BårdK Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Har du prøvd servicetelefonen? Trenger du gode råd, eller assistanse – ring 915 02016. Når du ringer Redningsselskapets servicetelefon kommer du automatisk til nærmeste kystradiostasjon. Våre operatører har lokalkunnskap om det området du befinner deg i. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 BårdK skrev 44 minutter siden: Fra hjemmesiden ser det ut som om det ikke gjelder i havn. Som Totalmedlem har du rett til inntil 3 timer fri assistanse fra redningsskøytene på sjøen og i uthavn i Norge og Sverige. Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer. I tillegg har du rett til fri assistanse fra våre samarbeidspartnere mens du ligger i havn i Norge, Sverige og Danmark. Det kan jeg forstå hvis man har startproblemer, men med et tau surret rundt propellen, og to meter fra brygga er jeg i prinsippet på tur. Solskinnshistorien hvor de dykket etter brillene til en person på Hvaler er vel et bedre eksempel på at man ikke alltid prioriterer riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 BårdK skrev 46 minutter siden: Har du prøvd servicetelefonen? Trenger du gode råd, eller assistanse – ring 915 02016. Når du ringer Redningsselskapets servicetelefon kommer du automatisk til nærmeste kystradiostasjon. Våre operatører har lokalkunnskap om det området du befinner deg i. Jeg snakket med RS i går, men det hjelper ikke å snakke. Trengte å få tauet ut av propellen egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Det kan virke som det ikke hjelper stort med en sånn super forsikring heller. Hadde ikke blitt noe mere hjelp eller båttur på TS uansett med mindre han ordnet det selv som han gjorde. Redigert 6.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Du kan være helt trygg på at de gjør det enda...så derfor forstår jeg ikke vitsen med dobbel forsikring...serlig når den til RS bare funker når det passer dem.. Her tar du feil. Assistanse ytes uavhengig av om eller hvor båte er forsikret. I tilfellet der assistanse ikke dekkes innefor medlemskapet går det det faktura til medlemmet. Det er opp til medlemmet å eventuelt ta det videre med sitt forsikringsselskap. Redigert 6.April.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 BårdK skrev for 2 timer siden: Har du prøvd servicetelefonen? Trenger du gode råd, eller assistanse – ring 915 02016. Når du ringer Redningsselskapets servicetelefon kommer du automatisk til nærmeste kystradiostasjon. Våre operatører har lokalkunnskap om det området du befinner deg i. Slik var det før man sentraliserte kystradiotjenesten...? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Tom Rør skrev for 1 time siden: Det kan jeg forstå hvis man har startproblemer, men med et tau surret rundt propellen, og to meter fra brygga er jeg i prinsippet på tur. Solskinnshistorien hvor de dykket etter brillene til en person på Hvaler er vel et bedre eksempel på at man ikke alltid prioriterer riktig. Men så er da dette også historie. Dykking etter personlige eiendeler dekkes ikke innenfor meflemskap og utføres heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Kjøpte meg nytt ABC utstyr på årets messe for å være forberedt på slike hendelser. Også har jeg en våtdrakt i båten. Det er ikke langt ned til propellen...;) Nå var jeg også dykke i 3år i Marinen, selv om det er noen år siden. Kan selvfølgelig være 1000 grunner til at TS selv ikke hopper i vannet på denne årstiden... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 MaSa skrev for 9 timer siden: Dykkertjenester tilbys fra skøyte når det finnes tilgjengelig og ikke annet må prioriteres . og som nevnt så finnes dey ikke dykkere på alle båter, de frivillige skøytene har ikke dykkere, da dem ikke har lov . jeg er på Rs i Kragerø , og finnes det behov for dykkertjenester må Stavern eller Arendal komme, og om det da er for å løsne en dregg eller annet når man ligger fortøyd så er det service ifht betingelser husk da på utover 3 timer fra skøyte forlater havn til den er tilbake må dekkes PR time. hadde du kjørt midtfjords fått tau i propell og havnet i nød, så hadde du blitt berget uavhengig av medlemskap da hrs blir koblet inn. Det er bemannede skøyter i Moss og inne i Oslo hele året , men som regel fra 17-07 hverdager og fra fredag 17 til mandag 07 hele året. Du må ikke glemme Horten ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Lazyjack skrev 16 minutter siden: Du må ikke glemme Horten ? Men det er kun Oscarsborg som har dykker. Siden båttrafikken er lav i Oslofjorden så her års er de omdirigerte for å øke beredskapen i nord. Klaveness marine som er på Oscarsborg i høysesongen ligger nå i nærheten av Bodø. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Utrolig dårlig du ikke får hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Jeg har har brukt RS 5 ganger på 10 år og er kjempefornøyd med innsatsen. Det kan kanskje synes som jeg er masete og har lett for å be om assistanse. Men sånn er det ikke! Jeg har et litt aktivt båliv med to båter og det har vært litt krise hver gang. Med båten to meter fra brygga og tau i propellen ville jeg ALDRI kommet på tanken om å ringe RS. Men når det er sagt, jeg skjønner at man kan føle seg litt usikker på rask assistans i mer kritiske situasjoner når man ligger innerst i Oslofjorden og nærmeste RS-båt ligger stasjonert i Skjærhalden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 NilsPils skrev 4 minutter siden: Jeg har har brukt RS 5 ganger på 10 år og er kjempefornøyd med innsatsen. Det kan kanskje synes som jeg er masete og har lett for å be om assistanse. Men sånn er det ikke! Jeg har et litt aktivt båliv med to båter og det har vært litt krise hver gang. Med båten to meter fra brygga og tau i propellen ville jeg ALDRI kommet på tanken om å ringe RS. Men når det er sagt, jeg skjønner at man kan føle seg litt usikker på rask assistans i mer kritiske situasjoner når man ligger innerst i Oslofjorden og nærmeste RS-båt ligger stasjonert i Skjærhalden. Hva er grunnen til at du med et tau flettet inn i propellen og med fire grader i sjøen ikke ville bedt om assistanse fra noen som sier at man faktisk kan be om dette, og man betaler 1000; i året for å få denne tjenesten?? Er det ok å evt. måtte betale andre for å gjøre noe man i utgangspunktet har betalt for?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Tom Rør skrev 2 minutter siden: Hva er grunnen til at du med et tau flettet inn i propellen og med fire grader i sjøen ikke ville bedt om assistanse fra noen som sier at man faktisk kan be om dette, og man betaler 1000; i året for å få denne tjenesten?? Er det ok å evt. måtte betale andre for å gjøre noe man i utgangspunktet har betalt for?? Jeg sa jeg aldri ville kommet på tanken, ikke at jeg ikke ville. Det hadde faktisk ikke falt meg inn. Kanskje jeg er litt for beskjeden sånn. Det er kanskje også fordi jeg trodde RS ikke plikter å hjelpe med slikt når du er i havn (eller to meter unna). Men jeg ville nok sett meg om etter mer nærliggende muligheter. Selv har jeg en ganske god våtdrakt i båten og har vært i iskaldt vann og skåret tau med brødkniven før. Og da var det ikke flatt vann . . . Jeg ment ikke å kritisere deg. For å si det som politikere gjør: synd at du oppfattet det slik. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 No hard feelings Nils Pils ? Jeg har nok hengt meg opp i det at RS lover mer enn de kan levere, og når det er sagt, så løste jeg jo floken på egen hånd. ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Tom Rør skrev 9 minutter siden: No hard feelings Nils Pils ? Jeg har nok hengt meg opp i det at RS lover mer enn de kan levere, og når det er sagt, så løste jeg jo floken på egen hånd. ? Har du egentlig lest medlemsfordelene til RS? Der står det at det er fri assistanse inn til tre timer, inkludert tur/retur skøytestasjonen. Alt over dette må du betale ekstra for, og bare her tror jeg det økonomiske kommer ut veldig negativt for deg. Videre så står det at dykkertjenester tilbys kun når RS har dykker ombord. Mest sansynlig hadde dei ikke dykker ombord i det tidspunktet du trengte assistanse. Om du hadde trengt assistanse, så er det forsikringsselskapet ditt du skulle ringt. Det hadde nok vært større sjanse for å få napp der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=51966950 Denne løser problemet neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 bellen skrev 1 time siden: Har du egentlig lest medlemsfordelene til RS? Der står det at det er fri assistanse inn til tre timer, inkludert tur/retur skøytestasjonen. Alt over dette må du betale ekstra for, og bare her tror jeg det økonomiske kommer ut veldig negativt for deg. Videre så står det at dykkertjenester tilbys kun når RS har dykker ombord. Mest sansynlig hadde dei ikke dykker ombord i det tidspunktet du trengte assistanse. Om du hadde trengt assistanse, så er det forsikringsselskapet ditt du skulle ringt. Det hadde nok vært større sjanse for å få napp der. RS har skøyte med dykker godt innenfor tidsvinduet på sommertid, så det er ikke helt riktig det du sier. De burde derfor opplyse kundene sine om at det utenfor en viss periode ikke er service å få når det gjelder dykkertjenester. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 NilsPils skrev for 2 timer siden: Jeg har har brukt RS 5 ganger på 10 år og er kjempefornøyd med innsatsen. Det kan kanskje synes som jeg er masete og har lett for å be om assistanse. Men sånn er det ikke! Jeg har et litt aktivt båliv med to båter og det har vært litt krise hver gang. Med båten to meter fra brygga og tau i propellen ville jeg ALDRI kommet på tanken om å ringe RS. Men når det er sagt, jeg skjønner at man kan føle seg litt usikker på rask assistans i mer kritiske situasjoner når man ligger innerst i Oslofjorden og nærmeste RS-båt ligger stasjonert i Skjærhalden. Det ligger skøyter i Oslo, Moss, Horten og Tønsberg som kan yte assistanse ved en kritisk situasjon, men de er frivillig bemannede og har ikke dykker ombord. De har også 30 minutters beredskap nattetid. Hvis situasjonen hadde utviklet seg til det verre kunne en av disse assistert og reddet liv og verdier. Jeg vil si at sikkerheten i kritiske situsjoner er akseptabel. Det er selvfølgelig trist at det ikke fantes dykkekapasitet i nærheten, men RS er jo fremst på sjøen for å redde liv. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Har vært totalmedlem i mange år og har levd i den troen at man ville få hjelp i slike situasjoner som Tom Rør beskriver. Tror dette blir siste sesongen som medlem Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) 23 minutes ago, bliss X said: Har vært totalmedlem i mange år og har levd i den troen at man ville få hjelp i slike situasjoner som Tom Rør beskriver. Tror dette blir siste sesongen som medlem Ingen har hittil kommet opp med ett bedre forslag enn super duper båtforsikring som "sikkert" har dekkning for dykking på eiers båtplass. Mulig det stemmer men selv om forsikringselskapet tar regningen så er det vel tvilsomt at det går å få tak i noen dykkere som syntes oppdraget er så viktig at de slipper det de har i hendene å stiller opp på fritiden. Det som er viktig for meg er at jeg kan stole på å få hjelp av RS når jeg har båtsessong og det har jeg tro på når ressusene er på plass i Oslofjorden etter vinteren. Redigert 6.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 pipe skrev 2 minutter siden: Ingen har hittil kommet opp med ett bedre forslag enn super duper båtforsikring som "sikkert" har dekkning for dykking på eiers båtplass. Mulig det stemmer men selv om forsikringselskapet tar regningen så er det vel tvilsomt at det går å få tak i noen dykkere som syntes oppdraget er så viktig at de slipper det de har i hendene å stiller opp på fritiden. Det som er viktig for meg er at jeg kan stole på å få hjelp av RS når jeg har båtsessong og det har jeg tro på når ressusene er på plass i Oslofjorden etter vinteren. Så propell/akselkniv jeg linka til var ikke ett bedre forslag enn forsikringa ? "Gi på og spis opp tauene, kjør videre" Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Som Totalmedlem eller Totalmedlem +, har man rett på 3 eller 4 timer assistanse. Men man kan ikke forvente at man blir prioritert dersom RS har andre oppdrag som haster mer. De fast bemannede skøytene som har dykker ombord, er stasjonert på plasser man av erfaring vet at det er behov for en slik. Å ta ut en slik skøyte i flere timer, vil svekke beredskapen i området. Som et apropos kan det nevnes at det ikke er noen plasser i Norge som har tettere mellom skøytene enn Oslofjorden, men en del av disse er frivillig bemannet. Av 49 skøyter langs kysten er 25 bemannet av frivillige. Oslofjorden fra Oslo til Skjærhalden/Stavern har hele 10 skøyter. Da er det 39 igjen til å opprettholde beredskapen langs resten av kystlinjen vår. RS har et mål om at overlappen mellom skøytene skal være rundt 1 time i utrykkningsfart. Dette er med de 25 frivillige som ikke har dykker. Å få moringstau i ene propellen på vei ut av båsen, er et reint assistanseoppdrag, og om du hadde trengt hjelp til å bli slept inn til land igjen, hadde nok en av skøytene i området kommet til unnsetning innen rimelig tid. Dykking får du når det passer inn at en skøyte med dykker er i nærheten. Med rundt 6000 oppdrag i året, sier det seg selv at noen som ber om assistanse enten må vente, eller blir bedt om å finne egne løsninger. I høysesongen er det ikke uvanlig at medlemmer med assistansebehov må vente til dagen etter før det er ledig kapasitet. Det er helt frivillig å være medlem, og alle får hjelp om de er i nød, medlem eller ikke. Men ved å være medlem, er man er med på å opprettholde beredskapen langs kysten vår. På Stord, der jeg bor. Har den frivillige skøyten i verste fall 3 timers gange inn til Odda, som er ytterste del av beredskapsområdet. Jeg mener man kanskje kan lese og sette seg inn i medlemsbetingelsene, før man sprer om seg med edder og galle. Og om noen lurte: Ja, jeg er frivillig på RS Sundt på Stord.... Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Mouche Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 6 hours ago, pipe said: Det som er viktig for meg er at jeg kan stole på å få hjelp av RS når jeg har båtsessong og det har jeg tro på når ressusene er på plass i Oslofjorden etter vinteren. Men hvilken betydning har ditt medlemskap for at du skal få denne hjelpen i motsetning til de av oss som ikke er medlemmer sånn rent konkret? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Amfea skrev for 6 timer siden: Jeg mener man kanskje kan lese og sette seg inn i medlemsbetingelsene, før man sprer om seg med edder og galle. Og om noen lurte: Ja, jeg er frivillig på RS Sundt på Stord.... Det hjelper ikke å gå i skyttergraven, og det har ikke vært så mye edder og galle i denne tråden. Det går hovedsakelig på hva man blir forespeilet at man har dekning for, og hva man i realiteten får. De aller fleste av oss lovpriser skøytene og deres mannskap, og jeg betaler ikke medlemskapet kun for min egen del, men som du sier for at skøyter skal være operative langs vår lange kyst. Jeg registrerer også at man skal ikke si mye om RS før piggene kommer ut blant enkelte. Konstruktiv kritikk bør kunne aksepteres mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.