arnearmoa Startet 2.April.2019 Link til dette innlegget Startet 2.April.2019 Jeg har en QL hekkthruster, og tenkte å bytte olje. Dette er mitt andre vinteropplag med denne båten, og jeg tror jeg byttet olje på den i fjor vår, men jeg husker ikke hvilken olje jeg fant ut det skulle være. Tror vel at det var EP90, men jeg finner ikke noe manual eller beskrivelse på nettet. Mener jeg pleide å bruke EP90 på Sleipner baugthruster i forrige båt iallfall. Noen som har fasit? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 http://www.ybw.com/forums/showthread.php?514224-Volvo-QL300-bow-thruster-oil I følge diskusjonen i linken skal det brukes SP150 olje. Jeg har sleipner og denne skal ha EP90 olje. Jeg pleier å tappe en skvett fra gearhuset og etterfylle ny olje i beholderen hver gang båten er på land. På denne måten dreneres brukt olje fra girhuset og det tilføres frisk olje uten at man behøver å bytte all oljen i systemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
arnearmoa Svart 2.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Takk for svar. Jeg blir fortsatt litt i tvil, siden linken din handler om baugthruster. Jeg har også QL baugthruster, og den har ikke girhus under vann, da den har beltedrift. Jeg bruker Biltemas marine DXIII ATF olje i giret på hovedmotoren (HS63A-E, samme som ZF63A), og der står det på flaska at den kan brukes til Volvo Pentas servo, baugpropeller og trimplan. Hekkthruster nevnes ikke, noe som indikerer at baug- og hekkthruster fra Volvo Penta ikke skal ha samme olje. Jeg tror dog at ditt svar er mer riktig for baugthrusteren min enn den DX-III oljen, da jeg også fant denne linken, som sier det samme. Jeg tror ikke jeg gjorde noe med baugthrusteren i fjor, og akkurat i øyeblikket husker jeg ikke helt hvordan det så ut foran der, mtp. oljepåfylling, evt. ekstern tank osv... Hmmm... Mener jeg fant ut dette mye enklere i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hekktruster og baugtruster er, når de har oljereservoar, egentlig samme greia. Så linken jeg postet er relevant for QL trustere som har oljereservoar. ATF-olje er jeg ganske sikker på at du IKKE skal bruke på trusteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
arnearmoa Svart 2.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Har ikke tenkt å gjøre det på hekkthrusteren, nei. Takk for input, ser ut som ikke alle QL baugthrustere har beltedrift. Det var gjerne en grunn til at jeg ikke trengte å gjøre noe med baugthrusteren i fjor . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.