
paxo
For det det er verdt:
Når propellen roterer med klokken (sett bakfra), vrir den båten mot klokken, så den vil gå mot babord. Da vil du at motoren skal svinge båten litt mot styrbord, og trimfinnen vris med akterenden til babord.
På min båt merker man det veldig godt på styringen om den ikke står riktig.
Forøvrig virker trimfinnen veldig tykk? Er veldig tynn på mine båter.
Båten skal trimmes slik at den har minst mulig våt flate i plan. Dvs. motor så langt ut som mulig, baugen så høyt som mulig. MEN ikke så langt at båten begynner å "galloppere", båten ikke går i plan eller at motoren suger luft. Der finner man fordelene med regulerbar trim. Trimmer helt inn til man er i plan, trimmer ut til baugen så vidt begynner å gå opp og ned, trimmer litt tilbake. Alt avhengig av vektfordeling, fart og bølger.
At mindre planende båter ligger skjevt i vannet ved hastighet under planingsfart er ganske normalt og avhengig av vektfordeling. Jo mer v-bunn, jo verre er det gjerne.
Ellers er det jo viktig å ikke ha en motor som står i feil høyde.
Anbefaler å se om du har original trimfinne først.
Lykke til.