Jump to content

Trådløs vindgiver

pebbe

Recommended Posts

Jeg ønsker å montere en vindgiver på min motorbåt og lurer på om noen har erfaringer med trådløse vindgivere? Det er fristende å velge trådløst for å slippe kabling opp på targabøylyen for en slik sensor.

Jeg har allerede mye utstyr fra Garmin ombord og ser da naturlig nok først på Garmin sin gWind Wireless 2 som lades opp via solcelle. Er dette godt nok i Norge med de solforholdene vi har (sett bort fra sommeren 2018 som ikke akkurat var en normalsommer). 

Båten er faktisk en motorbåt og formålet med giveren er både å ha oversikt når jeg går inn i trange havner. Båten har stort vindfang og driver lett av, og med "bare" en motor blir det fort litt spennende når vinden plutselig tar mer tak enn forventet. Ellers er dette et "leketøy", f.eks. for å gi vindrose på filmer jeg lager med Garmin kamera og fordi det er moro å følge med på vær og vind. 

Jeg ser også B&G har en lignende vindgiver, men den går på Bluetooth og ikke på ANT som Garmin sin gjør. 

Jeg har en trådløs Garmin gWind på min seilbåt. Det fungerer bra, har falt ut noen få ganger, men der stor armen forover på masta (tenker å snu den og ha den sidelengs) det er vel ca 17 meter fra masta til instrumentet i cockpit så det er over spec som vel sier maks 15 meter avstand.

Er et par år gammel og har aldri opplevd at den er gått tom for strøm.

pebbe skrev 13 minutter siden:

Jeg har allerede mye utstyr fra Garmin ombord og ser da naturlig nok først på Garmin sin gWind Wireless 2 som lades opp via solcelle. Er dette godt nok i Norge med de solforholdene vi har (sett bort fra sommeren 2018 som ikke akkurat var en normalsommer). 

Jeg har den vindgiveren......har hatt i flere år.

om det er godt nok i Norge, vet jeg ikke........men sola i Sverige er tilstrekklig ! :cool::wink:

S/Y Gunga Din

Takk for tilbakemeldinger!

Tanken om trådløs overføring og både NMEA- og ANT-overføringer ser fristende ut (særlig fra et leketøyperspektiv...)

På motorbåt som jeg har blir jo også avstanden fra giveren til mottaker relativt kort. Tenker å feste den i stangen til topplanternen slik at den også kommer over radaren. 

Har også en sånn, funker hittil upåklagelig. En av mine overveielser da jeg kjøpte den gikk på at jeg har trinn i masta, så dersom det skulle bli problem eller at batteriet tok kvelden, så var det ikke all verden til mas å skifte. Det samme gjelder jo for deg på en targabøyle. Jeg ville ikke vært bekymret for å montere den.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

1 hour ago, Gunga Din said:

Min har legat inne i båten under vintern......da kan det ta noen time, innen den begynner å sende etter påmastning på våren........hadde sikkert vart lurt å gi den litt lys under vinterlagringen

Det gjorde også min, første vinter. Batteriet våknet aldri til liv igjen.

Så sørg for at disse får litt lys gjennom vinteren.

Min giver har nå overvintret i stuevinduet

Redigert av Bidevind (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...