Jump to content

Edit History

toholthe

toholthe

Hei,

Sitat

Var forresten batteriene "sultne", dvs. mindre enn 80-85% fulle, når du målte ladestrøm og spenning?  Det bør de være når man måler slikt.

Ja, de var sultne. Opplever ikke noe serlig forskjell i lading om der er tappet 70% eller 10%. De lader like bra til de er fulle.

Sitat

Jeg er for øvrig veldig nysgjerrig på merke og størrelse på LiFePO4 batteribanken din :)

Jeg har to 100Ah batterier fra Makspower. Det ene stod i båten da jeg kjøpte det og det andre har jeg supplert med. De fungerer helt utmerket.

Sitat

2) 0,35V spenningsfall på 5 meter kabel og 40A strøm, indikerer at du har 10 kvadrats kabel.

Sant nok. Det er jo noen koblingspunkter også som sikkert har spenningstap. Bør få målt disse. Dette er lagt opp fra fabrikk på Hanse. Tror det er 25 kvadrat. Fra dynamo går kabel til sikring in motorrom - fra sikring til batteriskiller - videre for forbruk fra batteriskiller til batterilader - fra batterilader til hovedstrømbryter (ikke koblet om bryteren, men på samme bolt som batteriet) - fra hovedbryter til batteri. Så det er jo mulig jeg burde måle spenningstap over alle disse koblingene også. 

toholthe

toholthe

Hei,

Sitat

Var forresten batteriene "sultne", dvs. mindre enn 80-85% fulle, når du målte ladestrøm og spenning?  Det bør de være når man måler slikt.

Ja, de var sultne. Opplever ikke noe serlig forskjell i lading om der er tappet 70% eller 10%. De lader like bra til de er fulle.

Sitat

Jeg er for øvrig veldig nysgjerrig på merke og størrelse på LiFePO4 batteribanken din :)

Jeg har to 100Ah batterier fra Makspower. Det ene stod i båten da jeg kjøpte det og det andre har jeg supplert med. De fungerer helt utmerket.

Sitat

2) 0,35V spenningsfall på 5 meter kabel og 40A strøm, indikerer at du har 10 kvadrats kabel.

Sant nok. Det er jo noen koblingspunkter også som sikkert har spenningstap. Bør få målt disse. Dette er lagt opp fra fabrikk på Hanse. Tror det er 25 kvadrat. Fra dynamo går kabel til sikring in motorrom - fra sikring til batteriskikker - videre for forbruk fra batteriskiller til batterilader - fra batterilader til hovedstrømbryter (ikke koblet om bryteren, men på samme bolt som batteriet) - fra hovedbryter til batteri. Så det er jo mulig jeg burde måle spenningstap over alle disse koblingene også. 

• Create New...