Kenneth82 Startet 3.April.2019 Link til dette innlegget Startet 3.April.2019 Skal på tur i morgen, og sjekket båten ikveld. Dødt startbatteri - tur til Biltema, byttet til nytt. Har nå en utfordring med lithiumbanken ved landstrøm. Lysene i hele båten dirrer og spenningen er skyhøye 16.3-16.4 volt. Startbatteriet ligger på 12.88. Noen tanker om hva deg kan være og hvor skadelig det kan være? Startbatteri ble marinevariant fra Biltema (eneste som var åpent), 65ah 710a. Forbruksbank er 2x150ah lifepo skanbatt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Feilkilden er uklar. Kanskje feil i laderen, du må definere mer. Men først: slå av hele greien med en gang. Så høy spenning ødelegger det meste. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tønsberg84 Svart 4.April.2019 Link til dette innlegget Svart 4.April.2019 Kenneth82 skrev On 3.4.2019 at 23.02: Skal på tur i morgen, og sjekket båten ikveld. Dødt startbatteri - tur til Biltema, byttet til nytt. Har nå en utfordring med lithiumbanken ved landstrøm. Lysene i hele båten dirrer og spenningen er skyhøye 16.3-16.4 volt. Startbatteriet ligger på 12.88. Noen tanker om hva deg kan være og hvor skadelig det kan være? Startbatteri ble marinevariant fra Biltema (eneste som var åpent), 65ah 710a. Forbruksbank er 2x150ah lifepo skanbatt. Noe nytt her? ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Helt enig med Jørg her, mye bil/båt elektronik er designet for maks 16,00 Volt Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 ..For ikke å snakke om lyspærene. Du forkorter levetiden voldsomt med så høy spenning. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Og ødelægger dit lifepo4 batteri ... medmindre det har indbygget BMS ... Gad vide om dine lifepo4 batteriers BMS har "lukket af" for opladningen og spændingen derfor er steget til de der helt uhyrlige +16V? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Hvis du måler over 16 volt på forbruks batteriene (lifepo4) er det langt over maks spenning. De skal ikke lades med mer enn 14.6 volt. Mer enn det vil ødelegge batteriene. Og eventuellt ta fyr. Lifepo4 (litium) batterier kan sammenlignes med en kondensator og om de får mer enn merkespenning vil de etter en stund eksplodere. Du kan sjekke på youtube, litium batterier som tar fyr, søk på sinopoly batterier. Regner med batteriene dine har BMS som vil kutte lading normalt ved 14.4 -14.6 volt. Så det er litt merkelig at du kan måle 16,4 volt over de. Maks spenning skulle vært 14,6 volt. Du må gi litt mer opplysninger om hva slags lading du har tilkoblet lifepo4 batteriene. Lifepo4 batteri kan ødelegge en lader eller båtmotorens generator om de ikke er tilpasset lifepo4 batterier som skal ha konstant strøm i første del av lading og deretter konstant spenning.Lading skal og avsluttes / kuttes når spenningen er 14.6 volt. Lading av lifepo4 batterier skal ikke ha mer strøm enn tillatt for batteriet, f.eks 0,1 C (10A på et 100Ah batteri). Siden vi ikke har hørt noe fra deg siden onsdag, får man håpe skuta fortsatt flyter. Redigert 5.April.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kenneth82 Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Takk for svar, og beklager manglende oppfølging fra min side. Det skyldes at det siden har vært svært mange dager på sjøen + en jobbreise. Jeg opplevde kun denne spenningen på landstrøm, så tok turen uten å benytte landstrøm. Har siden hatt fire overnattinger nå i påsken, prøvd med landstrøm for å «fremprovosere» fenomenet igjen uten hell. Batteriene fra Skanbatt har innebygget BMS, så satser på at dette har beskyttet batteriene - men samtidig burde vel da ikke LED-pærene dirret som de gjorde? Det beste kan kanskje være å få en elektriker til å gå over hele batterianlegget for sikkerhets skyld... Selv om alt tilsynelatende ser ut til å fungere som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.