Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Jeg har med Fluke'n og går gjennom batteripallen til jeg finner et som holder min. 12,70 V. Betjeningen kjenner meg så godt at de lar meg holde på til jeg er fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hulda skrev 24 minutter siden: Jeg har med Fluke'n og går gjennom batteripallen til jeg finner et som holder min. 12,70 V. Samme her. Mange batterier er helt nede I 12,3 volt ser jeg, men de vil ikke jeg ha. Jeg vil ha batterier med skikkelig levetid, ikke noe som er svekket fra starten av. De som jobber der har gjerne helt andre meninger om dette, og det må de gjerne ha. Men så lenge det er jeg som betaler så forbeholder jeg meg retten til å velge selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oyster Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Jeg ser folk blander inn AGM i diskusjonene her. Brukes AGM som startbatterier? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 AGM kjører til start. Originalmontert på BMW dieselbiler. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 18 hours ago, oyster said: Brukes AGM som startbatterier? Det vil jeg da håbe ... jeg har lige købt et 95Ah AGM til startbanken. Ifølge CCA specifikationerne vil AGM-batterier typisk kunne bruges som startbatteri uden problemer. Biltemas 80Ah AGM kan levere 800A i startstrøm. Det rækker til de fleste ... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Interresant spørsmål lopard. Om jeg skal tippe et svar ut fra det som er oppgitt. Det benyttes et begrep Sølv-Kalsium og det oppgis maks 14,8 Volt ladespenning ved 20 grader mot 14,4 for et vanlig bly syre. Jeg vil tro at dette er et helt ordinært bly/syre med et skikt av sølv og et skikt av kalsium et eller annet sted,, kanskje direkte på blyplatene. Antagelig for å få lengre levetid, forhindre sulfatering. Som skrevet dette batteriet krever altså 0,4 Volt mer i ladespenning. Kan det være at det er større internt spenningsfall av disse skiktene i dette, enn et vanlig bly syrebatteri. Om dette er riktig så vil du få høyere temperatur inne i batteriet. Under normal bruk i en bil med en start som tar noen sekunder vil neppe dette lage problemer. Men med en 1000W vinsj eller thruster vil batteriet bli varmt. Varme og feil ladespenning er de parametrene som aldrer alle batterier mest. Om batteriet ditt er dårlig kan jeg ikke svare på, men jeg hadde samme problemte, som skrevet tidligere i tråden på splitter nye batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Er det noen som bruker Sølv/kalsium som forbruksbatterier? Jeg må erstatte 3x110 Ah syrebatterier. Kan sølv/kalsium tappes lengre ned enn åpne syrebatterier, slik at jeg kan få like mye ut av mindre batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Spør du produsenten er sikkert svaret 'NEI'. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 23 minutes ago, Hulda said: Spør du produsenten er sikkert svaret 'NEI'. Da blir vel løsningen min 3x110 åpne Maritim-batterier. Så får jeg passe på at de aldri blir ladet under 50%. Da vet jeg at ladespenning og alt ellers passer sammen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 (redigert) On 4/2/2019 at 10:54 AM, Torsen67 said: Byttet inn ett batteri som konket over vinteren. Fikk nytt uten videre diskusjon ved å legge frem kvittering. Alle batterier kan ha feil fra fabrikk, eller fått juling under transport. For min del går jeg for BT neste gang også. Nå skal det sies at jeg har to BT butikker rett i nærheten. Det gjør det også enkelt når man skal ha tak i ting der og da eller må reklamere. Å bruke multimeter ved kjøp har jeg ikke tenkt på. Men kommer sikkert til å gjøre det neste gang Det er unektelig det som er fordelen med å handle på BT. Det står to uvitene neper på vær sin side av disken og ingen skjønner bæret av hvorfor batteriet har konket ut over vinteren så det er bare å levere ut ett nytt. Det kan sikkert være nyttig for noen å måle batteriene før man kjøper de men den typen som reklamerer på batterier som har konket ut over vinteren tilhører neppe den gruppen. De må lære seg grunnleggende batteri ABC først og skrive under øyelokkene batteriregel nummer enn. Batteriene skal alltid full lades før lagring og batteri skal kopples av. Først da gir det noe mening i å lete etter batteriet med høyest spenning før kjøp i butikken. Redigert 3.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 (redigert) On 4/2/2019 at 1:57 PM, oyster said: Jeg ser folk blander inn AGM i diskusjonene her. Brukes AGM som startbatterier? Ja helt klart. Er orginal montert på alle biler med stort/stopp funksjon blant annet men også i nyere biler uten Redigert 3.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 On 4/1/2019 at 9:33 PM, Hulda said: Knallbra. Har ett som er ca. 10 år. Funker enda. Etter å ha lest hva du har skrevet i tråden vil jeg først å fremst fremheve deg og din kunnskap som den største grunnen til at batteriet ditt varer så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Mitt Optima Redtop har dratt igang min Volvo 2003 i 20 sesonger. Ingen dyr løsning på sikt. Men jeg forberedt på at en dag må jeg spandere nytt batteri. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Ser at disse sølv-kalsiumbatteriene bør ha høyere ladespenning. Kjøpte et 95Ah fra Biltema, og har en CTEK M100, med AGM-funksjon som leverer 14,7V. Regner med at det da er den som bør benyttes? Hvordan blir dette med lading fra en Yamaha F250? Den leverer vel maks 14,4V, hvordan innvirker dette? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 pipe skrev On 3.4.2019 at 19.24: Det er unektelig det som er fordelen med å handle på BT. Det står to uvitene neper på vær sin side av disken og ingen skjønner bæret av hvorfor batteriet har konket ut over vinteren så det er bare å levere ut ett nytt. Det kan sikkert være nyttig for noen å måle batteriene før man kjøper de men den typen som reklamerer på batterier som har konket ut over vinteren tilhører neppe den gruppen. De må lære seg grunnleggende batteri ABC først og skrive under øyelokkene batteriregel nummer enn. Batteriene skal alltid full lades før lagring og batteri skal kopples av. Først da gir det noe mening i å lete etter batteriet med høyest spenning før kjøp i butikken. Jupp, alltid fulladet og koblet i fra pluss-polene. Lar det så stå vinteren over i båten. Starter på første slaget hver vår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.