Olaskjær Startet 6.April.2019 Link til dette innlegget Startet 6.April.2019 Har tenkt å prøve å fjerne bunnstoff med 1852. Er det et problem at båten står på plenen? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Det vil jeg tro, da det står i databladet her: http://webserver.flak.no/vbilder/1039581.pdf at middelet er etsende og ikke lov å slippe ut i kloakk, vassdrag eller grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Alt som klarer å fjerne maling rent kjemisk er et problem for plenen. Du vil ikke være førstemann som lager gul plen om du prøver ;-) Dagens "husmortips": Databladet sier at virkestoffet i Flak 1851 er Natriumhydroksid, opp til maks 25%. Og der jeg fant den koster den 600,- for fire liter. Og om blandingen er maksimal ifht databladet så har en da ca en liter lut og tre liter "blandevann/bindestoff". Natriumhydroksid er det samme som Kaustik Soda som selges i dagligvaren i pulverform. Mener flaskene er på rundt kiloen og koster rundt hundrelappen i dagligvaren. Så om en kun ser på virkestoffet i Flak 1851 så har en betalt 500,- for "blandevannet" på den store kanna. Om en feks kjøper 5ltr tapetlim på claes ohlson til 129,-, en flaske Kaustik Soda og et par vaskehansker på Kiwi så kan en selv, etter hva man trenger, mikse hvor mye og hvor sterk bunnstoffjerner en trenger. Så for rundt 2-300,- får en da en fleksibel løsning hvor en selv kan bestemme mengde og styrke på bunnstoffjerneren. ---------- Og det er en gjenganger. Det som selges som "grønske/jordslagsfjerner" er som regel basert på Natriumhypokloritt, som har sin dagligvarevariant i Klorin, som er virkelig billig. Og så er det type "rustfjerner, svart stripe fjerner, vannlinjefjerner" osv som har sin jernvarevariant i Saltsyre. Men her brukes også noen ganger Oxsalsyre og noen andre syrevarianter. Så å google frem databladet på "snake oil" som selges i båtsjapper kan være lurt. Finne virkestoffet, som står beskrevet litt ned på databladet. Så en tur innom wikipedia. Da kan en også lese hva en bør ha i beredskap når en jobber med disse produktene. Jobber du med noe som er Kaustik soda/lutbasert, som feks malingsfjerner, som er sterkt basisk, kan du ha noe som er surt/syre stående klart i tilfelle du søler et sted du ikke skal, eller får på huden. Men store mengder vann er også alltid ett alternativ. Og jobber du med syrebaserte greier, som "vannlinjefjerner" osv vil det være hensiktsmessig å ha noe basisk på lur, pluss tilgang til mye vann. Feks en flaske salmiakk eller ei bøtte ferdigblandet salmiakkvann. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Plenen kan nok bli gul, men den kommer seg nok iløpet av sommeren. Jeg har iallefall de samme problemene med grass og annet utyske der båten er i opplag, nå som før. Selv om det søles med bunnstoff, frostvæske, septik rester og sterke vaskemidler. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Olaskjær Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Tusen takk for svarene. Gjør nok den jobben på en mer egnet plass . Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Bør man ikke dekke til marka når man vimser med miljøgifter? En pressening under så får du samlet opp dritten og deponert den et dertil egnet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 ydalir skrev 56 minutter siden: Bør man ikke dekke til marka når man vimser med miljøgifter? En pressening under så får du samlet opp dritten og deponert den et dertil egnet sted. Helt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Olaskjær skrev On 6.4.2019 at 11.24: Har tenkt å prøve å fjerne bunnstoff med 1852. Er det et problem at båten står på plenen? Virket dette stoffet? Ser etter bunnstoff fjerner til en skjærgårdsjeep. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Eg fekk prøva noko bunnstoff fjerner i fjor vår,da var noko skikkeleg griseri,mykje betre med skrape og eksenter sliper med grovt papir Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Jeg selger 1852 bunnstoffjerner. Men i begrenset omfang. Og grunnen til det er enkelt. Den enkleste måten å fjerne bunnstorr er å vente til det er minus 10 eller mer. Legge en presenning under, kle seg skikkelig og skrape i vei. Det flagrer av i flak når det er kaldt. En god kjeledress og gode hansker og et skikkelig liggeunderlag så blir man definitivt ikke frossen når man skraper. Et annet alternativ er sandblåsing eller tørrisblåsing. Jeg har sandblåst to skrog. Ett på 29 og ett på 45 fot. Og det blir metoden når Storebroen skal tas også! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar Chilli Solbris skrev On 1.1.2025 at 23.53: Den enkleste måten å fjerne bunnstorr er å vente til det er minus 10 eller mer. Legge en presenning under, kle seg skikkelig og skrape i vei. Det flagrer av i flak når det er kaldt. En god kjeledress og gode hansker og et skikkelig liggeunderlag så blir man definitivt ikke frossen når man skraper. Dette kan jeg bekrefte! Jeg tror jeg brukte totalt rundt 14-16 timer fordelt over flere økter på mine 26 fot. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Brigg Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Chilli Solbris skrev On 1.1.2025 at 23.53: Den enkleste måten å fjerne bunnstorr er å vente til det er minus 10 eller mer. Den absolutt enkleste måten, i alle fall om man bruker selvpolerende, er å ikke kline på tykke lag. Skrap forsiktig over for å ta det som er løst eller bruk en kraftig høytrykkspyler. Deretter flekke om det er steder det er tynt. Etter noen år, avhengig av hvor tykt man tidligere har klinet på, så blir bunnstoffet passelig tykt og jevnt. Jeg har noen landsettinger helsmurt hver 24 måned på båt som ligger ute i snitt 364 dager i året. Nå må jeg gå over til å flekke fordi det bygges opp for tykt med bunnstoff. Så om man hvert år helsmører en båt som ligger ute kanskje 4-5 måneder i året så er det ikke annet å vente enn at det blir tykke lag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.