K.I.S.S. Startet 5.April.2019 Link til dette innlegget Startet 5.April.2019 Er det normalt at jag har spenning når jeg måler mellom sikringene på 12v og mellom sikringene på 24v ,har felles minus. ,jeg får 12v mår jeg måler mellom de to batteribankene Er det rett eller feil, hva kan årsaken være? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Strøm.". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
msmoraas Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Hei :) Ved felles jord/minus vil du måle spenningsforskjell mellom batteribankene, som vil være rundt 12V. Høres helt normalt ut :) -Morten Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Først må jeg beklage til moderator, skal lese grundig gjennom reglene. Så det er normalt når jeg setter den røde ledningen på + pluss på 12v sikringen og den sorte ledning på + pluss på 24v sikringen. og da viser multimetret 12v. syns det er lit rart, kan du forklare hvorfor det blir slik ? tegn gjerne en skisse. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 24-12=12 Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 K.I.S.S. skrev for 6 timer siden: når jeg setter den røde ledningen på + pluss på 12v sikringen og den sorte ledning på + pluss på 24v sikringen. og da viser multimetret 12v. syns det er lit rart Det er "litt" rart, for jeg går ut ifra at du da får ÷12 V, og ikke +12 V. Jeg lagde noen tilsvarende skisser i en annen tråd her forleden, så dette er fort gjort: Både 12- og 24 V-batteriet forholder seg til "jord" (0 V), der de er koblet sammen, men voltmeteret vet ikke hva du har valgt å kalle "jord" i kretsen. Det viser, som alltid, differansen i spenningsnivå mellom målepunktene, som i dette tilfellet er de "positive" spenningene 12 og 24 V. Kobler du derimot ut minuslederen, vil du ikke få noe utslag, fordi batteriene da ikke lenger har noen felles referanse. Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 10.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 (redigert) jeg målte og fikk minus 12v så da er det vel ok da? Redigert 10.April.2019 av K.I.S.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Snudd polariteten på målepinnene? Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Når jeg setter den røde målepinnen på 24v sikringsholderen og den sorte målerpinnen på 12v sikringsholderen så viser multimetret pluss 12.6 v. , da er vel slik det skal være? Redigert 11.April.2019 av K.I.S.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Avlesingen tyder på at alt er i orden, men det gir adskillig mer matnyttig informasjon om du måler spenningen mot minus på hvert av batteriene; siden differansen mellom to dårlige batterier kan være den samme som mellom to gode. Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) målte 13,8v på de to forbruksbatteriene -separat- og 12,6v på de to startbatteriene -separat- har to forbruksbatteri til men de er ny - ikke målt- Jeg målte mellom pluss og minus på de overnevnte batteriene. Redigert 13.April.2019 av K.I.S.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 12,6 V er normal spenning på et fulladet bly-/syre-batteri. 13,8 V tyder på at det er under lading. Da sier ikke spenningen i seg selv noe om batteriets tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.