Jump to content

Batterivelger og batteribank

Gullikstad

Recommended Posts

Hei

Jeg skal rydde opp i det elektriske og bytte ut batterier i min Nidelv 24. Jeg har planer om å sette inn en batterivelger og 2 nye batterier. Jeg har spørsmål rundt dette.

si hvis jeg kjøper en batterivelger (feks. Biltema) som holder til 200 A. Jeg har ett forbruksbatteri på 180 A og startbatteri på 90 A, vil jeg da brenne denne bryteren? I mitt hode vil jeg jo aldri bruke full guffe på begge batteriene samtidig. Så ser ikke for meg at det blir ett problem,  Eller er det at bryteren ikke tåler å være koblet til 2 batterier på tilsammen 270 A? 

Også er det kobling av denne bryteren da, regner med at det går fint, men det er også en ting jeg lurer på. 

+ fra dynamo skal kobles til + på bryter eller er det eget koblingspunkt i disse batterivelgerne som ladestrømmen skal inn på? Er jo kjett å ende opp kun med lading på forbruk og ingenting på start.

vil tro jeg hadde sett løsningen hvis jeg hadde sett på bryteren men siden jeg sitter her med tlf så ja.. dere skjønner?

god helg og takk for svar?

Takk for svar. Ja Max belastning er 200a, så hvis jeg forstår deg riktig så er da denna bryteren som tåler 200A for liten hvis totalpakken er på 270A? Eller mener du at det holder i og med at jeg aldri kommer til å klare å bruke "full pupp". Legger til at jeg hverken har ankervinsj eller baugpropell men ønsker såpass god strøm kapasitet da jeg vil ha fungerende radio/lys/kjøleskap når jeg er en stund uten landstrøm.

Batteripakken din er nok ikke 270A, men 270Ah. Ved en kortslutning, så kan batteriene levere rundt 2000A. Det er forbruket ditt som bestemmer hvor mange Ampere du tar ut av batteriet, og det er nok sjeldent over 200A. At batteripakken din er på totalt 270Ah (Amperetimer) betyr bare hvor mye du kan hente ut av batteriene dine. Blybatterier kan du med tommelfingerregel kun ta ut 50% av kapasiteten din før du skader batteriene. Så da kan du ta ut maks 135A i løpet av en time, eller 270A i løpet av en halvtime, eller 67,5A i løpet av to timer før du må ladde opp batteriene igjen. 

Hei,

Anbefaler separate hovedbrytere til start og forbruksbatteri. Fordeling av ladestrøm til batteriene løses med et spenningssensitivt rele (VSR) eller et skillerele som kan styres fra starteswitch. Med et slikt oppsett så sikrer du at det alltid er spenning på startbatteriet.

En vanlig batterivelger har den ulempen at hvis du glemmer å snu batterivelgeren fra 1+2 til 1 eller 2 når motoren er stoppet tapper du ned begge batteriene.

Det er en del info om oppgradering av strømopplegg i Nidelv 24 i denne tråden, les fra slutten av side 4 og utover.

I min båt har jeg brukt separate BEP 275A hovedbrytere til start, forbruk og baugpropeller/ankervinsj. Denne bryteren har tilsvarende kapasitet som Biltema hovedstrømbryter Du kan lese litt om oppgradering av strømopplegget i min båt her.

Det er for øvrig mange emner på Baatplassen som omhandler strømopplegg, du kan bruke søkefunksjonen med søkeord som  hovedstrømbryter, VSR, strømopplegg etc.

Takker for svar men hva tenker dere andre om denne bryteren jeg nevnte da? Tenker dere at det den holder? Noen som har Biltema sin? 

Ja 270 AH er riktig. Ikke kun A. Men ved en kortslutning er det jo også noe sikringer inni bilde her som skal gjøre ett tiltak så ikke alt tar fyr?. Det som jeg er bekymret for er varmegang og smeltefare over lengere tid.

Tipper jeg kommer til å kjøpe en 300 A batterivelger og kjøre 1 x 100 Ah som startbatteri og 2x115 sammenkoblet til forbruk, da er det litt mindre sannsynlighet for at batteriene tapper hverandre for mye når jeg slår over bryteren i 1+2 når jeg begynner å kjøre og skal lade. 

Tenker også ila året og kjøpe meg en litt sikkelig batterilader med litt mer krutt enn den jeg har idag, og  da lader med flere utganger så jeg kan lade startbatteriet og "banken" hver for seg med samme lader.

noen som har eller har prøvd ut denne løsningen? 

Vet man kan få mye fint ekstrautstyr som velger lading for deg etter hvor mye strøm det er på hvert batteri osv. Men prøver å holde men innenfor en vettug sum på dette prosjektet da jeg overhaler motor samtidig??

Fiks skrev 13 minutter siden:

Hei,

Anbefaler separate hovedbrytere til start og forbruksbatteri. Fordeling av ladestrøm til batteriene løses med et spenningssensitivt rele (VSR) eller et skillerele som kan styres fra starteswitch. Med et slikt oppsett så sikrer du at det alltid er spenning på startbatteriet.

En vanlig batterivelger har den ulempen at hvis du glemmer å snu batterivelgeren fra 1+2 til 1 eller 2 når motoren er stoppet tapper du ned begge batteriene.

Det er en del info om oppgradering av strømopplegg i Nidelv 24 i denne tråden, les fra slutten av side 4 og utover.

I min båt har jeg brukt separate BEP 275A hovedbrytere til start, forbruk og baugpropeller/ankervinsj. Denne bryteren har tilsvarende kapasitet som Biltema hovedstrømbryter Du kan lese litt om oppgradering av strømopplegget i min båt her.

Det er for øvrig mange emner på Baatplassen som omhandler strømopplegg, du kan bruke søkefunksjonen med søkeord som  hovedstrømbryter, VSR, strømopplegg etc.

Hei

takk for info. Ja men risken for å glemme å skru over er noe jeg tar hvis jeg kan spare 5000? er ganske innøvd med disse bryterene fra før så regner med at det går bra? driver med overhaling av motor i tillegg så kronene flyr hehe.  har lest litt på det du nevner over her og det ser ut som en tryggere løsning men en vesentlig dyrere. Skal lese litt på tråden din i morgen? Morro å se hva folk har gjort i sine båter også?

Ingen problem med en sånn bryter. Glemmer aldri og slå av min bryter? er jo bare og skrive en huskelapp omså lett synlig ?  jeg kjører + direkte fra dynamo inn på forbruksbatteri. - går inn på startbatteri. (Felles minus)Ved bryter i 1+2 lades start og forbruk. Ved lengre stopp vender jeg bryter til 2 (forbruk)  

Redigert av boble65 (see edit history)
Gullikstad skrev for 13 timer siden:

har lest litt på det du nevner over her og det ser ut som en tryggere løsning men en vesentlig dyrere.

Bare skumlest Fiks sin tråd, men dyrere trenger det slett ikke bli. Forskjellen ligger i systemene. Med batterivalgbryter må du passe på og slå av startbatteri når du ikke bruker motor.  I Fiks sitt opplegg skjer det ingenting med startbatteri om du glemmer og slå det av.

Gullikstad skrev for 18 timer siden:

Jeg skal rydde opp i det elektriske og bytte ut batterier i min Nidelv 24. Jeg har planer om å sette inn en batterivelger og 2 nye batterier. Jeg har spørsmål rundt dette.

Siden du skal rydde opp må du uansett vite hva  du kobler hvor og da hadde jeg gått bort fra batterivalgbryter og heller en bryter for hver batteribank samt et laderele mellom dem. Har du batterivalgbryter fra før og vil koble alt likt som det var før, blir det jo en annen sak.

boble65 skrev for 13 timer siden:

jeg kjører + direkte fra dynamo inn på forbruksbatteri.

Det er en god løsning med en slik bryter da det ikke er noen fare for og knekke dynamo om bryter betjenes under gange. Ja, selv om den slås av under fart skjer det ingenting galt med dynamo. Men en del VP motorer har strøm til nøkkel og startrele på dynamokontakten i stedet for på starterens store + kontakt som er mest vanlig. Disse må da kobles bort fra dynamo. Gjør man ikke det blir ikke båten strømløs selv om bryter slås av. Så er det mer enn bare ladekabelen tilkoblet på dynamoens B + så må man sjekke hva det er og koble det fra.                                                                                          Ellers har jo BEP et dualVSR som senser på begge + kontaktene. Releet er tilpasset batterivalgbryter da det kobler batteriene sammen enten bryteren står på en eller to når ladingen starter. Man slipper altså og vende på bryter for og lade alle batterier enten man starter med bryter på 1 eller 2. Alt blir ladet så snart motoren er i gang. Men man må slå av startbatteri som før ved landligge for og ikke tappe det ned.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...