Tom Rør Startet 5.April.2019 Link til dette innlegget Startet 5.April.2019 (redigert) Vi skulle gå til Borgen i dag, og i det jeg seg ut av båsen ble det bråstopp. Moringstau til brygga gikk i babord propell. Null stress tenkte jeg, og kalte opp redningsselskapet på vhf. Det jeg da opplever, ble jeg både skuffet og overrasket over. Nærmeste skøyte med dykker ligger på Skjærhalden. Nå har vi fått kappet tauet, så vi fikk lagt båten inntil brygga. Problemet nå er å få tak i noen som kan dykke litt. 30 meter fra Drammensveien er ikke den helgeturen jeg hadde planlagt ? Redigert 5.April.2019 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Du får nå bare kose deg så godt du kan. Brannvesenet har jo dykkere så hvorfor ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Jeg har hatt bruk for redningselskapet to ganger på 35 år. Min erfaring er at de funker halvparten av gangene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Hmmmmm... så lenge du ligger trygt er det vel ikke førsteprioritet for redningstjenesten... eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 ...og jeg har også brukt RS 2 ganger, min erfaring er at de alltid stiller opp Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Det går vel på forsikringen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Martine29 skrev 42 minutter siden: Du får nå bare kose deg så godt du kan. Brannvesenet har jo dykkere så hvorfor ikke.... Kystradio Sør foreslo det samme, men hadde ikke mulighet. Ruby skrev 18 minutter siden: Hmmmmm... så lenge du ligger trygt er det vel ikke førsteprioritet for redningstjenesten... eller? Vel. Så lenge jeg betaler medlemskontingent som totalmedlem, forventer jeg at det fins en skøyte nærmere enn 2,5 timer unna. Vi lå i prinsippet kun to m. fra land med solid fortøyning med propelllen, så det var ikke fare for liv og helse. Jeg er allikevel frekk nok til å forvente at det fins en skøyte i nærheten.? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Redningsskøyter i Indre Oslofjord er det hele året men fra november til påske er det ikke dykkerberedskap da skøyta på Oscarsborg flytter nordover hvor det er mer aktivitet ifm. fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Roger jo skrev 20 minutter siden: Det går vel på forsikringen. Det gjør nok det, så den finansielle biten er jeg ikke så engstelig for :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Lazyjack skrev 1 minutt siden: Redningsskøyter i Indre Oslofjord er det hele året men fra november til påske er det ikke dykkerberedskap da skøyta på Oscarsborg flytter nordover hvor det er mer aktivitet ifm. fiske. Det er ingen bemannede skøyter i indre oslofjord i dag. Har snakket med dem flere ganger i dag. Dette er ikke noe klappjakt på RS, for de gjør sikkert de prioriteringene som de mener er riktig, men jeg var ganske sikker på i all min uvitenhet, at det fantes hjelp å få i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Skøytene bemannes på kort varsel, også i vinterhalvåretet, om det oppstår en nødsituasjon. Det er operativ skøyte i Oslo, Horten, Tønsberg, Kragerø og videre nedover. Tau i propellen ved egen brygge trigger naturlig nok ikke slik bemanning utenom sesong siden disse skøytene bemannes av frivillige har de heller ikke dykkerberedskap. Redigert 5.April.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Generellt er det mye tettere med skøyter i Oslofjorden, enn nordpå. Vi er nok litt bortskjemte her nede. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Må innrømme at jeg ikke hadde forventet å få hjelp av RS om jeg lå trygt fortøyd... blir ikke det litt feil, medlem eller ei? Ville tenkt at det er noe jeg må ordne opp i selv, via forsikring eller til fullpris. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Pinkvin skrev 13 minutter siden: Må innrømme at jeg ikke hadde forventet å få hjelp av RS om jeg lå trygt fortøyd... blir ikke det litt feil, medlem eller ei? Ville tenkt at det er noe jeg må ordne opp i selv, via forsikring eller til fullpris. Før vi fikk kappet tauene lå jeg ikke trygt fortøyd, og jeg mener heller ikke at RS skal prioritere bort noe viktig for å hjelpe meg. Nei, feil mener jeg ikke det er, for RS profilerer seg med at man skal få denslags hjelp, og hvis de ikke hadde gjort det, hadde jeg droppet hele medlemskapet. Forsikringen dekker uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Tom Rør skrev 8 minutter siden: Før vi fikk kappet tauene lå jeg ikke trygt fortøyd, og jeg mener heller ikke at RS skal prioritere bort noe viktig for å hjelpe meg. Nei, feil mener jeg ikke det er, for RS profilerer seg med at man skal få denslags hjelp, og hvis de ikke hadde gjort det, hadde jeg droppet hele medlemskapet. Forsikringen dekker uansett. Jo jeg forstår tanken, men i hjemmehavna, blir ikke det noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Pinkvin skrev 4 minutter siden: Jo jeg forstår tanken, men i hjemmehavna, blir ikke det noe annet? Tauet sitter jo like fast i propellen uansett hvor jeg er.? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Tror dette blir litt overkill jeg. Synd for deg, men snart er det en ny dag. Og verden går videre, tross alt....... Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 På med badeshorts? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Mener kan de ikke stille opp med dykker som de reklamerer for innen rimelig tid så bør de i det minste kunne rekvirere ut noen som kan (f.eks brannvesen-privat dykkefirma) De driver jo et service yrke på lik linje med Rørleggere Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
ebonita Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Det var ju en trist start på säsongen Tom. Men om inte linan förstört eller dragit sönder något så är Du ju troligen körandes till nästa helg. Man får ju erkänna att den typ av propellerarrangemang som våra båtar har är som gjorda för att fiska linor. Det kunde ju varit värre... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 LALUNA II skrev 49 minutter siden: Mener kan de ikke stille opp med dykker som de reklamerer for innen rimelig tid så bør de i det minste kunne rekvirere ut noen som kan (f.eks brannvesen-privat dykkefirma) De driver jo et service yrke på lik linje med Rørleggere Har ikke lagt merke til reklamen, eller finlest vilkårene. Har hele tiden tenkt på de som noe en bruker ved nød, eller i en situasjon som kan føre til en nødsituasjon. Alt annet tar vel forsikringa... eller lommboka? Men jeg kan altså rekvirere RS om jeg ligger trygt i hjemmehavna med tau i propellen? Greit å vite, kan spare noen kroner på det. Men med tanke på hvor dyre disse RS båtene er i drift, og at de er bemannet med frivillige... det må da være et gedigent tapsprosjekt for RS å utøve slik "hjemmeservice". Bare drivstoffet må jo koste en liten formue i forhold til hva en har betalt i medlemskap. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Pinkvin skrev 50 minutter siden: Men med tanke på hvor dyre disse RS båtene er i drift, og at de er bemannet med frivillige... det må da være et gedigent tapsprosjekt for RS å utøve slik "hjemmeservice". Bare drivstoffet må jo koste en liten formue i forhold til hva en har betalt i medlemskap. Noe de muligens burde hatt i tankene når de laget reklamen..? Personlig har jeg kuttet dem ut for mange år siden...har full forsikring som dekker det samme som RS ...samt enda mer... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Pinkvin skrev 1 time siden: Har ikke lagt merke til reklamen, eller finlest vilkårene. Har hele tiden tenkt på de som noe en bruker ved nød, eller i en situasjon som kan føre til en nødsituasjon. Alt annet tar vel forsikringa... eller lommboka? Men jeg kan altså rekvirere RS om jeg ligger trygt i hjemmehavna med tau i propellen? Greit å vite, kan spare noen kroner på det. Men med tanke på hvor dyre disse RS båtene er i drift, og at de er bemannet med frivillige... det må da være et gedigent tapsprosjekt for RS å utøve slik "hjemmeservice". Bare drivstoffet må jo koste en liten formue i forhold til hva en har betalt i medlemskap. Litt tart at du er så bastant når du ikke vet hva RS sier at de driver med. Jeg hadde ikke forsøkt å få dem hit hvis det ikke var det de så fint sier at de faktisk gjør. Redigert 6.April.2019 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Tom Rør skrev for 9 timer siden: Det er ingen bemannede skøyter i indre oslofjord i dag. Har snakket med dem flere ganger i dag. En tankevekker og en grei avklaring om beredskap og resppnstid fra RS utenom høysesong. Veldig greit å vite at man må tenke ekstra på sikkerhet og det å være selvhjulpen i denne tiden. Er også ferre andre som kan komme til unsetning utenom høysesong. Om det skjer noe med komersiell trafikk i Oslo-området er de like langt unna. Er fergetrafikk rundt Oslo som må vente like lenge om uhellet er ute. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Merkelig påstand Martine 29. RS selger seg inn til fritidsbåtfolket nettopp for å tilby sånne tjenester, og hva er vitsen med å betale dem for noe de lover, men ikke kan levere. Og at verden går videre trenger du ikke fortelle meg, da jeg heller ikke har påstått noe annet. Redigert 6.April.2019 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.