Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Ja, det er nok ikke dumt om folk tar turen innom båten og sjekker at alt er på stell, helst i god tid før lørdags kveld!  Kan fort bli heftig dette her. Jeg har rett som det er justert fendere og lagt ekstra fortøyninger på andres båter i forbindelse med stormene disse årene jeg har bodd ombord. Noe som egentlig ikke burde vært nødvendig om bare eierne selv hadde tatt ansvar. Men klarer bare ikke å gå forbi en båt der man ser fendrene ligger oppå utriggerne, gelcoaten ripes opp og der det er overhengende fare for at flisete fortøyninger skal ryke tvert av i løpet av natta. 

Var akkurat med som mannskap hos en kamerat og flyttet en Baltic 29-foter (kjenner ikke til modellbetegnelsene på disse båtene) til ei tryggere havn. Greit å få gjort før det ble mørkt.

Selv kjører jeg doble fortøyninger med rykkdempere på alt. Pluss et par ekstra fendre i tillegg. Blir nok ei urolig natt ombord mot søndag, så regner ikke med det blir alt for mye søvn dessverre. 25m/s jevn vind er ikke noe problem, men nærmer det seg 44m/s i kastene blir det ganske så merkbart når man har flere kvadratmeter med mast stikkende 18m til værs?

Hakkannen

Hakkannen

Ja, det er nok ikke dumt om folk tar turen innom båten og sjekker at alt er på stell, helst i god tid før lørdags kveld!  Kan fort bli heftig dette her. Jeg har rett som det er justert fendere og lagt ekstra fortøyninger på andres båter i forbindelse med stormene disse årene jeg har bodd ombord. Noe som egentlig ikke burde vært nødvendig om bare eierne selv hadde tatt ansvar. Men klarer bare ikke å gå forbi en båt der man ser fendrene ligger oppå utriggerne, gelcoaten ripes opp og der det er overhengende fare for at flisete fortøyninger skal ryke tvert av i løpet av natta. 

Var akkurat med som mannskap hos en kamerat og flyttet en Baltic 29-foter (kjenner ikke til modellbetegnelsene på disse båtene) til ei tryggere havn. Greit å få gjort før det ble mørkt.

Selv kjører jeg doble fortøyninger med rykkdempere på alt. Pluss et par ekstra fendre i tillegg. Blir nok ei urolig natt ombord mot søndag, så regner ikke med det blir alt for mye søvn dessverre. 25m/s jevn vind er ikke noe problem, men nærmer det seg 44m/s i kastene blir det ganske så merkbart når en har flere kvadratmeter med mast stikkende 18m til værs?

• Create New...