Familiesnekke Startet 7.April.2019 Link til dette innlegget Startet 7.April.2019 (redigert) Hei, jeg har flere ganger hatt behov for å skifte ut morkne O-ringer og pakninger på diverse systemer i båten. Jeg jobbet for snart 20-årene siden med brønnmålingsutstyr, og jeg husker at dette med pakninger og O-ringer var en egen vitenskap. Det fantes forskjellige O-ringer til all verdens «service»; oljebestandig, H2S-bestandig, temperaturbestandig, og så videre; og nåde deg hvis du satte på feil O-ring for påfølgende jobb! Skrekkhistorien var den berømte Challenger-ulykken; der rot-årsaken var feil O-ring med ikke lav nok temperatur spec. Nå er jeg en vanlig forbruker, og synes jeg det er veldig vanskelig å finne «rett O-ring til rett jobb». Når jeg spør i en båtutstyrsbutikk, så trekker de frem en eske eller to med O-ringer i mange størrelser, men de som jobber der aner ikke (så langt) om hva slags applikasjon O-ringene i esken tåler. Er det noen her som har peiling på O-ringer, eller vet hvor vi forbrukere kan dra for å få riktig O-ring til riktig jobb? Applikasjoner vi båtfolk har bruk for er i hvert fall disse (fyll gjerne på listen): -Oljebestandige; —Motorolje —Gearolje (ATF, ...) —Hydraulikkolje -Kjølevannsystemer; må tåle de forskjellige avartene (rød/rosa, gul, grønn, blå) og høy temperatur -Utvendige tettinger, som feks tankluftinger; må tåle UV-stråler og høy temperatur fra vår kjære sol -Sjøvannsystemer; eh..sjøvannsbestandig (+H2S?) -Septik-systemer; må tåle og tette mot H2S (go’lukta) -Ferskvannsystemer; typisk lekkasje i gammelt blandebatteri (må altså også tåle varmt vann) -Drikkevann; bør jo ikke være giftig... -Diesel -Bensin -Grease/Fett Akkurat nå trenger jeg en flat rund pakning ID 12-13mm, 1-2mm tykk, som skal være motstandsdyktig mot gearolje (Castrol Transmax Dex III), og tåle solskinn og sjøsprøyt på flybridge. Hvor finner jeg en slik pakning? Redigert 7.April.2019 av Familiesnekke Oppdatert ihht innspill fra Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Et par punkter til: bensin diesel forskjellige typer fett/greas Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørkski Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Et sted og starte: http://www.parker.com/literature/Praedifa/Catalogs/Catalog_O-Ring-Handbook_PTD5705-EN.pdf Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Du finner nok ikke en o-ring som som yåler alt som ble ramset opp, men o-ringene du kjøper i sett fra bl.a Hydroscand er i Nitril gummi så vidt jeg vet, og de tåler "det meste". Kjøp ett sett i tommer og ett i mm. Får du tak i ett o-ringsett med o-ringer i Viton, tåler de enda mer. Husk at i tilegg til gummiens sammensetning, er også hardheten avgjørende, og ikke minst tykkelsen. Det er ett hav av varianter, så å dekke seg 100% er ikke praktisk mulig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
gp500 Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Se side 5 i katalogen fra Otto Olsen: http://www.oo.no/mediabank/store/2/2914/Tetninger.pdf Som sagt over, standard nitrilgummi er ofte godt nok, men den holder ikke så lenge i sollys. Alternativet er fluorgummi/Viton, som er vesentlig bedre, men selvfølgelig dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Takk for innspill, @Bjørkski, @nomen, @gp500! Bare for å presisere; jeg var ikke ute etter en O-ring kvalitet som passer til alt /hele lista, men å finne, som jeg skrev i første innlegg: Familiesnekke skrev for 5 timer siden: «rett O-ring til rett jobb» ...og jeg lurte på hvor finner kompetansen, helst over disk, som kan hjelpe meg med riktig O-ring som passer til jobben den skal gjøre? Tabellen på side 5 i oo.no -katalogen var veldig fin, og det ser virkelig ut som at de har rett kompetanse der i huset! Men spørsmålet er om jeg som privatkunde kan møte opp der med en sliten 30 år gammel O-ring og få hjelp til å finne en ny O-ring av riktig type? Eller blir jeg henvist til en forhandler, som ikke har peiling...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Otto Olsen selger dessverre ikke til private lenger. Sist jeg skulle ha noe hos dem måtte jeg få det via Tools. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oechri Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Hør med MITS på Sem utenfor Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Jeg kjøpte nettopp o ringer til lokkene til hhv vanntanken, dieseltanken og sjøvannsfilteret. De kjøpte jeg hos TTP Seals som ligger ved Gjelleråsen. Bråtev 231, Skjetten. Der spurte de om hva o ringene skulle brukes til mtp rett kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 TTP har også godt utvalg av kvalitets simmerringer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sayana Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 O-ringer - E. Lund maskin Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 @Lars H.; i dag var jeg innom Tools på Rud; de hadde ikke O-ringer, men kunne bestille fra oo.no, men jeg måtte selv vite hva jeg skulle ha... Hyggelig betjening, som henviste meg videre til Hydroscand, spesialister på hydraulikk, og der hadde de BS-pakninger for høyt trykk; slike med en metallring rundt gummiringen. Jeg kunne bestille slike tetningsringer i forskjellige «gummi»legeringer og metallegeringer. Tror dette løser tettingen for påfyllingshullet i rattpumpen min. https://www.hydroscand.no/hydropedia/tilbehør/5601-01 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.