Jump to content

Blindleia

anton

Recommended Posts

GeirFrode, kjøp kartene av Sailinor :smiley::lol:

Jeg er i blindleia hvert år, også i fellesferien, og det er ikke noe problem å ligge alene, hvis det er målet. Men mange vil jo på død og liv ligge på samme flekken, år etter år :lol:

Du må kunne legge deg til i uthavn, og nesten ingen ligger i selve leia, der går trafikken hele tiden, men det er moro å ligge slik at man ser den av og til. :smiley: Det er holmer og skjær overalt, men du skal huske solgangsbrisen om ettermiddagen, fra syd-sydvest. Skal du ligge samme sted hele dagen er det noe å ha i tankene.

:smiley: Henter opp igjen denne tråden.

Spørsmålet gjelder Kassenkanalen, og den er jo en del av Blindleia.

Noen som vet hvor stor båt som kommer igjennom der? Er det mulig med min båt f.eks? Stikker rundt 80-90 cm dypt, bredde 3,06.

Har bare vært ved innløpet til kanalen og sett en gang. Tok ikke sjansen da, det var mye vind og strøm i området. Men kunne tenke meg å prøve igjen til sommeren hvis det er mulig å komme opp der. Er det noen fine plasser å ligge på der også, så er det fint med tips. På forhånd takk!

Ingen problem med din båt inn her. Se forøvrig følgende link for info om holmene i Isefjærfjorden : https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1078621855

Mvh

`MINA`

Kristian:

Regner med at du er godt kjent i blindleia. Kjenner du til lune steder der det bra å ankre/ligge på svai? Fortrekker denne måten framfor å ligge med baugen i land.

Ja, det kommer jo litt ann på vindretningen, men ofte er det jo solgangsbris på ettermiddagen og stille på sen kveld og morgen. Har fartet litt sammen med min bror, som har 42 fots pinnebåt, han ligger ofte inntil land med siden på båten, med store blåser og landfester.

Hvis du kommer østfra, så ta en tiit på område mellom Fevik og Grimstad.

1.Valøyene, det er friområde med WC, og gode muligheter for å ligge på svai eller langsetter fjell. Ligger langt ute i sjøen, men er et stort område med øyer på alle sider. Kart 721

2.Litt lenger vest kommer du til Homborsund, kart 722, inn bak fyret, er det en mast og en varde. Område heter vel, Kalvøyene, her er fint, hvis det er stille å ligge langsetter fjell i en veldig trang kanal(der 2 tallet står på den grønnfagede holmen). Men blåser det eller sveller i sjøen er det nok bedre litt lengere inn mot Homborøya (S) på kartet.

3.Ellers er det nesten en lagune på sydsiden av Ålesøya, kjør inn fra syd.

4.Blåser det for mye her, ville jeg gått videre til Blindleia, En av mine favoritter er Meholmen, som nevnt tidligere. Her er best å ligge langs etter på østsiden. Samt Knutshavnsund like ved, men her er det også best langs fjell i utløpet for dere med seilbåt. Går du innover mot Vallesverd fjorden får du ligge ganske uforstyrret, her finner du mange lune plasser å ligge på svai. Men litt for mye trær på land etter min smak.

5. Kalvøya på sydvest siden, og område med mange små øyer sydover. En perle ved fint vær, også mulig å ligge svai her. Men mye grunner,  :nono:så du får bruke kart eller plotter.

6. Isefjærfjorden, hvis du kommer inn her. Stille, og varmt, og du kan ligge på svai innenfor brua (men den var kanskje bare 12 meter høy :flag:)

7.Sandøya og Jenholmen har også ankringsplasser for svai, men litt utsatt for solgangsbris.

8.Over Kvåsefjorden mot vest, ligger Torsøya, en fin lagune mellom Ærholmen og Torsøya, spesiellt ved østlig vær. Kart 724A, innseiling fra syd, pass på et skjær på 1 meter i innseilingen.

9. Dra deretter over til sydsiden av Flekkerøya, rundt Indre Lindøy og Langøya, er fine plasser hvis vinden ikke er for hard, da kan man dra til Biskopshavn på østsiden av Fl.øya. Men også her, pass på skjær :nono:

10. Søgne, Olavsund med innseiling fra syd, kan ligge på svai, lunt og masse å se på. Tur i gamle kystfort, bygd av Tyskerene på Helgøya, eller kunstverk på Kapelløya. Men ofte mye folk her, Kart 724

11.Ellers er Hunsøya en av mine favoritter i Søgne, helt øst på kart 724. Til og med brygge et sted på øya, og mye mindre besøkt enn Olavsund. Er du riktig tøff, kan du gå en kanal på østsiden. Kan nesten ikke se den på kartet, men pinnebåter kan ligge der langs fjell.

12. Blåser det for mye kan du gå lengere inn i Rivenesfjorden, (litt øst for Trysfjorden) Der ligger noen øyer som heter AusterKuhl'n og Vester Kuhl'n, der kan du ligge i le, og på svai.

Til slutt tar jeg med Uvår, og holmene rundt. Losskisse.

Noe som går igjen på mange av disse stedene er at det ser vansklig ut å komme inn på de fineste buktene. Men har du plotter, og zoomer inn litt, så vil man se at det er fullt mulig.

Skal prøve å legge ut noen bilder til sommeren. Kan også legge inn GPS koordinatene etter hvert.

Noen av disse stedene er beskrevet i Havneforum https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=agder

Blindleia er paradis på jord.  :wink: Vi har hytte der, på fastlandet rett inn for Nilen for den som er kjent. Vi sitter ofte på terrassen med ei kald ei og ser på strømmen av båter som glir forbi på innsida av Haraldsholmen.

Kan jo også tipse dere her på baatplassen (da maken til hyggelig og hjelpsom stemning har jeg sjelden opplevd) om et prospekt som kommer rett i nabolaget: 22 nye hyttetomter legges ut for salg. Utbyggerne har nettopp fått dette gjennom i kommunestyret i Lillesand. Tilsvarende utbygging har ikke skjedd i Blindleia på over 30 år, og vil nok ikke skje igjen. Alle tomter på over 1 mål, med sjøutsikt mot selve leia, 100-150 m fra sjøen, alle med båtplass og sjøbu. Om noen er interresert i å bytte det flytende palasset og få et landfast (+ selvsagt en mindre båt) i stedet om et par år, kan jeg skaffe mer informasjon om prospektet. :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...