Jump to content

Bytte elektrisk anlegg i Maxi 68 seilbåt

MaxiKrabba

Recommended Posts

Hei

Jeg har søkt litt rundt på forumet men har ikke til nå funnet de svarene jeg er ute etter. Dersom dere vet om tråder som svarer på mine spørsmål er det bare å lenke i vei.

Jeg er helt fersk som båteier og har nettopp kjøpt min første seilbåt, en Maxi 68, som har behov for et nytt el-anlegg.
Båten skal hentes i påska, så jeg har ikke ikke fått sett på det eksisterende anlegget. Dermed er jeg usikker på om noen av delene som f eks bryterpanelet fortsatt kan brukes.

I og med at båten må seiles fra Tønsberg til Kristiansand før jeg får byttet hele nettet vil jeg trekke opp et midlertidig opplegg til lanterner og 12V-uttak til kartplotter for å få båten trygt hjem. Jeg har sett for meg noe slikt:

1323165226_provisoriskkoblingsskjema.jpg.795e459ccc0a89f3e6e75d1655e5e9a6.jpg

Hvilke sikringer bør jeg bruke i denne kretsen?

Det komplette elektriske anlegget har jeg planlagt skal se sånn ut:

Maxi68Electric.jpg.4b6ea94c44ac7a5875d114a6f47d8331.jpg

Jeg kommer ikke til å koble opp stereo og VHF med det samme (begynner med en håndholdt VHF), men det er ting jeg vil ha på plass på sikt så jeg legger opp til det fra start.

Er det noe jeg mangler eller med fordel burde kobles annerledes? Er det for eksempel fornuftig å ha lensepumpe koblet rett på batteriet slik at den kan gå selv om hovedbryteren er av?

Cabin night lights skal være rødt lys som ikke ødelegger for synet under nattseilas. Har noen forslag til gode løsninger her?

Hvilen kabeldimensjon er det fornuftig å bruke? Vil det være en ulempe om jeg bruker 2.5mm2 på hele anlegget? Regner med jeg bør bruke batterikabel mellom bryterpanel og bus-baren? Hvilken dimensjon bør denne være? Per i dag står batteriet i baugen men jeg vurderer å flytte det under cockpit så nærme som mulig bryterpanelet som vil være rett ved utgang til cockpit.

Hvilke sikringer bør jeg bruke som hovedsikring og til de forskjellige kursene? Jeg bør vel også ha en egen sikring til VHF og lensepumpe, dersom denne går utenom sikringspanelet?

Jeg kjenner ikke til tilstanden på batteriet. I og med at det er en gammel båt tar jeg utgangspunkt i at dette må byttes før eller senere. Hva vil være et godt batteri til dette oppsettet?

Det står en Mercury Sailpower påhengsmotor på båten. Slik jeg har forstått det kan denne motoren kobles opp til batteriet og lade når den er i gang. Er det noen som har erfaring med dette og har forslag til hvordan det er fornuftig å legge opp ledninger og koble til denne?

Setter stor pris på alle svar!

Hei, har følgende innspill til skissen din:

1638283313_Skisseelopplegg.jpg.7369e99fa78bcbe29bf7990ae1f1c64b.jpg

Hvi bryterpanelet har innebygde sikringer anbefaler jeg å montere en separat skringsboks til forbrukere som ikke skal kobles via bryter. F. eks

Biltema sin sikringsboks med 6 kurser. Foreslår å bruke en 40A hovedsikring med 16 mm2 hovedkablerfra batteri til sikringer og negativ bus bar. 2,5 mm2 ledninger til øvrig installasjon er ok. Maks sikringsstørrelse er 16A, men du må også sjekke om tilkoblet utstyr krever mindre sikringer. Ladestrøm fra motor kobles iht. motorleverandørens instruksjon. Mercury sailpower ser ut til å ha en ladestrøm på 4A. Antar at 4 mm2 ladekabler derfor er tilstrekkelig til å gi et minimalt spenningsfall.

Lanterneføringen ville jeg delt opp på to brytere slik at du kan velge melom lanterneføring under seil (Sidelanterner og akterlanterne) eller lanternføring for motor (Topplanterne på egen bryter i tillegg til side- og akterlanterne.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...