Jump to content

Er det mulig/anbefalt å bruke inverter på varmtvannsberederen?

gt19

Recommended Posts

Trådstarters tank er 25 liter. Må det være 1000w? Har selv - som andre her - en to tre bryter på min egen, og det går vel 2-300 watt. Hadde tenkt på samme opplegg som trådstarter da jeg ikke liker å ha kjølevannet fra motoren på utsiden av motoren, menn eg endte med Eber. Hvis formålet var «lett oppvask» trengs jo heller ikke full temperatur på tanken. Jeg har trua på opplegget, jeg. 

Eber installasjonen blir fort 8-9’, men da har man vann akkurat når man har lyst. Veldig greit - ikke angret på det.

Er det noen av dere som svarer her som har dette opplegget selv, altså inverter med strøm fra påhengsmotor(er)? I så tilfelle, hvilken motor(er), hvilken inverter, hvilken varmtvannstank (størrelse og effekt)?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vil det ikke være mindre tap om en bruker 12v direkte til oppvarmingen? Antar det ikke er plass til flere kolber i tanken, så la si at en setter på en gjennomstrømningsvarmer og en sirkulasjonspumpe som sirkulerer gjennom tanken og varmeren. Og tilpasse denne varmeren til å trekke passende strøm til ønsket effekt. 

Vil anta at en inverter ikke er 100% effektiv iallefall...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...