Jump to content

Edit History

VegJoh

VegJoh


Fjernet to bilder som ufrivillig hadde lagt seg i bunn av innlegget

JonnyBoy skrev for 15 timer siden:

Skal skifte impeller i Holiday'en snart, så dette er midt i blinken VegJoh.

Med tanke på hvor trangt det er i motorrommet, så var jeg litt betenkt med å gjøre dette, men det gikk overraskende greit å komme til når man fikk fjernet dynamo :thumbsup:

 

alphaman skrev for 13 timer siden:

gøy og fikse tingene selv.hvilken dreiebenk er det du har?

Fikk tak i brukt gammel en kombinert dreibenk/overfres/søylebor i fjor for 6000,-. Det er en liten sak og den er nok ikke så nøyaktig som større benker, men kvaliteten er helt grei og det meste av det jeg bruker den til krever ikke 0,01mm nøyaktighet uansett. Den er også helt manuel og kan f.eks ikke slå gjenger el. lignende på den.

IMG_3403.jpg.f2adc3465a6a52fb1045d94d0a9796c2.jpg

 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Jeg er meget imponert :thumbsup: Du holder et ekstremt høyt nivå på vedlikeholdet i skuta @VegJoh, ikke minst med tanke på at du ikke har mekanisk/teknisk yrkesbakgrunn :yesnod: Spent på når du kommer til overhaling av dysene :smiley:

Takk for det @Komodo. Jeg har jo fått god opplæring og tips av deg opp igjennom årene. Og hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg sikkert ikke hatt verken sveiseapparat eller dreiebenk :cheers:

 

 

jørn skrev for 16 timer siden:

Jeg tar også service på en Yanmar nå, men en 4jh3-dte. Fått overhalt dysene. Synes den ryker litt vell mye, så skal også justere ventilene nå. Håper du kan legge ut litt bilder og info om det å, så har jeg litt å herme etter ?

Men forbehold @jørn, med tanke på at jeg kun har lest meg til dette, så ser du iallfall hvordan jeg valgte å gjøre dette.

 

Justering av ventilklarering:

 

Nå som dysene var ute, og drivrem var tatt av ifm. at jeg hadde fjernet dynamo, var det lettere å få gjennomført en ventiljustering iom. at det ikke var kompresjon i sylinderne, og at remhjulet til veiva ikke var under belastning av drivrem.

 

Det første jeg ønsket å finne ut var nummereringen av sylindrene. Den var så vidt jeg klarte å finne ikke beskrevet i service-manualen jeg hadde. Jeg fant imidlertid en manual for yanmar LH serien (disse motorene er jo tilnærmet identiske i oppbygning) så da gikk jeg ut i fra denne.

IMG_0054.jpg.871886939a07e1fcd718b12e74a4851a.jpg

Sylinder 1 mot gir og sylinder 4 mot drivremside.

 

 

IMG_1637.jpg.68e535c8b00414b7b14ccf51ebe400fb.jpg

For å få tilgang måtte toppdekselet fjernes. Her sitter det 10 skruer som må fjernes. Deretter er det 

bare å løfte av dekselet. I mellom deksel og toppen, sitter det en gummipakning så litt varsomhet ble 

utøvet, slik at den ikke skulle bli ødelagt.

 

Deretter måtte jeg finne TDC (top dead center) for sylinder 1 - 2 osv.. når jeg skulle til å justere. Da måtte jeg først finne ut hvilken vei veiv skulle roteres. I følge manualen roterer veiv "CCW (Counter Clockwise) from flywheel". Flywheel / Svinghjul sitter mot akter / gir. 

Videre er det beskrevet i manualen ved timing av dieselpumpene (se bilde)

IMG_0056.jpg.94cbb9e4881022f64c75b8811f92fb59.jpg

Dette bildet viser drivrem siden. Dette blir motsatt side av svinghjulsiden så her blir det altså CW (Clockwise) med klokken.

 

I følge manualen så skal det være en merking på svinghjulet som markerer når sylinder en er på TDC. Skal visstnok kunne sees gjennom et hull i svinghjuldekselet. Jeg klarte imidlertid ikke å finne dette, så jeg valgte en annen metode. 

 

Først måtte jeg finne hvilken fyringsrekkefølge sylindrene har, Dette står beskrevet i manualen.

1152110487_IMG_00562.jpg.341dd262e8c8bb42f41ca59cfddd4274.jpg

 

Sylinder 1 deretter 3 - 4 og 2. Og 180 grader turn på veiv mellom hver fyring. 

 

IMG_0059.jpg.f14d1dbe3dc3b68e988bbb65cb35f7d5.jpg

Som forklaringen fra manualen over viser, vil man ved en veivturn (360 grader) motsatt av TDC være i en situasjon der eksosventilen er i ferd med å lukke, mens intaksventilen er i ferd med å åpne. 

 

Siden fyringlrekkefølgen er 1 3 4 2 vil 360 turn motsatt av dette være 4 2 1 3. Kanskje litt vanskelig forklart men satt opp slik:

 

1342

4213

 

Når på sylinder 1 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 4 være på TDC.

Når på sylinder 2 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 3 være på TDC.  osv...

 

IMG_0057.jpg.3322b9ec5ce7fb42eefef977b0ff81e4.jpg

Intak og eksosventiler samt sylindernummererering fant jeg da ut at måtte være slik som dette. 

 

Med en litt større pipenøkkel dreide jeg nå veiv med klokken på drivremsiden til eksosventil lukket og intakvsentil åpnet på sylinder 4 og justerte da ventilene på sylinder 1 osv. jamfør beskrivelsen overfor i innlegget.

 

1726824096_IMG_00593.jpg.9b4eee5d87e4785c4c1d0bc69c615444.jpg

I servicemanualen på siden som beskriver ventilklarering, står det at intakvsentil skal ha 0,1mm åpning og eksos 0,3mm, men så står det på oversikten for DTE/DTP at den skal ha 0,1mm på inntak og 0,5mm på eksos. 

936522449_IMG_00554.jpg.0b4549b780003a6e4d9903eb84cb3669.jpg

 

Så vidt jeg har klart å finne ut så er 0,1 og 0,5 mm det riktige. NB! Legg merke til at justering skal gjøres når motor er kald, ref. manualen.

 

581417598_IMG_00595.jpg.b33150dfe273e77e51a77f9b8bef8fab.jpg

Så brukte jeg en bladføler til å sjekke klareringen på stedet der manualen viser. Sylinder 1-2 og 3 var 0,1mm for trang på både inntak og eksos, mens på sylinder 4 var de slik de skulle.

 

 

1766124439_IMG_00596.jpg.bed3e6e761194fbc7636de63d27b733d.jpg

For å justerer de som var utenfor riktig verdi. Brukte jeg et flatskrujern til å holde igjen på skruen (adjusting crew), og en 12mm fastnøkkel til å skru opp mutteren (lock nut). For deretter å justere med skruen med bladføleren inne, til den satt passe "tight" før jeg strammet inn mutter igjen. Jeg har ikke klart å finne noe moment som disse mutterne skal strammes til med, men de satt ganske godt fast når jeg løsnet, så de ble dratt til med tilsvarende makt. Men hvis noen vet moment, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. 

 

IMG_0058.jpg.2aa915e006407803f511b21c2a14f1c0.jpg

Her justerer jeg eksosventilen på sylinder nr.1

 

Når alle var justert og dobbelsjekket etter at mutter var trukket til, ble deksel satt på og strammet til i rater etter kryss metoden. 

 

Jeg har ikke fått startet motor etter ventilklarering og som tidigere nevnt flere ganger, så er jeg ingen mekaniker. Det er første gang jeg gjør disse tingene. Dette må derfor ikke brukes ukritisk som en manual på hvordan ting gjøres. Jeg er imidlertid takknemlig for innspill på hvis noe er gjort galt / eller skulle vært gjort annerledes, slik at jeg kan få fikset det før oppstart, og slik at andre ikke går på stein hvis de leser dette :thumbsup:

 

 

 

 

VegJoh

VegJoh


Fjernet to bilder som ufrivillig hadde lagt seg i bunn av innlegget

JonnyBoy skrev for 15 timer siden:

Skal skifte impeller i Holiday'en snart, så dette er midt i blinken VegJoh.

Med tanke på hvor trangt det er i motorrommet, så var jeg litt betenkt med å gjøre dette, men det gikk overraskende greit å komme til når man fikk fjernet dynamo :thumbsup:

 

alphaman skrev for 13 timer siden:

gøy og fikse tingene selv.hvilken dreiebenk er det du har?

Fikk tak i brukt gammel en kombinert dreibenk/overfres/søylebor i fjor for 6000,-. Det er en liten sak og den er nok ikke så nøyaktig som større benker, men kvaliteten er helt grei og det meste av det jeg bruker den til krever ikke 0,01mm nøyaktighet uansett. Den er også helt manuel og kan f.eks ikke slå gjenger el. lignende på den.

IMG_3403.jpg.f2adc3465a6a52fb1045d94d0a9796c2.jpg

 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Jeg er meget imponert :thumbsup: Du holder et ekstremt høyt nivå på vedlikeholdet i skuta @VegJoh, ikke minst med tanke på at du ikke har mekanisk/teknisk yrkesbakgrunn :yesnod: Spent på når du kommer til overhaling av dysene :smiley:

Takk for det @Komodo. Jeg har jo fått god opplæring og tips av deg opp igjennom årene. Og hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg sikkert ikke hatt verken sveiseapparat eller dreiebenk :cheers:

 

 

jørn skrev for 16 timer siden:

Jeg tar også service på en Yanmar nå, men en 4jh3-dte. Fått overhalt dysene. Synes den ryker litt vell mye, så skal også justere ventilene nå. Håper du kan legge ut litt bilder og info om det å, så har jeg litt å herme etter ?

Men forbehold @jørn, med tanke på at jeg kun har lest meg til dette, så ser du iallfall hvordan jeg valgte å gjøre dette.

 

Justering av ventilklarering:

 

Nå som dysene var ute, og drivrem var tatt av ifm. at jeg hadde fjernet dynamo, var det lettere å få gjennomført en ventiljustering iom. at det ikke var kompresjon i sylinderne, og at remhjulet til veiva ikke var under belastning av drivrem.

 

Det første jeg ønsket å finne ut var nummereringen av sylindrene. Den var så vidt jeg klarte å finne ikke beskrevet i service-manualen jeg hadde. Jeg fant imidlertid en manual for yanmar LH serien (disse motorene er jo tilnærmet identiske i oppbygning) så da gikk jeg ut i fra denne.

IMG_0054.jpg.871886939a07e1fcd718b12e74a4851a.jpg

Sylinder 1 mot gir og sylinder 4 mot drivremside.

 

 

IMG_1637.jpg.68e535c8b00414b7b14ccf51ebe400fb.jpg

For å få tilgang måtte toppdekselet fjernes. Her sitter det 10 skruer som må fjernes. Deretter er det 

bare å løfte av dekselet. I mellom deksel og toppen, sitter det en gummipakning så litt varsomhet ble 

utøvet, slik at den ikke skulle bli ødelagt.

 

Deretter måtte jeg finne TDC (top dead center) for sylinder 1 - 2 osv.. når jeg skulle til å justere. Da måtte jeg først finne ut hvilken vei veiv skulle roteres. I følge manualen roterer veiv "CCW (Counter Clockwise) from flywheel". Flywheel / Svinghjul sitter mot akter / gir. 

Videre er det beskrevet i manualen ved timing av dieselpumpene (se bilde)

IMG_0056.jpg.94cbb9e4881022f64c75b8811f92fb59.jpg

Dette bildet viser drivrem siden. Dette blir motsatt side av svinghjulsiden så her blir det altså CW (Clockwise) med klokken.

 

I følge manualen så skal det være en merking på svinghjulet som markerer når sylinder en er på TDC. Skal visstnok kunne sees gjennom et hull i svinghjuldekselet. Jeg klarte imidlertid ikke å finne dette, så jeg valgte en annen metode. 

 

Først måtte jeg finne hvilken fyringsrekkefølge sylindrene har, Dette står beskrevet i manualen.

1152110487_IMG_00562.jpg.341dd262e8c8bb42f41ca59cfddd4274.jpg

 

Sylinder 1 deretter 3 - 4 og 2. Og 180 grader turn på veiv mellom hver fyring. 

 

IMG_0059.jpg.f14d1dbe3dc3b68e988bbb65cb35f7d5.jpg

Som forklaringen fra manualen over viser, vil man ved en veivturn (360 grader) motsatt av TDC være i en situasjon der eksosventilen er i ferd med å lukke, mens intaksventilen er i ferd med å åpne. 

 

Siden fyringlrekkefølgen er 1 3 4 2 vil 360 turn motsatt av dette være 4 2 1 3. Kanskje litt vanskelig forklart men satt opp slik:

 

1342

4213

 

Når på sylinder 1 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 4 være på TDC.

Når på sylinder 2 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 3 være på TDC.  osv...

 

IMG_0057.jpg.3322b9ec5ce7fb42eefef977b0ff81e4.jpg

Intak og eksosventiler samt sylindernummererering fant jeg da ut at måtte være slik som dette. 

 

Med en litt større pipenøkkel dreide jeg nå veiv med klokken på drivremsiden til eksosventil lukket og intakvsentil åpnet på sylinder 4 og justerte da ventilene på sylinder 1 osv. jamfør beskrivelsen overfor i innlegget.

 

1726824096_IMG_00593.jpg.9b4eee5d87e4785c4c1d0bc69c615444.jpg

I servicemanualen på siden som beskriver ventilklarering, står det at intakvsentil skal ha 0,1mm åpning og eksos 0,3mm, men så står det på oversikten for DTE/DTP at den skal ha 0,1mm på inntak og 0,5mm på eksos. 

936522449_IMG_00554.jpg.0b4549b780003a6e4d9903eb84cb3669.jpg

 

Så vidt jeg har klart å finne ut så er 0,1 og 0,5 mm det riktige. NB! Legg merke til at justering skal gjøres når motor er kald, ref. manualen.

 

581417598_IMG_00595.jpg.b33150dfe273e77e51a77f9b8bef8fab.jpg

Så brukte jeg en bladføler til å sjekke klareringen på stedet der manualen viser. Sylinder 1-2 og 3 var 0,1mm for trang på både inntak og eksos, mens på sylinder 4 var de slik de skulle.

 

 

1766124439_IMG_00596.jpg.bed3e6e761194fbc7636de63d27b733d.jpg

For å justerer de som var utenfor riktig verdi. Brukte jeg et flatskrujern til å holde igjen på skruen (adjusting crew), og en 12mm fastnøkkel til å skru opp mutteren (lock nut). For deretter å justere med skruen med bladføleren inne, til den satt passe "tight" før jeg strammet inn mutter igjen. Jeg har ikke klart å finne noe moment som disse mutterne skal strammes til med, men de satt ganske godt fast når jeg løsnet, så de ble dratt til med tilsvarende makt. Men hvis noen vet moment, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. 

 

IMG_0058.jpg.2aa915e006407803f511b21c2a14f1c0.jpg

Her justerer jeg eksosventilen på sylinder nr.1

 

Når alle var justert og dobbelsjekket etter at mutter var trukket til, ble deksel satt på og strammet til i rater etter kryss metoden. 

 

Jeg har ikke fått startet motor etter ventilklarering og som tidigere nevnt flere ganger, så er jeg ingen mekaniker. Det er første gang jeg gjør disse tingene. Dette må derfor ikke brukes ukritisk som en manual på hvordan ting gjøres. Jeg er imidlertid takknemlig for innspill på hvis noe er gjort galt / eller skulle vært gjort annerledes, slik at jeg kan få fikset det før oppstart, og slik at andre ikke går på stein hvis de leser dette :thumbsup:

 

 

IMG_0059 2.jpg

IMG_0059 4.jpg

VegJoh

VegJoh

JonnyBoy skrev for 15 timer siden:

Skal skifte impeller i Holiday'en snart, så dette er midt i blinken VegJoh.

Med tanke på hvor trangt det er i motorrommet, så var jeg litt betenkt med å gjøre dette, men det gikk overraskende greit å komme til når man fikk fjernet dynamo :thumbsup:

 

alphaman skrev for 13 timer siden:

gøy og fikse tingene selv.hvilken dreiebenk er det du har?

Fikk tak i brukt gammel en kombinert dreibenk/overfres/søylebor i fjor for 6000,-. Det er en liten sak og den er nok ikke så nøyaktig som større benker, men kvaliteten er helt grei og det meste av det jeg bruker den til krever ikke 0,01mm nøyaktighet uansett. Den er også helt manuel og kan f.eks ikke slå gjenger el. lignende på den.

IMG_3403.jpg.f2adc3465a6a52fb1045d94d0a9796c2.jpg

 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Jeg er meget imponert :thumbsup: Du holder et ekstremt høyt nivå på vedlikeholdet i skuta @VegJoh, ikke minst med tanke på at du ikke har mekanisk/teknisk yrkesbakgrunn :yesnod: Spent på når du kommer til overhaling av dysene :smiley:

Takk for det @Komodo. Jeg har jo fått god opplæring og tips av deg opp igjennom årene. Og hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg sikkert ikke hatt verken sveiseapparat eller dreiebenk :cheers:

 

 

jørn skrev for 16 timer siden:

Jeg tar også service på en Yanmar nå, men en 4jh3-dte. Fått overhalt dysene. Synes den ryker litt vell mye, så skal også justere ventilene nå. Håper du kan legge ut litt bilder og info om det å, så har jeg litt å herme etter ?

Men forbehold @jørn, med tanke på at jeg kun har lest meg til dette, så ser du iallfall hvordan jeg valgte å gjøre dette.

 

Justering av ventilklarering:

 

Nå som dysene var ute, og drivrem var tatt av ifm. at jeg hadde fjernet dynamo, var det lettere å få gjennomført en ventiljustering iom. at det ikke var kompresjon i sylinderne, og at remhjulet til veiva ikke var under belastning av drivrem.

 

Det første jeg ønsket å finne ut var nummereringen av sylindrene. Den var så vidt jeg klarte å finne ikke beskrevet i service-manualen jeg hadde. Jeg fant imidlertid en manual for yanmar LH serien (disse motorene er jo tilnærmet identiske i oppbygning) så da gikk jeg ut i fra denne.

IMG_0054.jpg.871886939a07e1fcd718b12e74a4851a.jpg

Sylinder 1 mot gir og sylinder 4 mot drivremside.

 

 

IMG_1637.jpg.68e535c8b00414b7b14ccf51ebe400fb.jpg

For å få tilgang måtte toppdekselet fjernes. Her sitter det 10 skruer som må fjernes. Deretter er det 

bare å løfte av dekselet. I mellom deksel og toppen, sitter det en gummipakning så litt varsomhet ble 

utøvet, slik at den ikke skulle bli ødelagt.

 

Deretter måtte jeg finne TDC (top dead center) for sylinder 1 - 2 osv.. når jeg skulle til å justere. Da måtte jeg først finne ut hvilken vei veiv skulle roteres. I følge manualen roterer veiv "CCW (Counter Clockwise) from flywheel". Flywheel / Svinghjul sitter mot akter / gir. 

Videre er det beskrevet i manualen ved timing av dieselpumpene (se bilde)

IMG_0056.jpg.94cbb9e4881022f64c75b8811f92fb59.jpg

Dette bildet viser drivrem siden. Dette blir motsatt side av svinghjulsiden så her blir det altså CW (Clockwise) med klokken.

 

I følge manualen så skal det være en merking på svinghjulet som markerer når sylinder en er på TDC. Skal visstnok kunne sees gjennom et hull i svinghjuldekselet. Jeg klarte imidlertid ikke å finne dette, så jeg valgte en annen metode. 

 

Først måtte jeg finne hvilken fyringsrekkefølge sylindrene har, Dette står beskrevet i manualen.

1152110487_IMG_00562.jpg.341dd262e8c8bb42f41ca59cfddd4274.jpg

 

Sylinder 1 deretter 3 - 4 og 2. Og 180 grader turn på veiv mellom hver fyring. 

 

IMG_0059.jpg.f14d1dbe3dc3b68e988bbb65cb35f7d5.jpg

Som forklaringen fra manualen over viser, vil man ved en veivturn (360 grader) motsatt av TDC være i en situasjon der eksosventilen er i ferd med å lukke, mens intaksventilen er i ferd med å åpne. 

 

Siden fyringlrekkefølgen er 1 3 4 2 vil 360 turn motsatt av dette være 4 2 1 3. Kanskje litt vanskelig forklart men satt opp slik:

 

1342

4213

 

Når på sylinder 1 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 4 være på TDC.

Når på sylinder 2 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 3 være på TDC.  osv...

 

IMG_0057.jpg.3322b9ec5ce7fb42eefef977b0ff81e4.jpg

Intak og eksosventiler samt sylindernummererering fant jeg da ut at måtte være slik som dette. 

 

Med en litt større pipenøkkel dreide jeg nå veiv med klokken på drivremsiden til eksosventil lukket og intakvsentil åpnet på sylinder 4 og justerte da ventilene på sylinder 1 osv. jamfør beskrivelsen overfor i innlegget.

 

1726824096_IMG_00593.jpg.9b4eee5d87e4785c4c1d0bc69c615444.jpg

I servicemanualen på siden som beskriver ventilklarering, står det at intakvsentil skal ha 0,1mm åpning og eksos 0,3mm, men så står det på oversikten for DTE/DTP at den skal ha 0,1mm på inntak og 0,5mm på eksos. 

936522449_IMG_00554.jpg.0b4549b780003a6e4d9903eb84cb3669.jpg

 

Så vidt jeg har klart å finne ut så er 0,1 og 0,5 mm det riktige. NB! Legg merke til at justering skal gjøres når motor er kald, ref. manualen.

 

581417598_IMG_00595.jpg.b33150dfe273e77e51a77f9b8bef8fab.jpg

Så brukte jeg en bladføler til å sjekke klareringen på stedet der manualen viser. Sylinder 1-2 og 3 var 0,1mm for trang på både inntak og eksos, mens på sylinder 4 var de slik de skulle.

 

 

1766124439_IMG_00596.jpg.bed3e6e761194fbc7636de63d27b733d.jpg

For å justerer de som var utenfor riktig verdi. Brukte jeg et flatskrujern til å holde igjen på skruen (adjusting crew), og en 12mm fastnøkkel til å skru opp mutteren (lock nut). For deretter å justere med skruen med bladføleren inne, til den satt passe "tight" før jeg strammet inn mutter igjen. Jeg har ikke klart å finne noe moment som disse mutterne skal strammes til med, men de satt ganske godt fast når jeg løsnet, så de ble dratt til med tilsvarende makt. Men hvis noen vet moment, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. 

 

IMG_0058.jpg.2aa915e006407803f511b21c2a14f1c0.jpg

Her justerer jeg eksosventilen på sylinder nr.1

 

Når alle var justert og dobbelsjekket etter at mutter var trukket til, ble deksel satt på og strammet til i rater etter kryss metoden. 

 

Jeg har ikke fått startet motor etter ventilklarering og som tidigere nevnt flere ganger, så er jeg ingen mekaniker. Det er første gang jeg gjør disse tingene. Dette må derfor ikke brukes ukritisk som en manual på hvordan ting gjøres. Jeg er imidlertid takknemlig for innspill på hvis noe er gjort galt / eller skulle vært gjort annerledes, slik at jeg kan få fikset det før oppstart, og slik at andre ikke går på stein hvis de leser dette :thumbsup:

 

 

 

 

 

 

IMG_0059 2.jpg

IMG_0059 4.jpg

VegJoh

VegJoh

JonnyBoy skrev for 14 timer siden:

Skal skifte impeller i Holiday'en snart, så dette er midt i blinken VegJoh.

Med tanke på hvor trangt det er i motorrommet, så var jeg litt betenkt med å gjøre dette, men det gikk overraskende greit å komme til når man fikk fjernet dynamo :thumbsup:

 

alphaman skrev for 12 timer siden:

gøy og fikse tingene selv.hvilken dreiebenk er det du har?

Fikk tak i brukt gammel en kombinert dreibenk/overfres/søylebor i fjor for 6000,-. Det er en liten sak og den er nok ikke så nøyaktig som større benker, men kvaliteten er helt grei og det meste av det jeg bruker den til krever ikke 0,01mm nøyaktighet uansett. Den er også helt manuel og kan f.eks ikke slå gjenger el. lignende på den.

IMG_3403.jpg.f2adc3465a6a52fb1045d94d0a9796c2.jpg

 

Komodo skrev for 12 timer siden:

Jeg er meget imponert :thumbsup: Du holder et ekstremt høyt nivå på vedlikeholdet i skuta @VegJoh, ikke minst med tanke på at du ikke har mekanisk/teknisk yrkesbakgrunn :yesnod: Spent på når du kommer til overhaling av dysene :smiley:

Takk for det @Komodo. Jeg har jo fått god opplæring og tips av deg opp igjennom årene. Og hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg sikkert ikke hatt verken sveiseapparat eller dreiebenk :cheers:

 

 

jørn skrev for 16 timer siden:

Jeg tar også service på en Yanmar nå, men en 4jh3-dte. Fått overhalt dysene. Synes den ryker litt vell mye, så skal også justere ventilene nå. Håper du kan legge ut litt bilder og info om det å, så har jeg litt å herme etter ?

Men forbehold @jørn, med tanke på at jeg kun har lest meg til dette, så ser du iallfall hvordan jeg valgte å gjøre dette.

 

Justering av ventilklarering:

 

Nå som dysene var ute, og drivrem var tatt av ifm. at jeg hadde fjernet dynamo, var det lettere å få gjennomført en ventiljustering iom. at det ikke var kompresjon i sylinderne, og at remhjulet til veiva ikke var under belastning av drivrem.

 

Det første jeg ønsket å finne ut var nummereringen av sylindrene. Den var så vidt jeg klarte å finne ikke beskrevet i service-manualen jeg hadde. Jeg fant imidlertid en manual for yanmar LH serien (disse motorene er jo tilnærmet identiske i oppbygning) så da gikk jeg ut i fra denne.

IMG_0054.jpg.871886939a07e1fcd718b12e74a4851a.jpg

Sylinder 1 mot gir og sylinder 4 mot drivremside.

 

 

IMG_1637.jpg.68e535c8b00414b7b14ccf51ebe400fb.jpg

For å få tilgang måtte toppdekselet fjernes. Her sitter det 10 skruer som må fjernes. Deretter er det 

bare å løfte av dekselet. I mellom deksel og toppen, sitter det en gummipakning så litt varsomhet ble 

utøvet, slik at den ikke skulle bli ødelagt.

 

Deretter måtte jeg finne TDC (top dead center) for sylinder 1 - 2 osv.. når jeg skulle til å justere. Da måtte jeg først finne ut hvilken vei veiv skulle roteres. I følge manualen roterer veiv "CCW (Counter Clockwise) from flywheel". Flywheel / Svinghjul sitter mot akter / gir. 

Videre er det beskrevet i manualen ved timing av dieselpumpene (se bilde)

IMG_0056.jpg.94cbb9e4881022f64c75b8811f92fb59.jpg

Dette bildet viser drivrem siden. Dette blir motsatt side av svinghjulsiden så her blir det altså CW (Clockwise) med klokken.

 

I følge manualen så skal det være en merking på svinghjulet som markerer når sylinder en er på TDC. Skal visstnok kunne sees gjennom et hull i svinghjuldekselet. Jeg klarte imidlertid ikke å finne dette, så jeg valgte en annen metode. 

 

Først måtte jeg finne hvilken fyringsrekkefølge sylindrene har, Dette står beskrevet i manualen.

1152110487_IMG_00562.jpg.341dd262e8c8bb42f41ca59cfddd4274.jpg

 

Sylinder 1 deretter 3 - 4 og 2. Og 180 grader turn på veiv mellom hver fyring. 

 

IMG_0059.jpg.f14d1dbe3dc3b68e988bbb65cb35f7d5.jpg

Som forklaringen fra manualen over viser, vil man ved en veivturn (360 grader) motsatt av TDC være i en situasjon der eksosventilen er i ferd med å lukke, mens intaksventilen er i ferd med å åpne. 

 

Siden fyringlrekkefølgen er 1 3 4 2 vil 360 turn motsatt av dette være 4 2 1 3. Kanskje litt vanskelig forklart men satt opp slik:

 

1342

4213

 

Når på sylinder 1 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 4 være på TDC.

Når på sylinder 2 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 3 være på TDC.  osv...

 

IMG_0057.jpg.3322b9ec5ce7fb42eefef977b0ff81e4.jpg

Intak og eksosventiler samt sylindernummererering fant jeg da ut at måtte være slik som dette. 

 

Med en litt større pipenøkkel dreide jeg nå veiv med klokken på drivremsiden til eksosventil lukket og intakvsentil åpnet på sylinder 4 og justerte da ventilene på sylinder 1 osv. jamfør beskrivelsen overfor i innlegget.

 

1726824096_IMG_00593.jpg.9b4eee5d87e4785c4c1d0bc69c615444.jpg

I servicemanualen på siden som beskriver ventilklarering, står det at intakvsentil skal ha 0,1mm åpning og eksos 0,3mm, men så står det på oversikten for DTE/DTP at den skal ha 0,1mm på inntak og 0,5mm på eksos. 

936522449_IMG_00554.jpg.0b4549b780003a6e4d9903eb84cb3669.jpg

 

Så vidt jeg har klart å finne ut så er 0,1 og 0,5 mm det riktige. NB! Legg merke til at justering skal gjøres når motor er kald, ref. manualen.

 

581417598_IMG_00595.jpg.b33150dfe273e77e51a77f9b8bef8fab.jpg

Så brukte jeg en bladføler til å sjekke klareringen på stedet der manualen viser. Sylinder 1-2 og 3 var 0,1mm for trang på både inntak og eksos, mens på sylinder 4 var de slik de skulle.

 

 

1766124439_IMG_00596.jpg.bed3e6e761194fbc7636de63d27b733d.jpg

For å justerer de som var utenfor riktig verdi. Brukte jeg et flatskrujern til å holde igjen på skruen (adjusting crew), og en 12mm fastnøkkel til å skru opp mutteren (lock nut). For deretter å justere med skruen med bladføleren inne, til den satt passe "tight" før jeg strammet inn mutter igjen. Jeg har ikke klart å finne noe moment som disse mutterne skal strammes til med, men de satt ganske godt fast når jeg løsnet, så de ble dratt til med tilsvarende makt. Men hvis noen vet moment, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. 

 

IMG_0058.jpg.2aa915e006407803f511b21c2a14f1c0.jpg

Her justerer jeg eksosventilen på sylinder nr.1

 

Når alle var justert og dobbelsjekket etter at mutter var trukket til, ble deksel satt på og strammet til i rater etter kryss metoden. 

 

Jeg har ikke fått startet motor etter ventilklarering og som tidigere nevnt flere ganger, så er jeg ingen mekaniker. Det er første gang jeg gjør disse tingene. Dette må derfor ikke brukes ukritisk som en manual på hvordan ting gjøres. Jeg er imidlertid takknemlig for innspill på hvis noe er gjort galt / eller skulle vært gjort annerledes, slik at jeg kan få fikset det før oppstart, og slik at andre ikke går på stein hvis de leser dette :thumbsup:

 

 

 

 

IMG_0059 2.jpg

IMG_0059 4.jpg



×
×
  • Create New...