thomassv Startet 7.April.2019 Link til dette innlegget Startet 7.April.2019 Hei. Den hvite litt tynnere kabelen fra bryterpanelet sin strømforsyning er ikke festet til noe PG jeg lurer på hva den er til? Den andre røde er festet til hovedbryter for forbruk. Over denne er hovedbryter for start. Jeg holder på med renovering av el opplegget i båten og første fase er fra batteri til bryterpanelet inkl hovedbryter og ladestrøm fordeler. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Fra strømforsyningen, vil det si en samleskinne? Har du målt om det er spenning på den? Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 8.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Hei. Det kommer fra hovedbryter / sikrings panelet i båten, så det er vel en skinne med forbindelse videre til alle de bryterne og sikringene på panelet. Nei, jeg har ikke målt noen ting - tenker du mellom denne og minus? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) Med den store kabel-skoen, så må det vel være en bolt som kan passe i nærheten, som et sted å begynne å lete. Som sagt greit å finne ut om det er spenning på den. Ellers den sikre metoden "kryp" ledningen og se hva du finner i andre enden, er den fra en strømforsyning bør den ha et navn, ingen tegning ?? Alle båter har vel et koplings skjema. Redigert 8.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
thomassv Svart 8.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Takk for svar! Det blir nok kryping ja - ikke så mye om dette i dokumentasjonen fra Jeanneau fra 1985 - og detaljene er ofte på Fransk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) Det enkleste er å spørre forhandler eller finne en maken båt og spørre eieren om hun/han vet? men andre enden bør gi svar eller nytt spørsmål.. Redigert 8.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Eller, hvis du har en ledning som ikke har noen misjon, fjern den fra systemet. Sjekk om den er strømførende. Den ser jo ut til å være rundt 2,5- til 4 kvadrat, og hullet i kabelskoen ser ut til å være rundt dia. 8 mm. Fargen tilsier at det ikke er pluss. For oss uninvidde ser det ut som om den går i samme strømpe som en rød ledning av strørre kvadrat, hvilken misjon har den lederen? Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 8.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Hei, Hulda. Den ligger i samme strømpe som hovedlederen til bryterpanelet/sikringspanelet i båten. Dette paneler har også et voltmeter for start og et for forbruk...kan det være ledningen til voltmeteret for start? Den må jo føle på startbatteriet, mens alt det andre kommer jo fra forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Sikker på at du ikke har et amp.- og et voltmeter? Det er ikke nødvendig med så stor kvadrat for å måle spenning. Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 9.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Jeg sjekker neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Ut ifra dimensjonen på kabelskoen er det nærliggende å anta at den skal enten på + eller ÷. + til voltmeter synes jeg høres sannsynlig ut. Jeg vil anslå kabelen til nærmere 1,5- enn 4-kvadrat, og det var kanskje den tynneste de hadde... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Hva med å sjekke bak instrumentpanelet hva den andre enden er koplet til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kdtran Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Krypemetoden funker bra. Hadde flere slike umerkede løse ledninger i min båt når jeg kjøpte den, samt en 4kvadrat + ledning med avisolert ende. Den lå løst oppå aluminiums vanntanken og var merket med «fra stor knapp i bryterpanel». Knappen ble forsynt rett fra hovedstrømbryter uten sikring... Har tatt noen timer å få oversikten og rydde opp i el-anlegget ombord, men voltmeter, kryping og ekstra armer er gode verktøy i prosessen. Greit å ha det elektriske ombord på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 kdtran skrev for 1 time siden: Krypemetoden funker bra. Hva er krypemetoden? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 For meg ser det ut som at den har vært på en av polene på hovedstrøm bryteren. tipper den har stått på en av polene med konstant strøm, til for eksempel automatisk lensepumpe . den vil du helst ha i drift selv om hovedstrømmen er av. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Jannmar skrev for 5 timer siden: Hva er krypemetoden? Krypemetoden = krype rundt i båten for å se hvor ledninger kommer fra og hva de går til. Metoden kan i noen tilfeller medføre klaustrofobiske anfall og ett språkbruk som små barn og sarte sjeler bør skjermes fra, men i eldre båter er det ofte den mest effektive måten å løse elektriske utfordringer på. Vedlagte bilde viser resultatet av metoden brukt under dashbordet på flybridgen i en eldre Princess 35. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 bmwmaxi skrev 43 minutter siden: For meg ser det ut som at den har vært på en av polene på hovedstrøm bryteren. tipper den har stått på en av polene med konstant strøm, til for eksempel automatisk lensepumpe . den vil du helst ha i drift selv om hovedstrømmen er av. Absolutt ikke den dummeste hittil. Kom litt feil ut. Var ment som honnør til en god idé. Tydelig telepatiske evner. Der gjorde jeg det igjen. Men blå crimp tyder på ca. 2,5 kvadrat, ikke alt for stort strømtrekk. Også passende for en direktestrøm til pumpe, VHF eller annet i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 kdtran skrev 14 minutter siden: Krypemetoden = krype rundt i båten for å se hvor ledninger kommer fra og hva de går til. Metoden kan i noen tilfeller medføre klaustrofobiske anfall og ett språkbruk som små barn og sarte sjeler bør skjermes fra, men i eldre båter er det ofte den mest effektive måten å løse elektriske utfordringer på. Vedlagte bilde viser resultatet av metoden brukt under dashbordet på flybridgen i en eldre Princess 35. Aha! Da lærte jeg noe nytt i dag også. ? Takker for grundig forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.