Jump to content

Trekking av nye kabler fra dynamo til Bosch startbryter

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens.

Har en liten utfordring her.. Holder på å "rydde" i alt av kabler fra styreposisjon til batteri/motor. Dvs, jag har kort og godt røkka ut alt. Det var en salig blanding av dimensjoner og kruspersille..

Derfor tok jeg også å laget nytt innstrumentpanel, så dette blir jo flott *host*

Men har som sagt en utfordring ved kobling av ladelampe/tenningslås.. Jeg har fått med meg det at D+ skal til tenningslåsen og videre til ladelampe. Men der stopper det litt.

For tenningslåsen har 5 tilkoblinger. Disse er som følger:

(Som jeg fant på en Dansk nettside)

15= + ut fra tenningslås

17= Glødestartkontakt, start

19= Glødestartkontakt, tent

30= Strøm fra startbatteri

50a= Til starter (startreele)

Så hvor i svarte skal jeg koble D+ fra Dynamo?  I min verden kan det ikke være 15, for det er da konstant strøm ut fra tenningslås. Så her vil jeg jo bruke til innstrumentpanel.

17 og 19 er gløding og 30 / 50a kan jeg ikke se hva skal ha noe med ladelampe å gjøre...  Så her trenger jeg råd fra de lærde.

Legger ved bilde av tenningslåsen..Bosch-gloeistartschakelaar-0342315001-a38895-3165141934847-800x800.jpg.d41fa486a51272fc995cd0a45ef63255.jpg

redigert her: Som Hegra skrev, 15, ladelampe, D+.

God morgen alle sammen, ser jo ut som om vi var på samme fest? :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

pipe skrev for 7 timer siden:

D+ skal til 15 på tenningslås via kontrollampe.
Kan du legge ut delenummer på tenningslåsen?
Skal ha meg en slik Bosch tenningslås selv da jeg ikke vil sette inn en billig tenningslås i fra  BT som veier 10g

Jepp pipe.. Rimligste jeg fant, var på Økonomideler.. https://www.okonomi-deler.no/bryter-tenning-start

Roger og Olina skrev for 5 timer siden:

Hei og takk for sist.. Har ikke fått montert Dynamoladeren ennå, men håper i morgen. Må bare få kontroll på noen kabler først :-)

Ha gøy, dere. :thumbsup:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...