Joerg Becker
Tjaaaa, Eika.
De uvitende kunne bruke Google, straks de vet at de er uvitende.
Men når nå noen her (og det på Båtplassen...) forteller at alt er i skjønneste orden
ville også den mest forsiktige uvitende ikke komme på ideen for å sjekke videre, men bare kjøre videre.
Er jo billigere, og enklere også, men dessverre bare i første runden og før giret ryker.
Girhus er noe av det mest utsatte som finnes på en båtmotor,
og er samtidig viktig siden den beste motor ikke virker når den ikke gir fremdrift.
"Litt vann i olje" kan ha sin årsak i f.eks. en liten utetthet på den her omtalte skruepakning.
Men vannet kan også komme inn gjennom simringen under vannpumpen, som er verre allerede.
Ellers kan vannet også trenge inn gjennom simringene (2 stykke) som tetter rund propellakslingen.
Slik kan f.eks. ha sin årsak i en liten bit fiskesnøre som ble tatt av propellen og som nå vandrer og freser seg innover.
Dette f.eks. har jeg sett veldig ofte i min tidligere karriere som offisiell verksted for Marine Power (Mercury/Mercruiser).
Og så er det så enkelt at simmeringer bare blir harde og stive når den blir gamle.
Sånt er et slitedel, skal sjekkes minst en gang per sesong, og det er ikke sjelden at slik må byttes etter 6 - 10 år,
selv om de fleste lever mye lengre.
Slik gummi kan også bli hardere i kald vann, og litt mer fleksibel når det blir varmere.
Med tilsvarende forskjell i fleksibilitet og evne for å kunne tette.
Så, jeg ser ikke hvordan en kan anbefale at alt er i orden når man ikke sjekker hvor vannet kommer fra.
Det enkleste er nok å gjøre trykk- og vakuumtest.
Å håpe at alt går bra, uten å lete etter årsaken for feilen, er nok det dummeste en kan gjøre.
Og ang. "er jo bare båt" som du skriver?
Jeg bare velger at jeg ikke har lest dette.
Et sånt argument diskuterer jeg kanskje med en trettenåring som trenger akutt hjelp fordi
han er utsatt for både pengesterke men virkelig dumme foreldre.
Jørg