Jump to content

Musling 430, fart med 30 og 90 hk?

Markit

Recommended Posts

Har en musling 430 stående som jeg skal sette en 30 hk Yamaha 3 sylindra. Jeg lurer på hvor mange knop båten vil gå med den motoren?

Tenkte og lakere muslingen min til neste sommer da jeg er gammel nok til og ta på en 50/90 hk. Lurer derfor også på hvor mange knop den vil gjøre? er også ute etter deres erfaringer...

Takk for svar!

Her er kopi av kjøredata til Wesling 430(samme som musling).

Husk at disse data gjelder ny båt med glatt bunn og uten særlig utstyr ombord.

Jeg har ingen erfaring med disse, men antar at for best mulig bruksvennlighet opp mot fart er en 50 hk yamaha 3 sylindret 2-takter el. det optimale. Tipper 35-36 knop med 50hk og riktig propell.

Ser du bor i Lillesand, har vært et bra miljø der med disse båtene, må jo være noen å spørre lokalt??

DSC_0270.JPG.c0c6935cd62f7f4da619d556549fe6ae.JPG

en kompis sin 430 gikk 25-26 med 25hk yamaha og 2 personer.  Den har nå påmontert 30hk, og har byttet eier, ikke sikker på hva den gjør men tror ikke den bikker 30. 

Har kjørt denne med 25, 40 og 60 hk, og enig med Mort1 ang motorstørrelse, for mye vekt i hekken går ut over den fine balansen i båten når det er mye sjø 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Med 50etec og god rigging, så gjør den 43knop. Men det skal være muligt og få 45 hvis man drar strikken enda litt lengere og satser på "race rigging" med nosecone, enda mer heising og overflatepropell. Men da mister man litt av bruksgleden. Kommer ikke i plan med 3stk osv. Vi klarte 39.29knop med 3stk og 50etec bakpå

Men med 90hk, burde du klare rundt 55knop 

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...