Jump to content

Hvor får jeg tak i Castrol Vecton Long Drain10W-40 E6/E9?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,

på motoren min er det denne helsyntetiske Castrol 10w-40 oljen for «heavy duty»-bruk;

https://www.castrol.com/no_no/norway/products/truck-and-bus/engine-oils/vecton-product-page/vecton-long-drain-10w-40-e6-e9.html

 

Jeg ønsker å fortsette med samme motorolje, men jeg finner ikke ut hvor jeg kan få tak i den.

Jeg har brukt noen timer på å kjøre rundt til div. bilverksteder, lastebilverksteder, båtutstyrsbutikker, marinaer, Thansen, Mekonomen, og jeg vet ikke hvor...

 

Har dere noen tips til hvor jeg kan få kjøpt?

Jeg bor i Bærum.

 

Hvis dette er en så sær olje, at den er håpløs å få tak i for vanlige private forbrukere; vet dere hva slags tilsvarende kompatibel olje jeg kan bytte til ved neste oljeskift, uten å få noe trøbbel?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Undres på: Er ikke en slik olje overkill på en båtmotor som lever et liv uten store variasjoner i omgivelsestemperatur?

 

Hvilken motor er dette, og hva stiller motorprodusenten av krav til smøreolje?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@pipe; det var ikke w10-40, men w5-30.

 

@Brigg; dette har jeg virkelig ikke noe greie på; jeg ønsker bare å følge opp med det leverandøren Frydenbø har valgt. 

 

Motoren er 400hk versjonen av denne:

EnginePdfPage.aspx?PdfType=Datasheet&Eng

 

Om noen har en formening om hva jeg kan bytte til som er bra nok, og ikke gir kompatibilitetspropblemer, så kom gjerne med tips :)

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Du har rett i at blokka brukes i laste Iveco lastebiler, samme blokk blir og brukt i McCormick traktorer, NewHolland traktorer og mange andre applikasjoner.

FPT= Fiat Power Train.

 

Har vert borti mange traktorer men denne motoren/blokka i min tidligere jobb som landbruksmekaniker, der er utrolig lite tull med disse.. Eg har personligt ikke vert borti havari på disse..

 

Når det gjelder olje så ville eg nok gjort som trådstarter og brukt den oljen som Frydenbø har brukt..

Husk at ein båtmotor går i konstant ‘oppoverbakke’ under drift, det krever sitt av bla. Oljen.

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Jeg hadde planlagt en tur til Bergen i dag med et lass for å klargjøre båten til påsketur, så derfor ble jeg litt stressa av å ikke finne «riktig olje». Det endte med at jeg ringte Frydenbø i Bergen, og en hyggelig ansatt tok med seg en liten kanne med olje hjem, slik at jeg kunne treffe han på kvelden å få den omtale oljen. Veldig hyggelig gjort, altså! 

Så neste gang vet jeg at jeg må bestille «reserveolje» samtidig med at jeg bestiller service..., eller dra på Eik, hvis jeg skal gjøre det selv;)

Lessons learned!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...