hegra
Gullikstad skrev for 13 timer siden:har lest litt på det du nevner over her og det ser ut som en tryggere løsning men en vesentlig dyrere.
Bare skumlest Fiks sin tråd, men dyrere trenger det slett ikke bli. Forskjellen ligger i systemene. Med batterivalgbryter må du passe på og slå av startbatteri når du ikke bruker motor. I Fiks sitt opplegg skjer det ingenting med startbatteri om du glemmer og slå det av.
Gullikstad skrev for 18 timer siden:Jeg skal rydde opp i det elektriske og bytte ut batterier i min Nidelv 24. Jeg har planer om å sette inn en batterivelger og 2 nye batterier. Jeg har spørsmål rundt dette.
Siden du skal rydde opp må du uansett vite hva du kobler hvor og da hadde jeg gått bort fra batterivalgbryter og heller en bryter for hver batteribank samt et laderele mellom dem. Har du batterivalgbryter fra før og vil koble alt likt som det var før, blir det jo en annen sak.
boble65 skrev for 13 timer siden:jeg kjører + direkte fra dynamo inn på forbruksbatteri.
Det er en god løsning med en slik bryter da det ikke er noen fare for og knekke dynamo om bryter betjenes under gange. Ja, selv om den slås av under fart skjer det ingenting galt med dynamo. Men en del VP motorer har strøm til nøkkel og startrele på dynamokontakten i stedet for på starterens store + kontakt som er mest vanlig. Disse må da kobles bort fra dynamo. Gjør man ikke det blir ikke båten strømløs selv om bryter slås av. Så er det mer enn bare ladekabelen tilkoblet på dynamoens B + så må man sjekke hva det er og koble det fra. Ellers har jo BEP et dualVSR som senser på begge + kontaktene. Releet er tilpasset batterivalgbryter da det kobler batteriene sammen enten bryteren står på en eller to når ladingen starter. Man slipper altså og vende på bryter for og lade alle batterier enten man starter med bryter på 1 eller 2. Alt blir ladet så snart motoren er i gang. Men man må slå av startbatteri som før ved landligge for og ikke tappe det ned.