Jump to content

Edit History

pipe

pipe

1 hour ago, ozo said:

Dette har nok ikke sammenheng med at de var utladet. Alt tyder på at minst én celle er kortsluttet (= defekt batteri), og at de andre batteriene opprettholder spenningen. Da vil strømmen i det defekte batteriet kunne bli farlig høy.

Med parallellkoblede batterier er det vanskelig for laderen å oppdage at noe er feil.

Jo det kan meget vel være sammenheng mellom utladede batterier og koking av batterier under påfølgende lading.
Står ett batteri uladet over tid så sufaterer batteriet og da får batteriet økt indre motstand med påfølgende varmgang når laderen presser på mere strøm enn batteriet klarer å motta.
TS kan jo sette voltmetret på batteriet  så ser han fort om batterier er 12,5v + og lider av sulfatering eller 10,5v+.som er 1 defekt celle.
Erfaringsmesig setter jeg mine cent på sulfatert batteri.

pipe

pipe

1 hour ago, ozo said:

Dette har nok ikke sammenheng med at de var utladet. Alt tyder på at minst én celle er kortsluttet (= defekt batteri), og at de andre batteriene opprettholder spenningen. Da vil strømmen i det defekte batteriet kunne bli farlig høy.

Med parallellkoblede batterier er det vanskelig for laderen å oppdage at noe er feil.

Jo det kan meget vel sammenheng mellom utladede batterier og koking av batterier under påfølgende lading.
Står ett batteri uladet over tid så sufaterer batteriet og da får batteriet økt indre motstand med påfølgende varmgang når laderen presser på mere strøm enn batteriet klarer å motta.
TS kan jo sette voltmetret på batteriet nå så ser han fort om batterier er 12,5v + og lider av sulfatering eller 10,5v+.som er 1 defekt celle.
Erfaringsmesig setter jeg mine cent på sulfatert batteri.

• Create New...