Howardols Startet 30.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2019 Hei jeg har kjøpt en flytebrygge 2x6 meter som jeg skal legge ut fra en kaie/naust. Det er fort 2-3 meter forskjell på flo og fjære. Dette er inne i en relativt rolig fjord, men det kan tidvis blåse opp såklart. spørsmålet er hvordan jeg bør feste brygga, moringer eller stag? Tenkte evt å bruke 2 slike moringsringer på 75kg med daumann på x kg, samt kjetting i kryss fra land. Men da lurer jeg veldig på hvordan dette kan ligge i ro når den anbefalte taulengden er 3 x dybden? Hvorfor vil ikke brygga kunne drive på land? Ved å bruke stag kan ikke dette skje, men da er spørsmålet om momentet blir for stort med stag på kortsiden og krysskjetting i mellom? Kan ikke bruke stag på langsiden da det skal ligge båter longside. Hovedsaklig min 22» på 1200kg, men vil ha «gjesteplass» håper noen har anledning til å gi anbefalinger:) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 Hei Botntilhøva skriv du ikkje noko om. Dei ringane på 75 kg meiner eg er ein vits. Mine flytebrygger er festa med lodd og tau. Stag har eg ikkje erfaring med. Den eine brygga, 2,3 *24 m er festa med store steinar som lodd. Steinane er på 500 til 800 kg, og kjøpt rimeleg i eit steinbrot i nærleiken. Mot landhar eg tau i kryss. Det er evjebotn, og steinane sit godt fast. Til ei anna brygga, 2*12 m, brukte eg kumringar av betong, og gravemaskinbelter som lodd. Her er det fjell og sandbotn, men dette har halde sidan 2011. Bruk så tunge lodd du får fatt i, og klarar å handtera. Bruk gjerne flytebrygga til å frakta lodda i posisjon. Kast tauet på sjøen først, før du vippar lodda over bord. Bruk minst mogeleg kjetting, kauser o.l. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 (redigert) Den skal mao ligge med kortside mot land, vinkelrett ut? Slik kan det se ut i en liten vinterstorm... rikelig med tau i kryss, mye stål i sjøen, og tau i kryss mot land... i en lun bukt. Slik ser det ut nå man kommer på bedre tanker. større brygge, langs land, stag i land og kjetting i kryss mot land. :) storm og orkan må bare komme. er det et alternativ å la bryggen ligge langs land og gangbar utrigger midt på? Da blir det bra med stag og du slipper bekymringer for det som holder brygga.? Men kostnadene går opp opp opp. Redigert 30.Mars.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Howardols Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2019 Den må ligge med kortsida mot land desverre, noe annet blir for komplisert pga naust med båtutsett etc. Det funker ikke med stag da? Det er sandbunn, bratt skrånende ned mot 12 meter. har hatt båten liggende på svai i blåse med landtau frem til nå, kun med en 75kgs moringsring. Det virker å være fjellstøtt... Av flere gode svar her står et spørsmål ubesvart; med moringer og tau 3 x dybden med dødmann, kan brygga skylles inn på land? Hvordan går brygga med flo/fjære? (Avstand fra land) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Kanskje begge deler? Stag i kryss og lodd med daumann? Gjerne med lengre tau, ville ha gått for 4-5 ganger dybden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.