Shore Startet 2.April.2019 Link til dette innlegget Startet 2.April.2019 Har en seilbåt med VP D1-20 med veldig enkelt instrumentpanel. Ser at nytt instrumentpanel med måler for oljetrykk og kjølevannstemperatur m.m. koster langt over kr. 10.000,-, noe jeg finner vel kostbart. Finnes det alternativer, og hva trenges eventuelt av givere m.m.? Det er spesielt kjølevannstemperatur jeg er opptatt av, føler at jeg ikke har nok kontroll ved f.eks impellerhavari, tilstopping av sjøvannsinntak o.l. Motoren brukes ikke så mye på en seilbåt, men om uhellet er ute, vil jeg gjerne varsles i tide. Vet ikke hva som skjer via det enkle panelet som står i båten, men regner med at det er et lydsignal som varsler ved høy temperatur, kunne tenke meg å se dette før kritisk nivå. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ozo Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 På en ferskvannskjølt motor kan man godt bruke en universell temperaturføler (fra f.eks. Biltema). Oljetrykk er oljetrykk, uansett motor. Så hele utfordringen ligger i å finne gunstige tilkoblingspunkter. Om man må bruke én eller annen overgang er det viktig at denne passer 100%. Om oljetrykkssensoren løsner forvinner oljetrykket momentant. På en sensor med bryter (for varsellampe) kan man med fordel koble til en audiell alarm i tillegg, så lenge den ikke trekker mer enn et par ampère (eller evt. via relé). Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Takk for tips. Har forsøkt å finne tilkoblingspunkter via manualer, men det har jeg ikke klart. Mulig jeg ser en løsning når jeg er i båten. Kanskje det er noen med samme motor som har gjort noe lignende? Tar gjerne i mot tips. Finnes det noe man kan sette i saltvannsdelen for å kontrollere gjennomstrømming? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mixer'n Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Har eit tilsvarande prosjekt på min MD2020. Kjøpte denne https://www.aliexpress.com/item/New-4-Function-12v-24v-Excavator-Truck-Car-Oil-Pressure-Gauge-Voltmeter-Volt-Gauge-Water-Temperature/32825719420.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5cd04c4dx96EC4. Den blir levert med temperatursensor og kombinert oljetrykk-sensor/oljetrykk-alarmsensor. Enheten er ikkje montert enno, har ikkje funne egna plass til displayet. Det må jo stå ute i cockpit, lett synleg for rormann. Trur ikkje IP-graden på displayet er allverden. Og så er det problemet med temperatursensoren: Hvis eg erstattar eksisterande temperatur-alarm-sensor mister eg audible alarm for temperatur, lite aktuelt. Kan montera sensoren på ein T-tilkobling, men er redd det ikkje vil gi rett temperatur (for stor avstand til blokka). Har ikkje lukkast i å finna kombinert temperatur-sensor/alarm, slik som den medføljande oljetrykk-sensoren. Ellers så er vel proff-løysinga denne: https://www.ebay.com/itm/AlbaCombi-Engine-Monitoring-15-PGN-Analog-to-NMEA-2000-Signal-Converter/231995213297?hash=item3603fe05f1:g:sVAAAOSwf~Jajo89&frcectupt=true. Albacombi-enheten har programmerbare inngangar, kan tilpassast eit vidt spekter av sensorar med omsyn til ohm-verdiar. Den leverer motordata på NMEA2000-bussen. Så kan ein ha eit multiinstrument, eller bruka plottaren. Dei fleste plottarar har eige bilde for motordata, og ein kan programmera alarmverdiar i plottaren. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Den så jo fin ut den du har kjøpt. Jeg trenger strengt tatt mest et tydelig instrument for temperaturvisning, men klart, oljetrykk er også viktig. Har lite lyst til å gjøre inngrep på eksisterende opplegg, som du sier, lydsignal er viktig, dumt å risikere å miste det. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sebaldus Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Er dette en D1-20 med de nye EVC-panelet? I så fall ligger sensor klar i motoren og du trenger bare kjøpet et kjølevannsinstrument til ca 1500 kr og plugge dette til bak på turtelleren. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Shore skrev On 3.4.2019 at 18.07: Finnes det noe man kan sette i saltvannsdelen for å kontrollere gjennomstrømming? En temperaturføler i saltvannet i varmeveksleren vil gi en god pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Shore skrev On 3.4.2019 at 18.07: Finnes det noe man kan sette i saltvannsdelen for å kontrollere gjennomstrømming? Pyrometer. Sensor i eksosbendet. Reagerer tvert hvis saltvannet forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Hej Detta har jag byggt, jag tror att givare finns på SXK:s kansli i Göteborg som det står i texten.https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf Jag har en Volvo Penta D2 55 och där är givarna förberedda för både larm och instrument, jag har satt dit vanliga Wema instrument. Avgastemperaturlarmet larmade en gång vid impellerhaveri lång innan det syntes på temperaturmätaren. Hälsningar Ove Redigert 5.April.2019 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Takk for mange fine tips. @Sebaldus, motoren er fra 2007, det er et panel merket EVC og separat turteller m/timeteller + andre symboler som dukker opp før timetelleren overtar. Tar en titt bak turteller når jeg kommer i båten, sjekker om det er en egen tilkobling. @Ove T, skal se på Wema og i tillegg satse på å montere en giver på eksos som du anbefaler. Er medlem i SXK, hvor finner jeg kjøpsmulighet? @Mulligan og ozo, regner med at temperaturføleren som Ove anbefaler vil gjøre nytten, hvis jeg får tak i den. Pyrometer m/sensor høres en del dyrere ut, siden jeg ikke har måleapparat med tilkobling for slikt utstyr. Ender nok opp med måling både på ferskvann og saltvannsiden. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ove T Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Shore skrev 8 minutter siden: Er medlem i SXK, hvor finner jeg kjøpsmulighet? Hej Ring och hör med flickorna på kansliet, öppnar kl 10 på måndag, finns givaren hemma skickas den med post, annars kan dom beställa, tel nr +4631690069, hälsa från mig. Hälsningar Ove Redigert 5.April.2019 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Ove T skrev 2 minutter siden: Hej Ring och hör med flickorna på kansliet, öppnar kl 10 på måndag, tel nr +4631690069, hälsa från mig. Hälsningar Ove Det skal jeg gjøre. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ove T Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Shore skrev On 05.04.2019 at 18.44: Det skal jeg gjøre. Takk for hjelpen. Hej Hörde att du beställt och den fanns på lager och är på väg till dej. Ett tips, jag gjorde avgastemperatur larmet helt skilt från övriga larm, ville inte in i motorns övriga larmsystem. Jag köpte en summer/siren hos Klas o Co och kopplade bara ström till den via en lite säkring och jordade via tempgivaren till motorblocket. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 8.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Ja, det er nok det beste. Takk igjen for god hjelp og hils til SXK, veldig hyggelig og bra service derfra. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.