Jump to content

12 volt jording Princess

CAJUMI

Recommended Posts

Kjøpte Princess P430 i vinter, og kobler opp 12v ekstrautstyr .Utrolig profft lednings opplegg i Princessen, og vil gjerne fortsette denne stilen. Forrige eier hadde hentet 12v minus fra lyskasteren. Jeg finner ikke hvor jeg skal hente 12v minus for det han koblet, samt det jeg skal koble. Har kjøpt og satt inn 3 nye enpolet automatsikringer av samme merke som orginalt, så 12v pluss er ok. Er flytekniker, og er ikke ukjent med og koble strøm. Men trenger noen hint om hvor "common negative" skinne er i en Princess. 

Takk ebonita. I elskapet i sidekabin er det masse røde 12v  plussledninger , ingen sorte 12v  minusledninger. På en skinne bak 220v bryterpanelet er det blå og svart 220v skinne samt grønn/gul jordingsledninger som jeg regner med er 220v jord. Så 12v minus/jord må være et annet sted. Jeg skal måle litt, og prøve og følge svart minusledninger, men de går inn i svarte rørgater og er vanskelig og følge. Derfor søker jeg hjelp på forumet. Bak hvilket panel er nærmeste jordingspunk (12v) i forhold til førerposisjon?. Også søkt på google etter wiring diagram princess uten hell

Tja som sagt mer information om vad Du vill koppla in samt bilder på de elcentraler Du nämner skulle givetvis öka möjligheterna att diskutera saken.

image.jpeg.da444f8f593cd39d76920fac39093182.jpeg

Det finns ju många förbrukare vid förarplatsen som behöver minus-anslutning så det finns ju rimligen en minusplint där. I min båt ser elcentralen i sidokabinen ut enligt ovan och det är minus-plinten som är grå och sitter längst till höger med svarta anslutningar.

Av beteckningen P430 drar jag slutsatsen att Din båt är från 90-talet och i så fall kunde man ju anta att system-löningarna skulle vara besläktade?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...