Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Personlig (og i likhet med @NilsPils ) hadde det nok aldri falt meg inn å ringe RS, men etter å ha lest tråden og hva RS går ut med har jeg full forståelse for at trådstarter forventet å få hjelp. Det er tross alt RS selv som blander kortene når det gjelder redning og assistanse. De skriver følgende på sin nettside:

"Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer.  I tillegg har du rett til fri assistanse..."

De går jo høyt ut med at du har rett til fri assistanse dersom du har problemer. Er det da rart at Tom Rør ønsket å bruke denne retten sin, han fikk jo et problem?

 

Men jeg lurer også litt på dette med "totalmedlemskap". Var det ikke slik for noen år siden at det var et medlemskap som var vesentlig billigere, og totalmedlemskap som i tillegg tilbød større grad av assistanse, ikke bare redning?

 

Ventus skrev for 20 timer siden:

Problemet er kanskje at RS prøver å ri to hester;  redning og assistanse. Første er en offentlig oppgave,  siste en kommersiell tjeneste.

:yesnod: Samtidig forstår vi jo at det ikke er praktisk mulig å dele opp beredskapen i nød og serviceoppdrag, og at det skal dekkes av to uavhengige organisasjoner med egne fartøy og mannskap. Vi er 5 mill. innbyggere i Norge, ikke 50!

 

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale men for at de skal være der når jeg faktisk er i en knipe som jeg ikke kan komme meg ut av selv.

Kan lakke mot slutten for RS medlemskap dersom det er service ovenfor fritidsbåter de skal bruke pengene (mine) på. 

Samme her. Jeg er ikke interessert i å betale kontigent for å drifte en serviceorganisasjon for folk som ikke gidder å vedlikeholde båten sin, fylle diesel, sjekke at det er strøm på batteriet etc. Derimot er jeg interessert i å betale en kontigent for å kunne ferdes sikkert på sjøen. 

 

Eika skrev for 9 timer siden:

Er det 3timer i året eller 3timer pr gang ? Det er litt kjekt å vite for oss som kjører mercury 

Hey, insinuerer du at jeg har gjort et dårlig valg av påhenger til fiskejolla :giggle: :confused: :lol:

 

Tom Rør skrev for 11 timer siden:

Hvis de hadde sagt at de kunne komme fra Skjærhalden, hadde jeg takket pent nei, da jeg ikke ville hatt de 1500-2000 literen med diesel (har ikke peiling på hva skøyta bruker)på min samvittighet.

Noen syns sikkert jeg forventet meg for mye, men som det er vist tidligere i tråden, så "byr de seg fram" rimelig heftig på at de faktisk assisterer ved tau i propell osv.

Ser den, helt klart! Dette ville jo vært et rent serviceoppdrag, og det har vært diskutert her inne flere ganger før. Det har også blitt foreslått at RS burde hatt tilgjengelig f.eks. en liten rask RIB, som er økonomisk og miljøvennlig å kjøre med, til de oppdragene der de skal hjelpe til med å starte en motor, levere en femliterskanne med bensin etc. I ditt tilfelle kunne det jo like gjerne, for ikke å si heller, kommet en dykker med bil. Med den markedsføringen de har av sin høye grad av service burde de kanskje hatt et samarbeid med noen som kan rykke ut med bil og dykkerutstyr der det er mulig?

 

Lagt til:

I går var jeg nede i båthavna og dykket etter en motordel som en bekjent hadde mistet utenfor brygga. Tok bare med våtdrakt, maske og blybelte da det var veldig grunt. Men jeg burde visst husket våtsokker også, det var bikkjekaldt i vannet !! Har aldri tatt betalt for å "rykke ut" på slike små hjelpeoppdrag, setter stort sett pris på å hjelpe folk hvis jeg kan :smiley: Men i lys av denne episoden til @Tom Rør burde kanskje flere gjøre som @NilsPils, altså sørge for å ha en våtdrakt og ei dykkemaske i båten dersom man ferdes på sjøen på tider av året når det ikke er badetemperatur? Jeg har alltid maske i båten, og har stort sett alltid hatt en tynn våtdrakt i båten også. Tror kanskje det blir fast utstyr heretter -

Komodo

Komodo

Personlig (og i likhet med @NilsPils ) hadde det nok aldri falt meg inn å ringe RS, men etter å ha lest tråden og hva RS går ut med har jeg full forståelse for at trådstarter forventet å få hjelp. Det er tross alt RS selv som blander kortene når det gjelder redning og assistanse. De skriver følgende på sin nettside:

"Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer.  I tillegg har du rett til fri assistanse..."

De går jo høyt ut med at du har rett til fri assistanse dersom du har problemer. Er det da rart at Tom Rør ønsket å bruke denne retten sin, han fikk jo et problem?

 

Men jeg lurer også litt på dette med "totalmedlemskap". Var det ikke slik for noen år siden at det var et medlemskap som var vesentlig billigere, og totalmedlemskap som i tillegg tilbød større grad av assistanse, ikke bare redning?

 

Ventus skrev for 19 timer siden:

Problemet er kanskje at RS prøver å ri to hester;  redning og assistanse. Første er en offentlig oppgave,  siste en kommersiell tjeneste.

:yesnod: Samtidig forstår vi jo at det ikke er praktisk mulig å dele opp beredskapen i nød og serviceoppdrag, og at det skal dekkes av to uavhengige organisasjoner med egne fartøy og mannskap. Vi er 5 mill. innbyggere i Norge, ikke 50!

 

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale men for at de skal være der når jeg faktisk er i en knipe som jeg ikke kan komme meg ut av selv.

Kan lakke mot slutten for RS medlemskap dersom det er service ovenfor fritidsbåter de skal bruke pengene (mine) på. 

Samme her. Jeg er ikke interessert i å betale kontigent for å drifte en serviceorganisasjon for folk som ikke gidder å vedlikeholde båten sin, fylle diesel, sjekke at det er strøm på batteriet etc. Derimot er jeg interessert i å betale en kontigent for å kunne ferdes sikkert på sjøen. 

 

Eika skrev for 9 timer siden:

Er det 3timer i året eller 3timer pr gang ? Det er litt kjekt å vite for oss som kjører mercury 

Hey, insinuerer du at jeg har gjort et dårlig valg av påhenger til fiskejolla :giggle: :confused: :lol:

 

Tom Rør skrev for 11 timer siden:

Hvis de hadde sagt at de kunne komme fra Skjærhalden, hadde jeg takket pent nei, da jeg ikke ville hatt de 1500-2000 literen med diesel (har ikke peiling på hva skøyta bruker)på min samvittighet.

Noen syns sikkert jeg forventet meg for mye, men som det er vist tidligere i tråden, så "byr de seg fram" rimelig heftig på at de faktisk assisterer ved tau i propell osv.

Ser den, helt klart! Dette ville jo vært et rent serviceoppdrag, og det har vært diskutert her inne flere ganger før. Det har også blitt foreslått at RS burde hatt tilgjengelig f.eks. en liten rask RIB, som er økonomisk og miljøvennlig å kjøre med, til de oppdragene der de skal hjelpe til med å starte en motor, levere en femliterskanne med bensin etc. I ditt tilfelle kunne det jo like gjerne, for ikke å si heller, kommet en dykker med bil. Med den markedsføringen de har av sin høye grad av service burde de kanskje hatt et samarbeid med noen som kan rykke ut med bil og dykkerutstyr der det er mulig?



×
×
  • Create New...