Cosse
rebop skrev 1 time siden:Jeg har en Rana 530 ht med Suzuki 50hk 4t motor. Med en slik motor blir båten endel mer baktung enn med totaktsmotorene på 20-30hk som de var levert med på tidelig 90-tallet (som jeg hadde når jeg fikk båten). Liggende i havn (med 50hk) klarer jeg akkurat å få hele motor inkl motorbrakett, heis og fester over vann ved å ha en 10liter bensinkanne i front av båten. Hadde jeg plassert to bensinkanner bak i båten som du har gjort så hadde den nok blitt vel baktung. Mine erfaringer er at en må fordele vekt i båten for at den skal fungere godt. Eksvis en person på 100kg og en person på 60kg, så kan det være at jeg må be de bytte side for at båten skal ligge fint i plan / høy fart.
Min båt har en maksfart på ca 27 knop. Jeg får 26-27 knop også når det er 2-personer i båten. Har ikke prøvd toppfart med mange / flere ombord i båten. Båten har noe kjøl, men ikke så mye som Rana 17. Selv bruker jeg ganske flitting hydraulisk tilting av motor som kan gjøres fra styreposisjon med motor jeg har nå. Det utgjør ganske stor forskjell med justering av tilting under fart, og nivået på tiltingen er forskjellig basert på hvilken fart jeg har. Mao en klarer ikke å oppnå korrekt tilting dersom en bare kan justere motor i 3-4 trinn når motor er avskrudd (som var tilfelle med min gamle motor).
Mitt tips er flytt mer vekt foran i båten. Prøv deg litt frem med ulike nivå på trim, sjekk hvilken høyde motor er montert på, trolig er dette korrekt, men greit å sjekke. Prøv også å justere på styre-anode på motor fra side til side og se om det hjelper noe, men det skal primært hjelpe for å få justere inn evt manglende presisjon på montering dersom motor ikke er montert dønn i center på akter.
Kan også legge til at med feil tilting så vil min båt oppføre seg som du beskriver og oppleves som farlig i høy fart. Det skjer dersom jeg tilter motor for høyt. Dersom jeg tilter motor for lavt er det primært fart som jeg mister, samt forbruk er høyere.
Jeg fikk i fjor sommer testet båten til vannskikjøring, og det gikk uten problemer, båt fungerte som et skudd, så med litt mer jobbing tipper jeg du får løst dine problemer og får kost deg på sjøen.
Ellers må jeg gratulere deg med vel utført jobb. Båt såg veldig mye finere enn bilder jeg tidligere har sett i øvrige tråder. Håper mål-info med mer har vært til hjelp.
Uten å prøve å kuppe tråd så har jeg også et spørsmål om Rana 530: Er det vanlig å bunnsmørre kjøllist ( av aluminium), eller bunnsmører en bare bunn uten å smørre kjøllist?
Takker for fyldig info og takker for gode ord?
Har nå vært ned i båten og fått i noe mere vekt foran men skrudde mest på motor så skal prøve meg litt fram når jeg får komme meg ut på! :)