GM37 Startet 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2019 Hei Ser at Yanmar 6LP oppgis med forskjellige effekter. F.eks 270hk, 290hk, og 315hk. Har den vært levert med forskjellige effekter, er det i så fall bare forskjellig "hjerne" så en 270hk kan oppgraderes til 290 eller 315 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 6LP-DTE = 240hk Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Blanco Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 (redigert) 270 på drev. 290 på strak aksel. 6LPA 315hk bygget i USA med effekt oppgitt uten gear. Redigert 31.Mars.2019 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
.Snorre Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 (redigert) Det er store forskjeller på DTE - 240hk og STE - 290hk utgaven. STE har 24 ventiler og oljekjøler. DTE har 12 ventiler og ingen oljekjøler. Dette er mekaniske motorer som ikke kan om programmeres til økt effekt.... Redigert 31.Mars.2019 av .Snorre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Poenget er vel at 6LP ikke er nøyaktig betegnelse. Man har DTE, STE, STP, STZE, STP2 og jeg vet ikke hva... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
GM37 Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Blanco skrev 9 minutter siden: 270 på drev. 290 på strak aksel. 6LPA 315hk bygget i USA med effekt oppgitt uten gear. OK, så 270, 290 og 315 er samme motor med samme effekt, bare målt på veiv, gearboks eller drev. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Slik ble det sagt da jeg hadde denne motoren. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
GM37 Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Dvs at en 6LP-STZE (for drev) som er oppgitt til 270hk, er målt på drevet, og det er 315hk på veiven? Heftig tap.. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 På nyere utgaver er effekten oppgitt til 295 aksel hk. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Motoren har høyt dreiemoment, og har noen drev på samvittigheten. Etter at x drevene kom, ble det bedre. Må ha lettdrevet båt, og eller rett utveksling med lett propell. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
GM37 Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Er denne motoren lagd uforandret siden rundt 2000 tallet til i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Jag tror det är främst i Norge som 6LP-STP/STP2 (315hk) är angiven med 270 eller 290hk, eftersom ni har en straffavgift baserad på hk. Då är det rimligt att så låg effekt som möjligt uppges. På alla andra marknader vill man skryta med så många hk som möjligt.... 6LP-STP tillverkade fram till begynnelsen av 2002 hade felaktiga ventiltätningar och många motorer fick ventilhaveri, ibland redan efter bara några hundra timmar. Efter början av 2002 levererades dock alla nya 6LP med "rätt" tätningar från fabrik. Kring 2007-2008 eller nå't uppgraderades motorn och fick namnet 6LP-STP2 (eller 6LPA-STP2). Jag tror största skillnaden är elektrisk förvärmning av insugsluften vid kall motor för att uppfylla avgaskraven. Tror 2017 var sista året motorn kunde köpas ny, och den har nu slutat levereras av Yanmar. Samma motorblock finns i vissa modeller av Toyota Landcruiser, så t ex registerrem kan köpas från Toyota mycket billigare än Yanmar - fast det är samma sak. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 10% effekttap gjennom drivlinje er ikkje uvanlig "tommelregel" for de fleste kjøretøy. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GM37 Svart 31.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 (redigert) Tusen takk for gode svar . Da er vel konklusjonen at alle disse 24 ventilers motorene er 315 hk på veiven. Redigert 31.Mars.2019 av GM37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Det er 4,2 L Toyota motor som både Yanmar, Yamaha ( usikker på om de har 24V utgaven)og Nanni har marinisert. Nanni oppgir den til 320 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Her er en 6LPA STP med lavere Continuous Power enn sine søstre. Satt i en 2004 Baltic (Yanmar290). Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Her fra min 6LPA-STP2, 2010 mod Sitér dette innlegget Link to post
brrr111 Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Hei, er det noen som vet hva "M"'en i 6LPAM-STP betyr? Ser ut til at den har noe lavere continous power rating en den uten M. Beklager uskarpt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 M betyr at motoren er levert uten gear Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 liberty skrev 1 minutt siden: M betyr at motoren er levert uten gear Pokker hva du vet, Liberty ! Sitér dette innlegget Link to post
brrr111 Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Vet du hvorfor continous power er lavere på denne enn eksemplene over? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Den ene er en 6lpa-stp2 og den andre er en 6lpa-stp Sitér dette innlegget Link to post
brrr111 Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 ja, 6LPA-STP2 = 211 6LPA-STP = 188 6LPAM-STP = 168 litt rart med den siste der.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Sitter den i en båt? Sitér dette innlegget Link to post
brrr111 Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 7 minutes ago, liberty said: Den ene er en 6lpa-stp2 og den andre er en 6lpa-stp Just now, Worry II said: Sitter den i en båt? Ja. I en Scand Baltic 2006 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.