Hakkannen
Ja, det er nok ikke dumt om folk tar turen innom båten og sjekker at alt er på stell, helst i god tid før lørdags kveld! Kan fort bli heftig dette her. Jeg har rett som det er justert fendere og lagt ekstra fortøyninger på andres båter i forbindelse med stormene disse årene jeg har bodd ombord. Noe som egentlig ikke burde vært nødvendig om bare eierne selv hadde tatt ansvar. Men klarer bare ikke å gå forbi en båt der man ser fendrene ligger oppå utriggerne, gelcoaten ripes opp og der det er overhengende fare for at flisete fortøyninger skal ryke tvert av i løpet av natta.
Var akkurat med som mannskap hos en kamerat og flyttet en Baltic 29-foter (kjenner ikke til modellbetegnelsene på disse båtene) til ei tryggere havn. Greit å få gjort før det ble mørkt.
Selv kjører jeg doble fortøyninger med rykkdempere på alt. Pluss et par ekstra fendre i tillegg. Blir nok ei urolig natt ombord mot søndag, så regner ikke med det blir alt for mye søvn dessverre. 25m/s jevn vind er ikke noe problem, men nærmer det seg 44m/s i kastene blir det ganske så merkbart når man har flere kvadratmeter med mast stikkende 18m til værs?