Familiesnekke
Hei,
jeg har flere ganger hatt behov for å skifte ut morkne O-ringer og pakninger på diverse systemer i båten.
Jeg jobbet for snart 20-årene siden med brønnmålingsutstyr, og jeg husker at dette med pakninger og O-ringer var en egen vitenskap. Det fantes forskjellige O-ringer til all verdens «service»; oljebestandig, H2S-bestandig, temperaturbestandig, og så videre; og nåde deg hvis du satte på feil O-ring for påfølgende jobb! Skrekkhistorien var den berømte Challenger-ulykken; der rot-årsaken var feil O-ring med ikke lav nok temperatur spec.
Nå er jeg en vanlig forbruker, og synes jeg det er veldig vanskelig å finne «rett O-ring til rett jobb». Når jeg spør i en båtutstyrsbutikk, så trekker de frem en eske eller to med O-ringer i mange størrelser, men de som jobber der aner ikke (så langt) om hva slags applikasjon O-ringene i esken tåler.
Er det noen her som har peiling på O-ringer, eller vet hvor vi forbrukere kan dra for å få riktig O-ring til riktig jobb?
Applikasjoner vi båtfolk har bruk for er i hvert fall disse (fyll gjerne på listen):
-Oljebestandige;
—Motorolje
—Gearolje (ATF, ...)
—Hydraulikkolje
-Kjølevannsystemer; må tåle de forskjellige avartene (rød/rosa, gul, grønn, blå) og høy temperatur
-Utvendige tettinger, som feks tankluftinger; må tåle UV-stråler og høy temperatur fra vår kjære sol
-Sjøvannsystemer; eh..sjøvannsbestandig (+H2S?)
-Septik-systemer; må tåle og tette mot H2S (go’lukta)
-Ferskvannsystemer; typisk lekkasje i gammelt blandebatteri (må altså også tåle varmt vann)
-Drikkevann; bør jo ikke være giftig...
-Diesel
-Bensin
-Grease/Fett
Akkurat nå trenger jeg en flat rund pakning ID 12-13mm, 1-2mm tykk, som skal være motstandsdyktig mot gearolje (Castrol Transmax Dex III), og tåle solskinn og sjøsprøyt på flybridge. Hvor finner jeg en slik pakning?