Guest Avmønstret# Startet 2.April.2019 Link til dette innlegget Startet 2.April.2019 Flyttet båten til sommerplassen og la opp nye fastfortøyninger. Da ofret jeg mine nye Robline "turtau", som jeg aldri har likt. Det var finflettet med kjerne utpå. Syns de var "glatte" og "ekle" å knyte med. Følte på en måte at jeg alltid måtte sette ett stikk ekstra. Så lurer jeg på å kjøpe noe treslått i stedet. Da kan jeg jo også lære meg å spleise litt ordentlig og faktisk lage litt mer skreddersøm om det trengs. Men jeg har ett "langtau"i båten, type rundt 50 meter, som er treslått. Ett hvitt og ganske tjukt tau. Og det syns jeg også er veldig "glatt", kjennes nesten slimete ut når det er vått og med det må jeg definitivt slå ett ekstra stikk. Så, noen som har et treslått fortøyningstau å anbefale? Jeg tenker vel rundt 14mm og vil vel ha 4x7 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Kommer jo helt an på hvilken båt det er du skal fortøye. Men skikkelig nylon tau er nå de beste fortøyningstauet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Bårdp skrev 13 minutter siden: Kommer jo helt an på hvilken båt det er du skal fortøye. Men skikkelig nylon tau er nå de beste fortøyningstauet. Finner bare tau i polyestersilke og polyester. Kanskje det er det samme som nylon? Båten er 39 fot seilbåt på ca 7500kg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Her er nylontau. https://www.certex.no/produkter/fibertau/fibertau/nylontau-3-part-p42204 Til å fortøye en såpas stor båt ville nå jeg valgt noe tykkere en 14mm brukte selv 20mm nylontau da jeg hadde 40 foter. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Forstår det sånn at du skal ha noen løse tauer til fortøyning på tur. Jeg har kjøpt silkepolyester på Biltema. Treslått og greit å spleise. Lager kronespleis eller takling i en ende og løkke i den andre. Lengde og tykkelse må du jo ha i forhold til båten din. Men et par på 10 meter, et par på 5 og ihvertfall ett langt på 15 er vel et minimum? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Sjøholken Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 https://www.biltema.no/batutstyr/tau/fortoyningsliner/fortoyningsline-2000033722 Jeg bruker disse. Har holdt hele vinteren. 18mm bruker jeg på min 50 fots treskøyte, er uansett ikke noe særlig poeng med noe heftigere, da jeg heller vil at tauet skal ryke før innfestingen i skuta. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Sjøholken skrev Just now: https://www.biltema.no/batutstyr/tau/fortoyningsliner/fortoyningsline-2000033722 Jeg bruker disse. Har holdt hele vinteren. 18mm bruker jeg på min 50 fots treskøyte, er uansett ikke noe særlig poeng med noe heftigere, da jeg heller vil at tauet skal ryke før innfestingen i skuta. Sånne har jeg hatt, liker de ikke. Men greit til fastfortøyninger når en slipper å knyte. lurvetass skrev 35 minutter siden: Forstår det sånn at du skal ha noen løse tauer til fortøyning på tur. Jeg har kjøpt silkepolyester på Biltema. Treslått og greit å spleise. Jeg skal tafse på de neste gang jeg er på BT, takk for tipset :-) lurvetass skrev 35 minutter siden: Lager kronespleis eller takling i en ende og løkke i den andre. Yepp. Jeg får øve meg :-) lurvetass skrev 35 minutter siden: Lengde og tykkelse må du jo ha i forhold til båten din. Men et par på 10 meter, et par på 5 og ihvertfall ett langt på 15 er vel et minimum? Har "langtau" og mye andre tau ombord men liker å ha fire faste på egen plass for fortøyning. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Kjøp deg en sånn for å stikke gjennom tauet og tre tampene igjennom når du er inn også. Veldig kjekk å ha. https://www.biltema.no/batutstyr/tau/tau-tilbehor/spleiseverktoy-2000017681 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Karlsenkystfiske Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Bårdp skrev On 2.4.2019 at 20.55: Kommer jo helt an på hvilken båt det er du skal fortøye. Men skikkelig nylon tau er nå de beste fortøyningstauet. hva får deg til å mene det? liker det selv fordi det er lett å arbeide med, og relativt sterkt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Fordi det er et tau som i tillegg til å være sterkt, fjærer og demper derfor rykk dermed gir det mindre slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 De tauene du ikke finner på Norsk fletteri trenger du ikke. :-) Og så er de mye rimeligere enn andre butikker. https://www.norsk-fletteri.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.