anton Startet 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2003 Jeg har tenkt å seile Blindleia i sommer, men har aldri vært der før. Er sjøkart nr 9 godt nok, eller fins det eget kart som er bedre ? Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Gratulerer med et godt valg. Det er en nydelig tur. Det finnes et eget opplevelseskart for Blindleie utgitt av Kartverket. Vil anbefale dette da du får en masse tillegsopplysninger. Tok denne turen selv for et par år siden og hadde god nytte av disse kartene. GOD TUR Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 23.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2003 Gratulerer med et godt valg. Det er en nydelig tur. Det finnes et eget opplevelseskart for Blindleie utgitt av Kartverket. Vil anbefale dette da du får en masse tillegsopplysninger. GOD TUR Tiltredes! Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Kaptein_Krogh Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Hvor er blindleia? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Blidleia starter litt vest for Lillesand, og strekker seg et stykke nedover i retning Kristiansand. Har gått der noen gangen, men synes kanskje blindleia er litt oppskrytt. Har ikke så langt funnet noe favorittsted å ligge, og det er som regel veldig mye trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Hvor er blindleia?For å utdype Lasses svar litt... I dagligtale defineres Blindleia som den indre leia på strekningen Lillesand - Ulvøysund (Ulvøysund ligger øst for Kvåsefjorden, dvs. også litt øst for Kristiansand). Mesteparten av denne strekningen er veldig godt skjermet og går forbi og gjennom mange av perlene på Sørlandskysten. Det er virkelig en idyll som skal oppleves i sakte fart og med god tid. Jeg er ingen kjentmann på strekningen - til det har vi gått der for få ganger. Men vi skal tilbake så snart anledningen byr seg - helt sikkert i løpet av sommeren. Visst er det mye folk der i fellesferien, men det er plass til alle. Du finner en beskrivelse av Blindleia i Båtbørsen, se http://www.batborsen.no/artikler/tur/blindleia/ Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Ben Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Som Lasse sier, Blindleia starter egentlig litt vest for Lillesand. Når du har passert brua over Justøya, er du inne i Blindleia på ordentlig. Oppleveskartet er et must, det er nemlig i sidearmene du finner de beste stedene. Leia i seg selv er kjempekoselig å tøffe igjennom. Men skal du finne gode ankringsplasser hvor du føler at du er en smule alene, må du enten ut mot havet eller lengre inn i fjordarmene. Noen få eksempler, på østsiden av Mortensholmen, mellom Grisholmen og fastlandet, ved Staksholmene, på utsiden av Ågerøya,innsiden av Lyngholmen, Klubbholmen. Ved Kalvøy og Tronderøy. Er det virkelig smeigevær, kan du ligge ved Tronderøyholmen. Ben Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Noen som har en internettadresse jeg kan bestille slike detaljkart for blindleia, og kanskje andre steder? Greit å bruke internett når en sitter i afrika, da er kartet i postkassa når en kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Hei. Prøv denne adressen http://www.nautisk.com/nor/charts/c-list.htm De er hjelpsomheten selv. God tur Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 26.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Jeg takker for gode tips ! Vi skal hente en seilbåt i Danmark i juli som vi skal seile til Tromsø. Da vi ikke har all verdens tid til turen, kan vi ikke avsette mer enn ei uke mellom Danmark og Stavanger. Tenker å seile direkte fra Skagen til Arendal. Som tidligere nevnt ønsker vi å ta med oss Blindleia. Er det andre byer mellom Arendal og Stavanger som anbefales som stoppested/overnatting `? Mottar gjerne noen tips om det også. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Grimstad og Lillesand er forsåvidt verd et besøk men vil uansett anbefale overnatting i uthavner dersom været tillater det (og det gjør det som regel), det er på den måten du opplever Sørlandet og Blindleia på sitt beste. Kristiansand har en flott gjestehavn og Mandal har også gode gjesteplasser, men ro finner man ikke der (vet jo at ikke alle er ute etter den store roen men....). Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Jonny Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Er det andre byer mellom Arendal og Stavanger som anbefales som stoppested/overnatting `? Mottar gjerne noen tips om det også.Vel, i Egersund er der jo fint Anton. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Hidra/Flekkefjord og Farsund med skjærgården utenfor er fine plasser hvis tiden strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Henter opp igjen denne tråden. Spørsmålet gjelder Kassenkanalen, og den er jo en del av Blindleia. Noen som vet hvor stor båt som kommer igjennom der? Er det mulig med min båt f.eks? Stikker rundt 80-90 cm dypt, bredde 3,06. Har bare vært ved innløpet til kanalen og sett en gang. Tok ikke sjansen da, det var mye vind og strøm i området. Men kunne tenke meg å prøve igjen til sommeren hvis det er mulig å komme opp der. Er det noen fine plasser å ligge på der også, så er det fint med tips. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Har lyst til å ta samme turen selv. (Hebbe og kjæreste i Sjømann 22, eller Hebbe og ungene i Sjømann 22.......) Har søkt litt på nettet og kommet over flere linker som omhandler Blindleia, synes denne er fin: http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v01/...orisk_nettsted/ Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Poseidon Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Vel, i Egersund er der jo fint Anton. Ja, men da må du huske å gå ut det nordre sundet for der er virkelig fint - da kan Blindleia bare "gå og gjemme seg" mvh Poseidon (Som har gått "Nora sundet" med slep et par ganger...) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sigurd Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Spørsmålet gjelder Kassenkanalen, og den er jo en del av Blindleia. Noen som vet hvor stor båt som kommer igjennom der? Er det mulig med min båt f.eks? Stikker rundt 80-90 cm dypt, bredde 3,06. Har bare vært ved innløpet til kanalen og sett en gang. Tok ikke sjansen da, det var mye vind og strøm i området. Men kunne tenke meg å prøve igjen til sommeren hvis det er mulig å komme opp der. Er det noen fine plasser å ligge på der også, så er det fint med tips. På forhånd takk! Ikke noe problem. Jeg går igjennom med dybde 1m(+) og bredde 3.6m samt høyde drøye 5m over vannflata. Vi har liggi rundt øyene nesten innerst i Isefjærefjorden noen ganger og syntes det var ok. Badetemperaturen er alltid noen grader høyere der inne. Vannkvaliteten er absolutt bra til å være en delvis lukka fjordkanal. Regner med vi skal innom en tur i uka etter StHans. Opplevelseskartet over Blindleia er absolutt å anbefale om du ikke allerede har det. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Takk til alle sammen. Da blir det sikkert en tur innigjennom fjordene der. Opplevelseskartet har jeg, så vi blir nok en stund i området i ferien tenker jeg. Ja, men da må du huske å gå ut det nordre sundet for der er virkelig fint - da kan Blindleia bare "gå og gjemme seg" mvh Poseidon (Som har gått "Nora sundet" med slep et par ganger...) Blir sikkert en tur den veien også, tenker jeg. Men bare med gummijolle på slep. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Har søkt litt på nettet og kommet over flere linker som omhandler Blindleia, synes denne er fin: http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v01/...orisk_nettsted/ Du verden! Det nettstedet var nytt for meg. Har funnet flere andre steder, men ingen som beskriver området så grundig. Her var det mye interessant!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Vi har liggi rundt øyene nesten innerst i Isefjærefjorden noen ganger og syntes det var ok. Badetemperaturen er alltid noen grader høyere der inne. Vannkvaliteten er absolutt bra til å være en delvis lukka fjordkanal. Hei. Isefærfjorden er absolutt å anbefale. Den er dessverre utilgjengelig for seilbåter med litt mastehøyde, broen ved Naudesund er kun 12m høy. Lå på Hestholmen tidlig en sommer for mange år siden i gråvær. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kristian Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Skal fortelle mine flotte steder i blindleia, og lengere vest, anbefaler opplevelses kart. 1. Meholmen, Mellom Ågerøya og Hellersøya, et flott sted med liten sandstrand og offentlig WC. 2. Knutshavn.. et lite sund rett sydvest av Meholmen 3. Kalvøya på østsiden kalles det Nilen, og her er det lunt og lettest å komme til fra Sør, men mange båter. WC. De som er litt tøffere finner noen perler litt lenger sør-vest på øya, men her er mange grunner. 4.Isefjærfjorden, er lun, og har varmere vann p.g.a terskelfjord, kan også komme inn til butikk her hvis man svinger inn Årsneskilen. Ellers er det masse steder å legge seg, også i fred, hvis man bare svinger vekk fra innerleia(blindleia). På vestsiden av Kvåsefjorden bør man se inn i lagunen på Torsøya, kjøre gjennom Skippergata, hvis man vil treffe mye folk så er Stokken stedet. Eller har du små barn bør du prøve Nåløye (gjennom Skippergata så til høyre, og høyre igjen. Lunt og liten stand.WC Kristiansand gjestehavn, hvis man vil en tur på byen, og storhandle, bør se vår nye fiskebrygge med resturanter helt nedi sjøen Videre vest for Kristiansand kommer man til Flekkerøya, prøv her sydsiden (mange grunner) Her kan du tanke billigste dieslen på gamle fiskemotaket, eller kjør til Søgne, Ny hellesund, Olavsund,se linken til Ingar på Havneforum https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=agder God ferie Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 . Men bare med gummijolle på slep. Da får du iallefall anledning til å studere den vakre naturen rundt deg bedre enn hva jeg fikk. Første gangen gikk jeg ut med en 45 fots kutter og en maskinskadet hollandsk slepebåt i tandemslep. Neste gangen gikk jeg ut med en balstyrig lekter fullastet med kaibyggingsutstyr, pluss en ekstra motorbåt som hang og dinglet aktenom - da ble det plutselig *veldig* smalt mellom stakene under Eigerøy bro Men fint er der i Nora Sundet, ingen tvil om det! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Seilinor Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Først kjøpte jeg spesialkartene til flere hundre kroner. Deretter seilte jeg Blindleia i + 28 grader og en passe akterlig bris i juli 2003. Gjennom hele Blindleia var vi aldri mer enn 100 meter fra en annen båt. Kartene var derfor fullstendig bortkastet for oss. Men en fantastisk fin tur var det ! P.S. Hadde lagt inn ruta på PC i forkant, og det var mer enn nok. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Du kan kjøre leia uten kart, da den er godt merket...., men med opplevelseskart så står der mye ekstra informasjon. Og man tør gå ut til side fjordene som ikke er noe særlig godt merket. Det er også her man kan finne fredlige steder. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Først kjøpte jeg spesialkartene til flere hundre kroner. Deretter seilte jeg Blindleia i + 28 grader og en passe akterlig bris i juli 2003. Gjennom hele Blindleia var vi aldri mer enn 100 meter fra en annen båt. Kartene var derfor fullstendig bortkastet for oss. Men en fantastisk fin tur var det ! Det er vel ikke noe bedre i Blindleia i fellesferien enn på Svenskekysten, desverre. Hadde problemer med å finne gode plasser sist vi var i Blindleia, så tanken er vel å prøve å finne noen litt utenfor "E18". Men det er vel ikke enkelt, tror jeg. Og man tør gå ut til side fjordene som ikke er noe særlig godt merket. Det er også her man kan finne fredlige steder. Det er vel det som er tanken, ja. Men regner ikke med at det blir lett å finne plass uansett.Har ingen mulighet til å ta ferie utenom fellesferien, så da blir det bare sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.