Jump to content

Yamaha 9,9 Sport F15 F20. sjekk anodene


Tranen2

Recommended Posts

Har en Yamaha 9,9/15 Sport fra 2015 som jeg har tatt service på nå. Ønsker å nevne/tipse andre til å sjekke interne anoder som bør sjekkes/skiftes etter en tid. Jeg har ca 100-150 timer nå og anodene var tært bort anslagsvis 25-50%.

Ikke lett å finne info om disse interne anodene, men det er to på bb side, en på sb side og en på toppen (termostathuset). De hadde nok kunne stått et år til, men valgte å bytte dem nå.

Bildene viser en 13mm (14mm?) syrefast bolt hvor anoden er festet i på innsiden - samt 3 av de utbyttede anodene. Hver anode kostet 25,- pr stk. Billig forsikring!

0EE5FDCD-1E0D-4623-92F8-3BEAD94D5E0D.jpeg

C5443BB6-DD21-43C5-9C08-38890EA502B3.jpeg

EE485BD1-F48B-4D76-AF6E-D0091141C678.jpeg

718B25FE-995F-4D80-94E4-0A3D646B1ABB.jpeg

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Tillat meg å spørre:  

Er det anoder i motorblokken i en 9,9 Yamaha totakter fra 2000 også?  (9,9 FMH).  Tenkte å kjøre den i en bøtte med utblandet Systemrens, og da skal anodene fjernes før dette gjøres, såvidt jeg har forstått.  Impeller er nylig skiftet, og ingen kjøleproblemer - kun ment som preventivt tiltak.  Og hvor sitter i så fall disse anodene på min??

Link to post

Samme type alle 4. Dette er en 4-takter og jeg vet ikke hvordan det er på 2-taktere. Trolig interne anoder der også. Sjekk opp evt hos forhandler!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Du må ta av termostathuset! Den med unbrako er noe annet...

KDB skrev for 19 timer siden:

Ok, har problemer med å finne den på toppen. Der er en plugg for unbrakonøkkel, men usikker, får høre med forhandler.

 

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Lars K skrev 24 minutter siden:

De fleste motorer har anoder i toppen, men det blir liksom ikke snakket noe om.  Har en Yamaha 8hk fra slutten av 70tallet som har anoder i toppen. Eller det vil si, var kun skruen igjen når jeg tok den opp.  

Ja, det er et neglisjert kapittel det der. Alle bytter anoder utvendig, men innvendig så er det litt så som så...

Alle direktekjølte motorer har anoder. Motorer med varmeveksling har anoder på sjøsiden.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
ArvidKa skrev for 4 timer siden:

Hei igjen! Jeg brøt inn i denne tråden lenger oppe, spurte om det var anoder i motoren/powerhead til en totakters 9,9 hk fra 2000.  Altså den populære og ettertraktede varianten?

Jeg finner ikke noe om dette i servicemanualen eller på nettet.?

3F7DC66A-B30F-4148-9352-D68B794351E6.jpeg Bilde lånt på nett.  Min er mye penere!??

 

Kjenner ikke den motoren, men om det er denne så kan det stå noe her:

https://tahometr.com/upload/iblock/afc/Yamaha 9_9_15.pdf

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...