidlig ute på årstiden til å få en rolig overfart.  Om det er store dønninger fra nord / nord vest, kjør ut fra Kvitsøy, da får du litt sjø i mot i 30-40 min, før du kan dreie sør. Da slipper du å snike deg langs Tananger for å stampe deg ut mot bøyen. 

Avstanden til land regulerer vi ved å holde oss på ca 100 + dybde. Blåser det fralandsvind med sjø fra sør, kan du faktisk få det roligere ved å gå tett opp mot land.

Ellers støtter jeg alle forslag om bunkring samt sjekke tanker/filtre før du drar.

Lykke til :)

Hansa666

Hansa666

Det er ikke lenger noen båtutstyrs butikker på Søreide, desverre. Ligger selv der med min båt og bor i nærheten. Du må til Maritim  skal du finne en butikk, ligger en god en på Damsgård men du må nok ta en taxi.

Vi kjører hvert år rundt Jæren og til Sørlandet, og følger følgende varsel før vi sette kursen rundt. 

Max bølgehøyde 1 - 1,3 meter, det er alltid større bølger innimellom

Vind, max 8-9 m/sek

Sjekk yr.no sine farleder, der får du ok varsler.  Beste er når vind/bølger endrer retning, da legger det seg ofte flatt, men du er muligens litt tidlig ute på årstiden til å få en rolig overgang.  Om det er store dønninger fra nord / nord vest, kjør ut fra Kvitsøy, da får du litt sjø i mot i 30-40 min, før du kan dreie sør. Da slipper du å snike deg langs Tananger for å stampe deg ut mot bøyen. 

Avstanden til land regulerer vi ved å holde oss på ca 100 + dybde. Blåser det fralandsvind med sjø fra sør, kan du faktisk få det roligere ved å gå tett opp mot land.

Ellers støtter jeg alle forslag om bunkring samt sjekke tanker/filtre før du drar.

Hansa666

Hansa666

Det er ikke lenger noen båtutstyrs butikker på søreide, desverre. Ligger selv der med min båt og bor i nærheten. Du må til Maritim  skal du finne en butikk, ligger en god en på Damsgård men du må nok ta en taxi.

Max bølgehøyde 1 - 1,3 meter, det er alltid større bølger innemellom

Vind, max 8-9 m/sek

Sjekk yr.no sine farleder, der får du ok varsler.  Beste er når vind/bølger endrer retning, da legger det seg ofte flatt, men du er muligens litt tidlig ute på årstiden til å få en rolig overgang.  Om det er store dønninger fra nord / nord vest, kjør ut fra Kvitsøy, da får du litt sjø i mot i 30-40 min, før du kan dreie sør. Da slipper du å snike deg langs Tananger for å stampe deg ut mot bøyen. 

• Create New...