Jump to content

Tips til instrumentpanel Volvo Penta D1-20 motor.

Shore

Recommended Posts

Har en seilbåt med VP D1-20 med veldig enkelt instrumentpanel.  Ser at nytt instrumentpanel med måler for oljetrykk og kjølevannstemperatur m.m. koster langt over kr. 10.000,-, noe jeg finner vel kostbart. Finnes det alternativer, og hva trenges eventuelt av givere m.m.? Det er spesielt kjølevannstemperatur jeg er opptatt av, føler at jeg ikke har nok kontroll ved f.eks impellerhavari, tilstopping av sjøvannsinntak o.l. Motoren brukes ikke så mye på en seilbåt, men om uhellet er ute, vil jeg gjerne varsles i tide. Vet ikke hva som skjer via det enkle panelet som står i båten, men regner med at det er et lydsignal som varsler ved høy temperatur, kunne tenke meg å se dette før kritisk nivå. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

På en ferskvannskjølt motor kan man godt bruke en universell temperaturføler (fra f.eks. Biltema). Oljetrykk er oljetrykk, uansett motor. Så hele utfordringen ligger i å finne gunstige tilkoblingspunkter.

Om man må bruke én eller annen overgang er det viktig at denne passer 100%. Om oljetrykkssensoren løsner forvinner oljetrykket momentant.

På en sensor med bryter (for varsellampe) kan man med fordel koble til en audiell alarm i tillegg, så lenge den ikke trekker mer enn et par ampère (eller evt. via relé).

Takk for tips. Har forsøkt å finne tilkoblingspunkter via manualer, men det har jeg ikke klart. Mulig jeg ser en løsning når jeg er i båten. Kanskje det er noen med samme motor som har gjort noe lignende? Tar gjerne i mot tips.

Finnes det noe man kan sette i saltvannsdelen for å kontrollere gjennomstrømming?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Har eit tilsvarande prosjekt på min MD2020.  Kjøpte denne https://www.aliexpress.com/item/New-4-Function-12v-24v-Excavator-Truck-Car-Oil-Pressure-Gauge-Voltmeter-Volt-Gauge-Water-Temperature/32825719420.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5cd04c4dx96EC4.  Den blir levert med temperatursensor og kombinert oljetrykk-sensor/oljetrykk-alarmsensor.

Enheten er ikkje montert enno, har ikkje funne egna plass til displayet. Det må jo stå ute i cockpit, lett synleg for rormann. Trur ikkje IP-graden på displayet er allverden.

Og så er det problemet med temperatursensoren: Hvis eg erstattar eksisterande temperatur-alarm-sensor mister eg audible alarm for temperatur, lite aktuelt.  Kan montera sensoren på ein T-tilkobling, men er redd det ikkje vil gi rett temperatur (for stor avstand til blokka).  Har ikkje lukkast i å finna kombinert temperatur-sensor/alarm, slik som den medføljande oljetrykk-sensoren.

Ellers så er vel proff-løysinga denne: https://www.ebay.com/itm/AlbaCombi-Engine-Monitoring-15-PGN-Analog-to-NMEA-2000-Signal-Converter/231995213297?hash=item3603fe05f1:g:sVAAAOSwf~Jajo89&frcectupt=true.  Albacombi-enheten har programmerbare inngangar, kan tilpassast eit vidt spekter av sensorar med omsyn til ohm-verdiar.  Den leverer motordata på NMEA2000-bussen. Så kan ein ha eit multiinstrument, eller bruka plottaren.  Dei fleste plottarar har eige bilde for motordata, og ein kan programmera alarmverdiar i plottaren.

Den så jo fin ut den du har kjøpt. Jeg trenger strengt tatt mest et tydelig instrument for temperaturvisning, men klart, oljetrykk er også viktig. Har lite lyst til å gjøre inngrep på eksisterende opplegg, som du sier, lydsignal er viktig, dumt å risikere å miste det. 

Hej

Detta har jag byggt, jag tror att givare finns på SXK:s kansli i Göteborg som det står i texten.https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf

Jag har en Volvo Penta D2 55 och där är givarna förberedda för både larm och instrument, jag har satt dit vanliga Wema instrument.

Avgastemperaturlarmet larmade en gång vid impellerhaveri lång innan det syntes på temperaturmätaren.

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)

Takk for mange fine tips.:smiley:  @Sebaldus, motoren er fra 2007, det er et panel merket EVC og separat turteller m/timeteller + andre symboler som dukker opp før timetelleren overtar. Tar en titt bak turteller når jeg kommer i båten, sjekker om det er en egen tilkobling. 

@Ove T, skal se på Wema og i tillegg satse på å montere en giver på eksos som du anbefaler. Er medlem i SXK, hvor finner jeg kjøpsmulighet?

@Mulligan og ozo, regner med at temperaturføleren som Ove anbefaler vil gjøre nytten, hvis jeg får tak i den. Pyrometer m/sensor høres en del dyrere ut, siden jeg ikke har måleapparat med tilkobling for slikt utstyr. 

Ender nok opp med måling både på ferskvann og saltvannsiden. :smiley:

Shore skrev On ‎05‎.‎04‎.‎2019 at 18.44:

Det skal jeg gjøre. Takk for hjelpen.

Hej

Hörde att du beställt och den fanns på lager och är på väg till dej. Ett tips, jag gjorde avgastemperatur larmet helt skilt från övriga larm, ville inte in i motorns övriga larmsystem. Jag köpte en summer/siren hos Klas o Co och kopplade bara ström till den via en lite säkring och jordade via tempgivaren till motorblocket.

Hälsningar Ove

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...