Jump to content

Fikk moringstau i propellen, men ingen redningsskøyte i nærheten.

Tom Rør

Recommended Posts

6 hours ago, Amfea said:

Men ved å være medlem, er man er med på å opprettholde beredskapen langs kysten vår.

Båtene er vel stort sett gitt selskapet i gave og således gratis for RS hva innkjøp angår (båtenes navn er således ikke helt tilfeldige) og driften er vel i det store og hele dekket av andre inntekter enn medlemsavgift? Jeg nevner dette for mange synes å tro at det kun er medlemsavgift, skrapelodd og kjøp av noen varer fra selskapet som er inntektskilden. Oppfordrer igejn folk til å ta en titt i selskapets regnskaper som ligger åpent tilgjengelig på nettet for de som gidder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Redningsskøytene gjør en fantastisk jobb langs kysten. De yter assistanse og redder liv, noe folk som lever av havet og bor langs kysten

vet å sette stor pris på. Støtte til driften er også basert på goodwill blant folk og i forståelse for den viktige jobben de gjør.

I andedammen Oslofjorden kommer det imidlertid stadig vekk negativt ladede "røverhistorier" om hvor elendig service de bedriver, hvor store bølger RS Stormbull på viktig utrykking gjorde når folk lå i trygg havn på Oscarsborg og andre steder. Goodwill og det omdømme RS tjenesten har opparbeidet seg gjennom generasjoner, forsøkes nedsablet fra det kravstore hylekoret, utakknemlige forvennte mennesker som selv har forårsaket en bagatell av missere som tau i propellen, rusk i øyet, eller ett veltet stettglass med hvitvin. 

Det hele virker bare latterlig!!

rogeri skrev 25 minutter siden:

Redningsskøytene gjør en fantastisk jobb langs kysten. De yter assistanse og redder liv, noe folk som lever av havet og bor langs kysten

vet å sette stor pris på. Støtte til driften er også basert på goodwill blant folk og i forståelse for den viktige jobben de gjør.

I andedammen Oslofjorden kommer det imidlertid stadig vekk negativt ladede "røverhistorier" om hvor elendig service de bedriver, hvor store bølger RS Stormbull på viktig utrykking gjorde når folk lå i trygg havn på Oscarsborg og andre steder. Goodwill og det omdømme RS tjenesten har opparbeidet seg gjennom generasjoner, forsøkes nedsablet fra det kravstore hylekoret, utakknemlige forvennte mennesker som selv har forårsaket en bagatell av missere som tau i propellen, rusk i øyet, eller ett veltet stettglass med hvitvin. 

Det som er latterlig her er vel dere som går i skyttergravene fordi RS blir nevnt i en negativ setning.

Hvis du får et tau i propellen på sjarken din, er det da også en tabbe du selv har forårsaket, eller gjelder andre lover for "dere"?

Jeg har ikke forventet at en skøyte skal prioritere meg framfor noen andre, og jeg sa til operativ leder på fredag, at det her ikke var fare for noe som helst av liv, eller verdier.

Det må da for pokker være lov å be om assistanse fra dem man har betalt inn kontingent til, uten å skulle fremstå som bortskjemt og sytete, og at dette mest sannsynlig er fordi man kommer fra Oslo?

Goodwillen til RS er det dem selv som må sørge for at dem opprettholder, og hvis denne tråden får den generelle oppfatningen av RS til å rakne, hadde de et stort problem fra før.

Jeg vil ikke slutte å betale for medlemskap, og jeg vil til og med klistre på merket på båten.

En ting man kanskje heretter bør tenke på, er at man skal være forsiktig med hva man legger ut på sosiale medier, for det er mange der ute som blir oppriktig støtt hvis man kritiserer eller stiller spørsmålstegn ved det de andre mener er hellig.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
50 minutes ago, rogeri said:

.............. fra det kravstore hylekoret, utakknemlige forvennte mennesker som selv har forårsaket en bagatell av missere som tau i propellen, rusk i øyet, eller ett veltet stettglass med hvitvin. 

Du synes oftre å innta en "de" og "vi" holdning her på forumet hva angår hvor i landet folk bor. Til orientering så er det området du synes å ha så mye i mot i stor grad befolket av folk fra mange andre steder, ikke minst fra utkant -Norge, også nordfra.

7 hours ago, Mouche said:

Men hvilken betydning har ditt medlemskap for at du skal få denne hjelpen i motsetning til de av oss som ikke er medlemmer sånn rent konkret?

Sånn rent konkret har det ingen betydning for de alle får hjelp uansett, men det viste du like godt som meg ville jeg tro.
Svaret på spørsmålet vedkommer jo ikke meg men deg i aller høysete grad .
Tar det forgitt at du har satt deg inn i forsikringsvilkårene dine slik at du vet hvilken deknining du har og hva dette koster deg ved assistanse og på årsbasis.

Redigert av pipe (see edit history)

Rart at tonen blir så hard så fort RS blir diskutert. Jeg synes ikke det er noe rart at TS kontaktet RS, jeg ville nok gjort det samme selv. På den andre siden ville jeg ikke blitt så overrasket da RS ikke hadde mulighet å ta et dykkeoppdrag nå. Jeg synes det er bra at det blir belyst hva RS prioriterer og hva man gjør når man har mulighet. At forventinger og service ikke faller helt sammen er ikke bra. Jeg er frivillig på RS i Moss og det er ofte vi kan hjelpe folk utover det de egentlig har krav på samtidig som vi i hektiske perioder må si nei til båter med mindre alvorlige problem som ikke er i umiddelbar fare. 

Problemet er kanskje at RS prøver å ri to hester;  redning og assistanse. Første er en offentlig oppgave,  siste en kommersiell tjeneste. At det er frivillighet som understøtter redningsdelen er prisverdig men kanskje en sovepute også siden det går rundt...

Så kan man si det er gråsoner og at assistanse kan utvikle seg til redning, men det blir spesialtilfellene.

48 minutes ago, pipe said:

Tar det forgitt at du har satt deg inn i forsikringsvilkårene dine slik at du vet hvilken deknining du har og hva dette koster deg ved assistanse og på årsbasis.

Jeg tar det nesten for gitt at folk flest IKKE har giddet å lese vilkårene i de forsikringer de har, i alle fall er det min erfaring. Men ja, jeg gidder å gjøre det og har gjort det.

Ventus skrev 2 minutter siden:

Problemet er kanskje at RS prøver å ri to hester;  redning og assistanse. Første er en offentlig oppgave,  siste en kommersiell tjeneste. At det er frivillighet som understøtter redningsdelen er prisverdig men kanskje en sovepute også siden det går rundt...

Så kan man si det er gråsoner og at assistanse kan utvikle seg til redning, men det blir spesialtilfellene.

Enig i det. Det ville vært mest «ryddig» å hatt en slags nødetat som tok seg av redningen og et slags Viking/NAF som ordnet resten. Problemet i praksis er vel at kysten er lang og at det vil bli kostbart med doble båter. I praksis ville nok store deler av kysten vært uten assistanse store deler av året hvis dette skulle baseres på rent kommersiell drift.

Mouche skrev for 6 timer siden:

Båtene er vel stort sett gitt selskapet i gave og således gratis for RS hva innkjøp angår (båtenes navn er således ikke helt tilfeldige) og driften er vel i det store og hele dekket av andre inntekter enn medlemsavgift? Jeg nevner dette for mange synes å tro at det kun er medlemsavgift, skrapelodd og kjøp av noen varer fra selskapet som er inntektskilden.

Bare for å nyansere litt: De færreste av skøytene er gitt som gaver men det er riktig at mange av dem er delfinansiert av givere. Givere kan være privatpersoner, stiftelser eller bedrifter. Normalt får man bestemme navnet på en skøyte om man bidrar med 50% eller mer av kjøpesummen. Det finnes unntak fra dette, f.eks. RS Jan Herman Horn som er helfinansiert av RS som takk for skøyter Horn har bidratt til tidligere.

Forøvrig er det riktig at RS mottar betydelige bidrag fra staten i form av bevilgninger og fra tippemidler. Dette for å opprettholde en god beredskap langs kysten. Det er likevel slik at medlemskontingent bidrar i vesentlig grad og uten denne ville dekningen langs kysten vært vesentlig redusert.

Guest Avmønstret#
bliss X skrev for 17 timer siden:

Har vært totalmedlem i mange år og har levd i den troen at man ville få hjelp i slike situasjoner som Tom Rør beskriver. Tror dette blir siste sesongen som medlem

Mens jeg har vært totalmedlem i mange år og har levd etter at en ber om hjelp når det er reel nød, ikke for å slippe å betale for dykker selv. 

Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale men for at de skal være der når jeg faktisk er i en knipe som jeg ikke kan komme meg ut av selv.

Kan lakke mot slutten for RS medlemskap dersom det er service ovenfor fritidsbåter de skal bruke pengene (mine) på. 

Mao stikk motsatt motivasjon ifht deg bliss X, men samme resultat ;-)

Kan mange ganger lure på om RS skulle vert delt i 2 Selskaper.

Ett som driver med redning , og ett som driver med assistanse.

Dette ville muligens løse noen av utfordringene med forventet assistanse.

Føler i dag, at RS prøver å gape litt høgt til tider.

Denne tråden illustrerer godt, de forskjellige krav/forventninger vi har til RS.

For mange av oss, vil det ligge langt inne, å kontakte Redningsskøyta , uten at det er en reell fare, Av respekt for at andre kan trenge meire hjelp.

Mulig et " Falken" på sjøen, med dagens totalmedlemskap, hadde vert en bedre løsning.

Er bare redd for hva en sånn løsning ville ha å si for den totale Nød beredskapen.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

nives skrev 5 minutter siden:

For mange av oss, vil det ligge langt inne, å kontakte Redningsskøyta , uten at det er en reell fare, Av respekt for at andre kan trenge meire hjelp.

Mulig et " Falken" på sjøen, med dagens totalmedlemskap, hadde vert en bedre løsning.

Det skal ikke du som båteier behøve å tenke på. Den proriteringen gjør mannskapet på skøyta og kun unntaksvis klarer man ikke å tilfredsstille alle.

Når du nevner Falken så eksisterer det et samarbeide mellom RS og Falken hvor Falken av og til rekvireres der båteier ligger i havn med veiforbindelse og trenger f.eks. starthjelp eller hjelp til enklere motorreparasjon.

48 minutes ago, Pinkvin said:

Mens jeg har vært totalmedlem i mange år og har levd etter at en ber om hjelp når det er reel nød, ikke for å slippe å betale for dykker selv. 

Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale men for at de skal være der når jeg faktisk er i en knipe som jeg ikke kan komme meg ut av selv.

Kan lakke mot slutten for RS medlemskap dersom det er service ovenfor fritidsbåter de skal bruke pengene (mine) på. 

Mao stikk motsatt motivasjon ifht deg bliss X, men samme resultat ;-)

Jeg tror redningsselskapet er avhengig av å yte en viss service utover rene nødsituasjoner. Tror vi er forholdsvis mange som er medlem pga troen på at de hjelper med annet en ren nød. Sjøredning er jo allerede å dekket av forsikringen. Da blir det tusen kroner i året for «ingenting» utenom å støtte et godt formål. Men de er det tross alt mange av

Guest Avmønstret#
nives skrev 13 minutter siden:

Denne tråden illustrerer godt, de forskjellige krav/forventninger vi har til RS.

Veldig enig i alt du skriver.

Og når de av oss som ser på RS som "redning i nød" tar inn over seg at medlemskap RS blir brukt til service ved tau i propellen eller flatt batteri når en ligger trygt i havn så blir det i praksis til at respekten for at andre kan trenge mer hjelp så og si "råtner på rot". 

---

Det betyr ikke at jeg er i mot eksistensen av båter og selskap som kan drive "servicevirksomet", gjerne i samarbeid med forsikringsselskapene, som på bil. Tvert i mot tror jeg det vil kunne gi gode muligheter for å skap arbeidsplasser for kommersielle aktører langs deler av kysten og totalt sett økt beredskapen. 

Og det igjen betyr ikke at jeg er mot RS, men jeg syns de skal drive med redning i nød. Da kan jeg være medlem der for å sikre både meg selv og andre i tilfelle faktisk nød, så kan jeg ha en serviceløsning via forsikringa som en kommersiell aktør tar seg av. 

Tror sterkt på at RS, med spissing av ressurser og kompetanse mot faktisk nød vil bli bedre til sine oppgaver der. Og ja, jeg tror kommersielle aktører kan få til bedre løsninger på "service" enn hva halvoffentlige som prøver å "gjøre alt" får til. 

Slike «småoppdrag» er god trening for RS-mannskapet. Drøste med et par bekjente ombord i den lokale skøyta. Frivillige folk som har andre jobber utenom. Ifølge dem har slikt som hjelp til filterbytte, løsne tau i propellen og annet plukk i godvær gitt dem erfaring med ulike scenarioer og dermed vært til hjelp for dem i alvorligere situasjoner. Så vet ikke helt om jeg støtter å dele RS i egne rednings- og serviceorganisasjoner.

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale

Reklamen lukter serviceavtale:

Gratis hjelp

Som Totalmedlem har du rett til inntil 3 timer fri assistanse fra redningsskøytene på sjøen og i uthavn i Norge og Sverige.

Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer.  I tillegg har du rett til fri assistanse fra våre samarbeidspartnere mens du ligger i havn i Norge, Sverige og Danmark.

Jeg er ikke i skyttergraven, og er ikke enig i alt RS foretar seg av investeringer. Jeg trekker også dette med eder og galle, men synes noen kanskje forventer litt i meste laget.:yesnod:

Men om man ber om assistanse og denne er 2,5 timer unna, så må man bare godta dette. Det er øyeblikkelig hjelp som har førstepri. Vi som er på frivillig skøyte utfører assistanse "i kontortiden" 16:00 - 23:00, og tar dette som nyttig trening. Da må faktisk bare medlemmene vente til vi er ferdige på jobb før vi rykker ut. Ingen arbeidsgiver gir fri med lønn om ikke det gjelder øyeblikkelig hjelp. Likeså er dette med dykker. Det er kun de fast bemannede skøytene som har dette, og de kan ikke taes ut av beredskap kun for et assistanseoppdrag, der det ikke er overhengende fare for båt og mannskap. Men dersom de er i nærheten, er de ikke sene om å ta et kjapt dykk for et medlem. 

RS kunne nok ha vært litt tydeligere på dette, og ikke spilt på slike videoer som dykk etter briller o.l. Dette er tross alt noe de tar i ledige stunder mellom de mer alvorlige oppdragene. 

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 2 timer siden:

Alt var bedre før,

Ikke rart at en sitter igjen med inntrykket at  RS fikser alt, men det var vist før det, etter denne skryte artikkelen er det lett å ha forhåpninger..

https://www.aftenposten.no/norge/i/2q7d4/Redningsskoytene-har-aldri-hatt-flere-oppdrag

Har en følelse av at de har utvidet "oppdraget" for å holde seg aktuelle. 

Amfea skrev 43 minutter siden:

Jeg er ikke i skyttergraven, og er ikke enig i alt RS foretar seg av investeringer. Jeg trekker også dette med eder og galle, men synes noen kanskje forventer litt i meste laget.:yesnod:

Men om man ber om assistanse og denne er 2,5 timer unna, så må man bare godta dette. Det er øyeblikkelig hjelp som har førstepri. Vi som er på frivillig skøyte utfører assistanse "i kontortiden" 16:00 - 23:00, og tar dette som nyttig trening. Da må faktisk bare medlemmene vente til vi er ferdige på jobb før vi rykker ut. Ingen arbeidsgiver gir fri med lønn om ikke det gjelder øyeblikkelig hjelp. Likeså er dette med dykker. Det er kun de fast bemannede skøytene som har dette, og de kan ikke taes ut av beredskap kun for et assistanseoppdrag, der det ikke er overhengende fare for båt og mannskap. Men dersom de er i nærheten, er de ikke sene om å ta et kjapt dykk for et medlem. 

RS kunne nok ha vært litt tydeligere på dette, og ikke spilt på slike videoer som dykk etter briller o.l. Dette er tross alt noe de tar i ledige stunder mellom de mer alvorlige oppdragene. 

Tilbaketrekning av edder og galle er notert?

Jeg personlig forlangte ingenting, men keg forventet i min uvitenhet at jeg skulle få hjelp. Det tipper jeg også at jeg hadde fått hvis de hadde hatt skøyte med dykker i nærheten. Hvis de hadde sagt at de kunne komme fra Skjærhalden, hadde jeg takket pent nei, da jeg ikke ville hatt de 1500-2000 literen med diesel (har ikke peiling på hva skøyta bruker)på min samvittighet.

Noen syns sikkert jeg forventet meg for mye, men som det er vist tidligere i tråden, så "byr de seg fram" rimelig heftig på at de faktisk assisterer ved tau i propell osv.

Når det er sagt, vil jeg nødig framstå som den bortskjemte " Oslodusten" bare fordi jeg trodde dette skulle bli grei skuring.?

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...