Radical4 Startet 5.April.2019 Link til dette innlegget Startet 5.April.2019 Skiftet girolje på min mariner 75 2 takt idag. Den gamle giroljen var igrunn veldig grønn og fin. Men etterhvert kom det noe brunaktig. Ikke så mye men litt. Er det normalt med noe vann? Her er det absolutt ikke snakk om mye. Skiftet pakningene til tappeskrue den var litt klein. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Vann er fyfy så ikke normalt ....jeg ville sjekket alle pakninger til gearhuset Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Radical4 Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Første sessong jeg gjør dette selv på denne båten så visste ikke hvor mye som er akseptabelt . Når jeg søker på nett så finner jeg bare bilder hvor det ser veldig ille ut. Her er det ikke snakk om store mengden. Får holde en knapp på at det var den ene pakningen til tappepluggen som var synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Det er rimelig usannsynlig fordi skruen er flat og presser. Når du først ser vann der inne er det på tide for å bytte pakningene som er sliten (finner man ved trykk/vakuumprøve). Det kan være pakningene rund propellakslingen, eller også pakningene under vannpumpen. Og for tilfellet du spør: nei, det er ikke noe en bør vente på. Når den først er utett går det rask videre. Å reparere pakningene både oppe og nede er adskillig billiger enn giret og/eller lager. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Radical4 Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Takker for svar og setter pris på tilbakemeldingene. Stusser bare litt på at det som var litt brunaktig kom helt på slutten? Var helt fin farge på det første som kom ut. Og forsåvidt resten også, kun slutten som ikke så helt topp ut. Gidder nok ikke koste på denne så mye da jeg sikler på ny motor uansett. Hmm.. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Bytt olje, nye pakninger på skruene og kjør til det står i syv steiner. Eventuelt bytt oljen igjen om en mnd eller to og se om den fortsatt har vann i seg. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Radical4 Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Helte oljen over i beholder nå. En som står vedsiden av min båt som også tar vårpussen i disse dager hadde jo helt lysebrun olje og så absolutt værre ut. Uansett utrolig kjipt ?? Sitér dette innlegget Link to post
Radical4 Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Radical4 Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Litt klarere bilde Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Den der så Ikkje så ille ut i mine øyne Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Radical4 Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 S/Y Vega skrev for 7 timer siden: Den der så Ikkje så ille ut i mine øyne Godt å høre! Har ikke skilt seg etter natten heller. Jeg har nå skifta olje og di pakningene. Tenker å kjøre noen timer også slenge den opp på hengeren å sjekke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Nå sa du jo allerede at du ikke vill gjøre noe med det unsett. Men dere må nå i hvert fall ikke snakke det til rette, fordi dette sender feil signal til alle som vill gjøre sånt riktig. Når det dykker opp vann i girhus (enn hvor lite det er) da blir det "trykk & vakuumtest" og "reparasjon om nødvendig" som eneste riktige svar. Det finnes ikke noe toleranse for vann hverken på girhus, eller motor, eller hva enn det er som smøres med olje. Ferdig talt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Guest Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Kjøp brp girolje, bytt pakkning rundt tappeskruen og lufteskruen på toppen av girhuset. det er vaneligt at etec lekker litt, så brp har utvikla en olje som tåler noen dråper med vann i girhuset Sitér dette innlegget Link to post
Radical4 Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Joerg Becker skrev 23 minutter siden: Nå sa du jo allerede at du ikke vill gjøre noe med det unsett. Men dere må nå i hvert fall ikke snakke det til rette, fordi dette sender feil signal til alle som vill gjøre sånt riktig. Når det dykker opp vann i girhus (enn hvor lite det er) da blir det "trykk & vakuumtest" og "reparasjon om nødvendig" som eneste riktige svar. Det finnes ikke noe toleranse for vann hverken på girhus, eller motor, eller hva enn det er som smøres med olje. Ferdig talt. Jørg Ikke sagt jeg ikke gidder å gjøre noe med Det, men at jeg ikke gidder koste på den store summer. Jeg har ikke veldig peiling men i dette tilfellet syns jeg det er snakk om såpass lite at man kan jo begynne å lure om dette har vært ett problem tidligere eier har hatt og som har vært reparert og at det jeg nå ser er rester av dette. Ikke vet jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Eika skrev 20 minutter siden: Kjøp brp girolje, bytt pakkning rundt tappeskruen og lufteskruen på toppen av girhuset. det er vaneligt at etec lekker litt, så brp har utvikla en olje som tåler noen dråper med vann i girhuset Her på BP bør en informere komplett, slik at de uvitende kan lære. Olje tåler og smører en del uansett, så hva betyr "noen dråper" for meningmannen? Det er ikke -kortvarig- innehold av vann i oljen som er problemet, men at girkassene mister innhold når dem blir utett. Bortsett av økende slitasje på giret nede er det det øvre lageret som ikke får tilstrekkelig smøring. Men hovedproblemet er at det er ukjent om det finnes noe skade eller ikke. Når det finnes en pakning som er skadet vill dette akselerere, og kan føre til rask ødeleggelse av dyre komponenter i girkassen. Pakningene som sitter i undervannhus er så billig at det ikke lønner seg å diskutere og å skifte slik går fort. Så hvorfor å fuske når det er så enkelt å sjekke og å reparere? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Radical4 skrev 11 minutter siden: Ikke vet jeg.. Nettopp, helt i orden, og derfor er du her. Hva du gjør er også absolutt din sak. Men husk at det finnes mange andre som heller "ikke vet" og som nettopp derfor kommer til å lese dette her i fremtiden. Siden du spør et forum, som er svært interessert i å svare korrekt, skal du få korrekt svar. Og den kan bare være korrekt når svaret er teknisk riktig, men ikke tilpasset tid, lyst, eller lommebok. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Radical4 Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Setter somsagt stor pris på svar og tar til meg all den læring dere mer erfarne deler med oss "nye". Jeg var akkurat innom verkstedet i havna og viste denne olja og fikk da til svar at denne overhodet ikke så gal ut. Jeg er av typen som reparerer og sender inn til service straks noe avviker fra normalen. Spare penger gjør jeg på kiwi, ikke med båtholdet.. men jeg er samtidig fornuftig og ser Ann hva ting er verdt. Jeg takker for svar og skal følge godt med på denne girolja. Dersom det er likedan etter ett par uker så skal alle skritt tas i riktig rekkefølge for å reparere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Så fint. Trykk-/Vakuumtest er forresten trinn som utføres av et seriøs verksted hver gang ved service på drev siden testen avslører slitasjer og materialtrøtthet lenge før dette fører til svikt og skader. Lykke til videre med motoren og ha en god sommer! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Radical4 Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Joerg Becker skrev 57 minutter siden: Så fint. Trykk-/Vakuumtest er forresten trinn som utføres av et seriøs verksted hver gang ved service på drev siden testen avslører slitasjer og materialtrøtthet lenge før dette fører til svikt og skader. Lykke til videre med motoren og ha en god sommer! Jørg Takker så mye, og det samme til deg ? ja di sa at dette var prosedyre og at di vil gjøre det når jeg leverer båten til di neste gang. Godt vi har verksteder ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Joerg Becker skrev for 4 timer siden: Her på BP bør en informere komplett, slik at de uvitende kan lære. Men de uvitende har vel google og kan sjekke sånt selv? Her på BP er det all verdens eksperter som blåser problemene helt ut av proporsjoner. Noen dråper vann i girolja = plukk det ifra hverandre og bytt alle pakninger og simringer, dunker man nedi med propellen så må vist girhuset plukkes i småbiter og aksler kontrolleres, på en liten gelcoat skade så må man frem med epoksysparkel for godt heft og blablabla for og fikse den lille ripa og BP medlemmer uttaler seg som om de var ansatt i havari kommisjonen og gjør vist aldri noe feil selv og den dagen de gjør det så var det seff noen andre sin skyld. Hvorfor skal man gjøre ting mer komplisert enn man må? Det er bare båter det er snakk om :) Hvis man ser på olja på bilde, så er det ikke så stor lekkasje at det faktisk har noe som helst og si. bytt pakkninga på tappeskruen og lufteskruen, fyll på med etec girolje, sjekk etter noen timer om olja ikke har blitt noe værre. Kjør og kos deg hele sommeren. Hvis det raser, så send meg en pm, så skal jeg hjelpe deg å fikse det. Jeg bytter girolje på 50+ båter i året og ser olje som er MYE verre enn dette og de kjører alikavel 100-200 timer i året uten havari Redigert 6.April.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Tjaaaa, Eika. De uvitende kunne bruke Google, straks de vet at de er uvitende. Men når nå noen her (og det på Båtplassen...) forteller at alt er i skjønneste orden ville også den mest forsiktige uvitende ikke komme på ideen for å sjekke videre, men bare kjøre videre. Er jo billigere, og enklere også, men dessverre bare i første runden og før giret ryker. Girhus er noe av det mest utsatte som finnes på en båtmotor, og er samtidig viktig siden den beste motor ikke virker når den ikke gir fremdrift. "Litt vann i olje" kan ha sin årsak i f.eks. en liten utetthet på den her omtalte skruepakning. Men vannet kan også komme inn gjennom simringen under vannpumpen, som er verre allerede. Ellers kan vannet også trenge inn gjennom simringene (2 stykke) som tetter rund propellakslingen. Slik kan f.eks. ha sin årsak i en liten bit fiskesnøre som ble tatt av propellen og som nå vandrer og freser seg innover. Dette f.eks. har jeg sett veldig ofte i min tidligere karriere som offisiell verksted for Marine Power (Mercury/Mercruiser). Og så er det så enkelt at simmeringer bare blir harde og stive når den blir gamle. Sånt er et slitedel, skal sjekkes minst en gang per sesong, og det er ikke sjelden at slik må byttes etter 6 - 10 år, selv om de fleste lever mye lengre. Slik gummi kan også bli hardere i kald vann, og litt mer fleksibel når det blir varmere. Med tilsvarende forskjell i fleksibilitet og evne for å kunne tette. Så, jeg ser ikke hvordan en kan anbefale at alt er i orden når man ikke sjekker hvor vannet kommer fra. Det enkleste er nok å gjøre trykk- og vakuumtest. Å håpe at alt går bra, uten å lete etter årsaken for feilen, er nok det dummeste en kan gjøre. Og ang. "er jo bare båt" som du skriver? Jeg bare velger at jeg ikke har lest dette. Et sånt argument diskuterer jeg kanskje med en trettenåring som trenger akutt hjelp fordi han er utsatt for både pengesterke men virkelig dumme foreldre. Jørg Redigert 6.April.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Guest Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 For oss som jobber med båt, på båt, og i tillegg har båt som hobby. Så er det faktisk bare en båt og i dette tilfelle er det bare en liten bagatell. Du bomma med sånn ca 21år, pappa tjener kanskje greit, men dum er'n ikke. Men du er kanskje en av de petrimeterne som mener en impeller må byttes hver 200time, siden service manualen sier det ? Eller tennpluggene hver 400time ? Hold deg til seil du :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Eika. Du trykker på noen knapper her, fordi sånt liker jeg ikke. Det er kanskje ok for deg," som jobber på båt, med båt, og har båt". For andre derimot er det ikke ok, og i mine øyne riktignok helt ansvarsløs når du samtidig forteller at du driver verksted. I dette tilfellet koster et gir kmplett omtrent 10.000,- +/- avhengig hvor du kjøper. Dyrere når den blir større, men om billigere eller dyrere står det uansett i ingen forhold til sjekk og reparasjon når dette er en jobb som krever mekanisk alt mellom 45 minutter og 1,5 timer inkl. å skrue ned girkassen og å fylle oljen. Da er trykktesten ikke inkludert, fordi giret skal stå over natt, men det koster ikke penger. Enda verre blir det når din uttalelse er så alminnelig som den er nå, fordi den forteller meg at du enten har mistet litt bakkekontakt i alle fall idag, ønsker å virke litt "kult", eller ikke klarer å tenke for kundens sikkerhet i det hele tatt. Du velger selv hva en skal synes. Men hva enn du synes om deg, ikke fortell noe sånt. Fordi dette er ikke noe annet enn feil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Guest Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Når har jeg noen gang sagt jeg driver ett verksted ? Jada, jeg har mista bakkekontakten FOR og virke kul :) 2 fluer i 1 smekk. Som du nevnte tidligere, så er det alltid topplageret som går. Oljedråpene som kommer inn legger seg på bunn og "gjengene" på akselen drar olje opp til topplageret. Nytt topplageret kaster 400kr og er byttet på 1time. Men hvis man ser på olja på bilde, er den såpass fin at det ikke er noe mer enn en liten bagatell. Flere medlemmer og ett verksted har sagt det samme, MEN DU vet jo selvfølgelig bedre enn alle andre og mener TS skal bruke tusenlapper på trykk testing, åpning av girhuset og bytting av pakkninger/simringer, når det er mistanke om en gåen pakkning rundt tappeskruen siden TS sa pakkninga så "klein ut" Hvorfor ikke gjøre ting så billig og enkelt som mulig? Bytt pakkningene rundt skruene, så kontroller etter noen timers bruk og HVIS det er ett vedvarende problem eller det blir værre, så kan man finne frem tusenlappene og sende til verksted. Det er bare båt, det er ikke en romrakett der man trenger tusendels mål og feilmargin på tusendeler. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Etter min erfaring blir oljen HVIT om det kommer vann i den. At det kommer litt brunt i oljen på slutten tyder derfor etter min mening ikke på vann, men heller normalt bunnfall/forurensing. Så kan alle ekspertene mene det de vil ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.