Jump to content

Trenger nytt startbatteri, er dette fra Biltema bra.

leopard

Recommended Posts

Hulda skrev 24 minutter siden:

Jeg har med Fluke'n og går gjennom batteripallen til jeg finner et som holder min. 12,70 V.

Samme her. Mange batterier er helt nede I 12,3 volt ser jeg, men de vil ikke jeg ha. Jeg vil ha batterier med skikkelig levetid, ikke noe som er svekket fra starten av. De som jobber der har gjerne helt andre meninger om dette, og det må de gjerne ha. Men så lenge det er jeg som betaler så forbeholder jeg meg retten til å velge selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Interresant spørsmål lopard.

Om jeg skal tippe et svar ut fra det som er oppgitt.  Det benyttes et begrep Sølv-Kalsium og det oppgis maks 14,8 Volt ladespenning ved 20 grader mot 14,4 for et vanlig bly syre. Jeg vil tro at dette er et helt ordinært bly/syre med et skikt av sølv og et skikt av kalsium et eller annet sted,, kanskje direkte på blyplatene. Antagelig for å få lengre levetid, forhindre sulfatering.

Som skrevet dette batteriet krever altså 0,4 Volt mer i ladespenning. Kan det være at det er større internt spenningsfall av disse skiktene i dette, enn et vanlig bly syrebatteri. Om dette er riktig så vil du få høyere temperatur inne i batteriet. Under normal bruk i en bil med en start som tar noen sekunder vil neppe dette lage problemer. Men med en 1000W vinsj eller thruster vil batteriet bli varmt.

Varme og feil ladespenning er de parametrene som aldrer alle batterier mest.

Om batteriet ditt er dårlig kan jeg ikke svare på, men jeg hadde samme problemte, som skrevet tidligere i tråden på splitter nye batterier.

On 4/2/2019 at 10:54 AM, Torsen67 said:

Byttet inn ett batteri som konket over vinteren. Fikk nytt uten videre diskusjon ved å legge frem kvittering. Alle batterier kan ha feil fra fabrikk, eller fått juling under transport. For min del går jeg for BT neste gang også. Nå skal det sies at jeg har to BT butikker rett i nærheten. Det gjør det også enkelt når man skal ha tak i ting der og da eller må reklamere. Å bruke multimeter ved kjøp har jeg ikke tenkt på. Men kommer sikkert til å gjøre det neste gang:giggle: 

Det er unektelig det som er fordelen med å handle på BT.
Det står to uvitene neper på vær sin side av disken og ingen skjønner bæret av hvorfor batteriet har konket ut over vinteren så det er bare å levere ut ett nytt.

Det kan sikkert være nyttig for noen å måle batteriene før man kjøper de men den typen som reklamerer på batterier som har konket ut over vinteren tilhører neppe den gruppen.
De må lære seg grunnleggende batteri ABC først og skrive under øyelokkene batteriregel nummer enn.
Batteriene skal alltid full lades før lagring og batteri skal kopples av.
Først da gir det noe mening i å lete etter batteriet med høyest spenning før kjøp i butikken.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 1 år senere...
pipe skrev On 3.4.2019 at 19.24:

Det er unektelig det som er fordelen med å handle på BT.
Det står to uvitene neper på vær sin side av disken og ingen skjønner bæret av hvorfor batteriet har konket ut over vinteren så det er bare å levere ut ett nytt.

Det kan sikkert være nyttig for noen å måle batteriene før man kjøper de men den typen som reklamerer på batterier som har konket ut over vinteren tilhører neppe den gruppen.
De må lære seg grunnleggende batteri ABC først og skrive under øyelokkene batteriregel nummer enn.
Batteriene skal alltid full lades før lagring og batteri skal kopples av.
Først da gir det noe mening i å lete etter batteriet med høyest spenning før kjøp i butikken.

Jupp, alltid fulladet og koblet i fra pluss-polene. Lar det så stå vinteren over i båten. Starter på første slaget hver vår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...