Jump to content

Hvor kjøpe riktige O-ringer og pakninger til rett bruk?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,

jeg har flere ganger hatt behov for å skifte ut morkne O-ringer og pakninger på diverse systemer i båten.

Jeg jobbet for snart 20-årene siden med brønnmålingsutstyr, og jeg husker at dette med pakninger og O-ringer var en egen vitenskap. Det fantes forskjellige O-ringer til all verdens «service»; oljebestandig, H2S-bestandig, temperaturbestandig, og så videre; og nåde deg hvis du satte på feil O-ring for påfølgende jobb! Skrekkhistorien var den berømte Challenger-ulykken; der rot-årsaken var feil O-ring med ikke lav nok temperatur spec. 

Nå er jeg en vanlig forbruker, og synes jeg det er veldig vanskelig å finne «rett O-ring til rett jobb». Når jeg spør i en båtutstyrsbutikk, så trekker de frem en eske eller to med O-ringer i mange størrelser, men de som jobber der aner ikke (så langt) om hva slags applikasjon O-ringene i esken tåler.

Er det noen her som har peiling på O-ringer, eller vet hvor vi forbrukere kan dra for å få riktig O-ring til riktig jobb?

Applikasjoner vi båtfolk har bruk for er i hvert fall disse (fyll gjerne på listen):

-Oljebestandige;

—Motorolje

—Gearolje (ATF, ...)

—Hydraulikkolje

-Kjølevannsystemer; må tåle de forskjellige avartene (rød/rosa, gul, grønn, blå) og høy temperatur

-Utvendige tettinger, som feks tankluftinger; må tåle UV-stråler og høy temperatur fra vår kjære sol

-Sjøvannsystemer; eh..sjøvannsbestandig (+H2S?)

-Septik-systemer; må tåle og tette mot H2S (go’lukta)

-Ferskvannsystemer; typisk lekkasje i gammelt blandebatteri (må altså også tåle varmt vann)

-Drikkevann; bør jo ikke være giftig...

-Diesel

-Bensin

-Grease/Fett

Akkurat nå trenger jeg en flat rund pakning ID 12-13mm, 1-2mm tykk, som skal være motstandsdyktig mot gearolje (Castrol Transmax Dex III), og tåle solskinn og sjøsprøyt på flybridge. Hvor finner jeg en slik pakning?

Redigert av Familiesnekke
Oppdatert ihht innspill fra Lars H. (see edit history)

Du finner nok ikke en o-ring som som yåler alt som ble ramset opp, men o-ringene du kjøper i sett fra bl.a Hydroscand er i Nitril gummi så vidt jeg vet, og de tåler "det meste". Kjøp ett sett i tommer og ett i mm.

Får du tak i ett o-ringsett med o-ringer i Viton, tåler de enda mer.

Husk at i tilegg til gummiens sammensetning, er også hardheten avgjørende, og ikke minst tykkelsen.  Det er ett hav av varianter, så å dekke seg 100% er ikke praktisk mulig.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk for innspill, @Bjørkski, @nomen, @gp500!

Bare for å presisere; jeg var ikke ute etter en O-ring kvalitet som passer til alt /hele lista, men å finne, som jeg skrev i første innlegg:

Familiesnekke skrev for 5 timer siden:

«rett O-ring til rett jobb»

...og jeg lurte på hvor finner kompetansen, helst over disk, som kan hjelpe meg med riktig O-ring som passer til jobben den skal gjøre?

Tabellen på side 5 i oo.no -katalogen var veldig fin, og det ser virkelig ut som at de har rett kompetanse der i huset!

Men spørsmålet er om jeg som privatkunde kan møte opp der med en sliten 30 år gammel O-ring og få hjelp til å finne en ny O-ring av riktig type? Eller blir jeg henvist til en forhandler, som ikke har peiling...?

@Lars H.; i dag var jeg innom Tools på Rud; de hadde ikke O-ringer, men kunne bestille fra oo.no, men jeg måtte selv vite hva jeg skulle ha...

Hyggelig betjening, som henviste meg videre til Hydroscand, spesialister på hydraulikk, og der hadde de BS-pakninger for høyt trykk; slike med en metallring rundt gummiringen. Jeg kunne bestille slike tetningsringer i forskjellige «gummi»legeringer og metallegeringer. Tror dette løser tettingen for påfyllingshullet i rattpumpen min.

https://www.hydroscand.no/hydropedia/tilbehør/5601-01

3368E15D-F379-47C1-972A-FA2CF46675D2.png.1880dfc3157977bab0a9effa8b3658b4.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...